Annons

Rädda filer från SD-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej!

Jag har et SD-kort som jag inte kan ladda ner mina bilder från. Dagen innan detta hände fungerade det utmärkt.

Hur gör jag för att ladda ned mina bilder? Finns det gratisprogram som jag kan testa?

Med vänlig hälsning,

Birgitta
 

PeterWem

Aktiv medlem
Recuva eller Photorec. Recuva är enklare. Detta gäller vid återskapning av förlorade filer. Du kanske har ett annat problem där du enbart inte kan överföra bilder från kortläsare eller kamera till dator?

Bor du i närheten av Ängelholm kan du svänga förbi.
 

BirgittaL

Aktiv medlem
Recuva eller Photorec. Recuva är enklare. Detta gäller vid återskapning av förlorade filer. Du kanske har ett annat problem där du enbart inte kan överföra bilder från kortläsare eller kamera till dator?

Bor du i närheten av Ängelholm kan du svänga förbi.

Hej!

Tack för svar!

Jag kan inte överför bilderna till datorn från minneskortet, och när jag tittar på filnamnen är de mycket märkliga. Jag tittade som hastigast på de två program du förelog, men de verkar enbar fungera med PC och jag har en Mac. Finns det andra program?

Med vänlig hälsning,

Birgitta
 

Måns H

Aktiv medlem
Kolla lilla flärpen också

På sidan av kortet finns en mycket liten skjutbar kontakt. Med mikroskopisk stil visas ett hänglås på etiketten. Kontakten ska stå så att kortet inte är låst.
 

Visom

Aktiv medlem
På sidan av kortet finns en mycket liten skjutbar kontakt. Med mikroskopisk stil visas ett hänglås på etiketten. Kontakten ska stå så att kortet inte är låst.
Tvärtom. Se till att den är låst så att de skadade/borttagna filerna inte skadas ytterligare. Att läsa filerna går alldeles utmärkt när kortet är låst.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!

Tack för svar!

Jag kan inte överför bilderna till datorn från minneskortet, och när jag tittar på filnamnen är de mycket märkliga. Jag tittade som hastigast på de två program du förelog, men de verkar enbar fungera med PC och jag har en Mac. Finns det andra program?

Med vänlig hälsning,

Birgitta
Photorec fungerar till Windows, Linux och OS X. Om du känner någon som är duktig på datorer i din vänkrets kan du be en sådan vän att dra i gång Photorec åt dig.


Den skjutbara kontakten är enbart till som skrivskydd och inte som lässkydd. Den spelar ingen roll i detta fall.
 

mac60

Aktiv medlem
Hej!

Jag har et SD-kort som jag inte kan ladda ner mina bilder från. Dagen innan detta hände fungerade det utmärkt.

Hur gör jag för att ladda ned mina bilder? Finns det gratisprogram som jag kan testa?

Med vänlig hälsning,

Birgitta
Kan du se bilderna i kameran utan problem?
Kan du det så är väl kortet troligtvis okej och då är det väl kortläsaren eller kabelfel
Använder du kortläsaren så prova att (om detta går på din kamera ) ta kabel mellan kamera och dator istället och ladda in bilderna i datorn på det sättet.

Berätta gärna hur du brukar göra för det underlättar att hjälpa dig
 

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej igen!

Jag kan se bilderna i kameran. Jag brukar ladda upp bilderna direkt till datorn, genom att sätta i SD-kortet. Har nu testat via kabel också - samma resultat som tidigare. Det kommer upp en ruta med "kopierar....", beräknar återstående tid. Sen händer inget mer.

/B
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Om du testar med att hitta SD-kortet i Finder (alltså på "skrivbordet") och dubbelklickar på det - vad händer då?
Öppnas det så att du kan se vad som finns på kortet?

Om du ser filerna (bilderna) där - försök att kopiera över dom manuellt till datorn.
 

BirgittaL

Aktiv medlem
Om du testar med att hitta SD-kortet i Finder (alltså på "skrivbordet") och dubbelklickar på det - vad händer då?
Öppnas det så att du kan se vad som finns på kortet?

Om du ser filerna (bilderna) där - försök att kopiera över dom manuellt till datorn.
När jag överför bilderna till datorn i normala fall sätter jag i SD-kortet i datorn, skapar en särskild mapp på skrivbordet för bilderna och klickar sedan på HD-kortets ikon så att den "öppnar sig" och jag ser bilderna. Sedan markerar jag alla och drar över dem till matten alternativt markerar alla, kopierar och klistrar in i mappen.

Vad som händer nu är att jag ser bilderna i kameran, jag ser bilderna i SD-kortet när jag lagt det på skrivbordet, och jag t o m ser "spökbilder" i mappen dit bilderna ska kopieras. Men kopieringen avslutas aldrig, och filerna i mappen på skrivbordet innehåller ingenting, 0 mb. Jag har låtit detta stå över natten for att jag tänkte att det kanske bara går långsamt med de här bilderna, men ett antal timmar efter jag startat har inget förändrats. Det står fortfarande att det "kopieras"..

Och så har filerna på SD-kortet bytt namn och datum. Jag är tämligen säker på att jag inte har bilder tagna 1984 på kortet ;)

Så är läget just nu. Fler råd än att testa det program som nändes längst upp i diskussionen? Jag ska ge mig på det i helgen när jag har tid att sätta mig in i programmet.

/B
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
I sanning skumt.......

Har din Mac inbyggd kortläsare?

I så fall skulle jag testa:
1. en lös läsare kopplad till en USB-port på datorn. (om du har tillgång till en separat kortläsare eller kan låna en.)
2. testa kortet i en annan dators kortläsare.

Allt för att testa om något hänt med din kortläsare.

I samma veva skulle jag testa ett annat SD-kort - ett gammalt som du kanske har liggande med bilder på eller ett som använts på en annan kamera.
 
ANNONS