Annons

Höjda priser på Adobe Fotografipaket för Photoshop‎ (Photoshop och Lightroom)

Produkter
(logga in för att koppla)

dagr

Aktiv medlem
Adobe har precis skickat ut ett mejl till prenumeranterna om en prishöjning som kommer 6 mars 2017 på Photoshop/Lightroom.

Svensk info

Engelsk info

Jag har förståelse för att priset kan behöva justeras över tiden eftersom vi har en flytande valuta (man får hoppas att de kommer ihåg att sänka ifall dollarn sjunker mot kronan) men det som oroar är att vi i Adobes ögon tydligen ingår i en region som utgörs av Sverige och Storbritannien. Och utvecklingen i Storbritannien samt pundet är och kommer med största sannolikhet vara mycket osäker de närmaste åren...

Tittar på man på valutaförändringarna för SEK, GBP, EUR mot USD så ser man att kronan snarare har följer Euron:

Valutor

Någon som vet vad som händer med Adobes priser i Norge? (Danska kronan är i princip knuten mot euron så jag kan tänka mig att det priset inte justeras på samma sätt.)

Något för Fotosidan att att göra en intervju/artikel om?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Fick också mailet inatt. Personligen tycker jag inte att det är så mycket att yvas över. Priser går upp på vissa varor och tjänster beroende på olika saker, ex som i detta fall där Adobe hänvisar till valutor.

Om jag inte minns fel så lanserades "fotopaketet" i början av 2014 (rätta mig gärna om jag har fel) och har sedan dess(?) legat på ca 107 kr/månad. Nu höjs priset med ca 13 spänn från den 6 mars eller när nuvarande prenumerationsperiod löper ut.

Fortfarande väldigt prisvärt enligt mig.

Intressant spekulation dock avseende den region vi tillhör. Time will tell...
 

dagr

Aktiv medlem
Enligt Adobes support så sker prishöjningen i Storbritannien och Sverige samt Argentina, Colombia, Chile, Egypten, Indonesien, Malaysia, Peru, Filippinerna, Ryssland och Thailand.
Euro-priset höjs inte.

Jag tror att jag skaffade mitt privata abonnemang i slutet av 2013. För de som hade vanliga licenser så gick det att få ett specialpris. Jag tror att de tog fram det efter protesterna som skedde i samband med nya prenumerationsupplägget. Så för de med specialpriset blir nog höjningen större.

Men jag reagerade som sagt mest på att det verkar som om våra svenska priser är kopplade till Storbritanniens öde... :)
 

Ventures

Aktiv medlem
I vanliga fall har amerikanska företag dålig koll på allt utanför Amerika. Jag ville köpa en programuppdatering från Pinnacle (som av någon anledning inte säljs i Sverige) och de översatte priset från USD direkt till EUR även om jag gärna betalt i dollar . Dollarkursen var då betydligt lägre mot euron då. Jag kör fortfarande med den gamla versionen eftersom deras kundtjänst inte visade någon förståelse.
En download-uppgradering innebär ju ingen skillnad för leverantören om jag sitter i USA eller någon annanstans. Tull etc brukar vara kundens ansvar.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
NOKen har ju generellt förlorat mark mot både krona och dollar de senaste tio åren.
SEK har väl tappat strax under 40% de senaste åren medan NOKen tappat 50%.

Men bara för att NOK inte justeras just kanske beror på att de redan höjt den tidigare? Eller att den höjningen kommer vid ett annat tillfälle?
 

dagr

Aktiv medlem
Fick svar från Adobe när jag frågade om mer info om prisförändringen:

The price change is not based on Exchange rate fluctuation only. However there are various other factors that affect the price changes. The market conditions, cost of doing business, tax rates, and foreign exchange rates are some of other factors on the basis of which the prices are changed.
 
ANNONS