Annons

Nya Fotosidan.se långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
För att försöker hjälpa till; jag märkte ingen skillnad alls men när ni har ändrat för ett tag sedan märkte jag stor skillnad (dock var det ingen som verkade lyssna då).
 

raderad12

Aktiv medlem
Okej, nu har jag hittat en lösning som funkar för mig, och ja, det är en bugg som jag kommer att rapportera.

Vad jag funnit är en trolig bugg i renderingen av GIF bilder, åtminstone när de används som bakgrunder. Jag är i alla fall tämligen säker på det, det kan dock vara något annat spooky, men det överlåter jag åt dem som är insatta i webbläsarens kod att bena ut. Jag har i alla fall funnit en fix för problemet jag upplevt på fotosidan som funkar för mig, och förhoppningsvis för andra också. Det tog en bra stund innan jag out-of-the-blue fick idén att helt sonika testa med annat format på bilden.

Jag gjorde en kopia av bakgrundsbilden fauxcolumns-l-forum.gif, och sparade den som PNG istället (storleken sjönk från 3,3Kb till endast 884 byte). Med hjälp av min bookmarklet som jag kan testa css-regler med så böt jag sedan ut gif-bilden mot kopian sparad som png, och då scrollar sidan hur fint som helst.

Detta är en lösning som inte förändrar sidorna alls, och funkar lika bra i andra webbläsare (Internet Explorer har bara bekymmer med transparens i png, och denna bild har ingen transparens). Dessutom blev ju bilden ett bra stycke mindre också vilket gör sidorna mer snabbladdade och minskar således även belastningen på servern, även om det är mycket marginellt.

Detta fixar forumet. Så för att fixa de andra sidorna så behöver man göra samma sak med "fauxcolumns-l-index.gif" och "fauxcolumns-l.gif".

Jag har lagt ut alla tre här:
fauxcolumns-l.png (454 byte)
fauxcolumns-l-index.png (2 Kb)
fauxcolumns-l-forum.png (884 byte)

Givetvis också ändra alla förekomster i koden.

Jo just.. Någon kanske är intresserad av den där bookmarkleten jag använder? Här kan ni bokmärka den. För er som inte känner till denna lite smått okända finess, så gör man så här: Länken som finns på sidan (Test style) skall man alltså inte klicka på som vanligt, man skall istället högerklicka och välja "Bookmark this link". När så det är gjort så kan ni besöka vilken sajt som helst, använda bokmärket som då slänger upp ett popup-fönster där ni kan skriva in egna css-regler som får effekt på sajten ni just besöker.
 

raderad12

Aktiv medlem
Ja förresten, är det inte lite avigt överhuvudtaget att använda repeterande bakgrundsbilder bara för att fixa en solid bakgrundsfärg? Det går ju att göra det i koden genom att helt sonika ange bakgrundsfärg för de element man vill, alternativt också använda breda inramningar (border) med den färg man vill ha.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
steelneck skrev:
Ja förresten, är det inte lite avigt överhuvudtaget att använda repeterande bakgrundsbilder bara för att fixa en solid bakgrundsfärg? Det går ju att göra det i koden genom att helt sonika ange bakgrundsfärg för de element man vill, alternativt också använda breda inramningar (border) med den färg man vill ha.
Jättetack Magnus! Lattjo att det inte visar sig på alla sidor, men konstigare buggar har man ju träffat på... Jag petar in PNG-bakgrunderna i test-CSS:en snart så får ni andra testa också att det verkligen löser allas problem.

Ang bakgrundsbilderna: vi vill att alla kolumner skall vara lika höga - och eftersom det är svårt, för att inte säga omöjligt, att med CSS få element att expandera till 100% höjd på rätt sätt så får man använda denna teknik tills det finns bättre stöd i browsers. Artikeln som namngav tekniken: http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns

Baserar man designen på tabeller är det lättare, men vi försöker rensa upp i tabellträsket när vi bygger om något. Men om fördelarna uppväger nackdelarna i detta fall kan ju diskuteras...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Då testar vi igen

Nu är test-css:en utbytt till att använda PNG-bilderna.

På de sidor ni upplever som slöa att scrolla normalt, lägg till ?__style=std-test på adressen.

Om adressen redan innehåller "?", skriv istället &__style=std-test

(Töm gärna cachen innan så det inte är något gammalt cachat som används)
 

raderad12

Aktiv medlem
Re: Då testar vi igen

clindh skrev:
På de sidor ni upplever som slöa att scrolla normalt, lägg till ?__style=std-test på adressen.

Om adressen redan innehåller "?", skriv istället &__style=std-test
Ja, det fungerade, och jag hann kika igenom en hel del sidor och prova.

Edit: jag tjafsade strunt, raderat det. Test grejjen funkar. Kommentera nu alla andra som upplevt problem.
 
Senast ändrad:

raderad12

Aktiv medlem
Re: Re: Då testar vi igen

steelneck skrev:
Edit: jag tjafsade
Ett litet råd till andra som provar. När ni testar att lägga till "&__style=std-test" i adressen, så tillse att ni inte lägger det efter en anchor i stil med: "#postXXXXX". Jag råkade göra detta och blev konfunderad och började fundera vad-i-hela Christer nu håller på med. Så, se upp med det.

Jag såg även i CSS:en att de där fauxcolumns.. bilderna används för t ex. "body.std" och "body.std#forum". Det kanske är all idé att använda samma PNG-bilder även där, om nu dessa element finns och används. Det kanske är något gammalt som övertagits av de där ".stage" klasserna?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Då testar vi igen

steelneck skrev:
Jag såg även i CSS:en att de där fauxcolumns.. bilderna används för t ex. "body.std" och "body.std#forum"./B]

Ja dom råkade ligga kvar, dom definierades ändå om till "none" senare i filen. Borta nu, tack för påpekandet.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Re: Då testar vi igen

clindh skrev:
Nu är test-css:en utbytt till att använda PNG-bilderna.

På de sidor ni upplever som slöa att scrolla normalt, lägg till ?__style=std-test på adressen.

Om adressen redan innehåller "?", skriv istället &__style=std-test

(Töm gärna cachen innan så det inte är något gammalt cachat som används)
Tyvärr, det fungerade inte i min kombination av OS, FF och dator. Jag tömde cacheminnet ordentligt.

Per.
 

raderad12

Aktiv medlem
Re: Re: Då testar vi igen

perstromgren skrev:
Tyvärr, det fungerade inte i min kombination av OS, FF och dator. Jag tömde cacheminnet ordentligt.

Per.
Vad funkade inte, fick du ingen annan css?

Jag har nu lagt in en buggrapport på mozilla.org och dessutom skapat ett testcase som reproducerar problemet, länkar finns i buggrapporten med "steps to reproduce".

Bug 414423 – Sluggish scrolling and high cpu load with gif backgrounds.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Då testar vi igen

steelneck skrev:
Högerklicka på sidan, välj "View page source". På 6:e raden i koden, får du "style-std-test.css" eller får du den vanliga "style-std.css"?
Vad jag menade när jag skrev kommentaren var att sidan skrollade långsamt som vanligt. När jag kommer hem kan jag kolla om CSS:en verkligen ändrade sig.

Magnus, snyggt jobb du gjort med att isolera buggen! Testfallet blev enkelt och bra och det borde gå att åtgärda felet. Du har inte funderingar på att själv dyka i koden?

Per.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har nu ändrat standard-CSS:en att använde PNG-filerna istället, det verkar funka bra på de plattformar/browsers jag har tillgång till iallafall.

(På IE5/Mac funkar det inte, men där är det en del annat som inte funkar helller - så vi får väl säga rakt ut: FS stödjer inte Internet Explorer 5 på Mac. Sorry.)
 

raderad12

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Då testar vi igen

perstromgren skrev:
Magnus, snyggt jobb du gjort med att isolera buggen! Testfallet blev enkelt och bra och det borde gå att åtgärda felet. Du har inte funderingar på att själv dyka i koden?
Tack.
Om du menar att dyka i mozilla-koden så finns inga sådana möjligheter, jag är inte tillräckligt kunnig för det. Det är html, css och en del shell-scripting jag kan. "Riktig programmering" överlåter jag med varm hand åt "riktiga" programmerare..
 

raderad12

Aktiv medlem
clindh skrev:
(På IE5/Mac funkar det inte, men där är det en del annat som inte funkar helller - så vi får väl säga rakt ut: FS stödjer inte Internet Explorer 5 på Mac. Sorry.)
Vad funkar inte?

Nåja, IE 5 är rätt gammalt, Microsoft avslutade utvecklingen för Mac redan 2005 och rekommenderade Mac-användare att använda Safari. Tror inte det är särkilt allvarligt att somligt inte funkar på den kombinationen, så länge det sas. sker "gracefully". Att information går fram är ju syftet med en webbsajt, inte att det promt måste se ut på ett visst sätt.
 

Curium

Aktiv medlem
Nu funkar allt kanon igen, tack allihopa!

Dock vill jag påpeka att på första sidan (ingen annan sida dock) så har allt "trillat ner" ~100px...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu när FS funkar fint igen kanske du vill vara med och betala för kalaset, på något sätt...
 
ANNONS