Annons

Framkalla 120-film: Vad behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Har just upptäckt hur roligt det är med analogt foto! Men det tar sån tid att få filmen framkallad... Så jag funderar på att börja med det själv.

Vilket kit är det mest basic man behöver för att kunna framkalla 120 film själv?

Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att peka mig åt rätt håll, alternativ skriva en liten utrustnings lista? Tänkte först och främst framkalla svart-vit Kodak film, men även färg om inte det är alltför svårt.

Jag antar att det behövs kemikalier och någon form av spole och burk för att framkalla i.

För övrigt så funderar jag på hur "giftig" själva processen är, luktar det mycket? Jag har tre små barn hemma och kan hålla till på en liten toalett som är ca 1,5 m2. Är det för litet eller för farligt? Det är ganska trångt. Bor i lägenhet.


Tacksam för input från er rutinerade analogfotografer!
 

Urr

Aktiv medlem
Du behöver exakt samma saker som när du ska framkalla småbildsfilm. Spiralerna till bland annat Patersons plastdosor är nämligen ställbara, för 120/220, 127 och 135/126 film. Sedan finns det ju ståldosor också och då är spiralerna inte ställbara. Om filmframkallning i allmänhet finns redan trådar.

Toaletten är trång! Du behöver både luft och behöver hålla damm borta. Färgframkallning ska du nog inte ge dig in på. Det gör maskinerna på labbet (proffsen) bättre.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag kör med Paterson-dosa. Den lilla varianten. Fungerar kanon för småskalig framkallning av 135- och 120-film. Framkallare, stopp och fix behövs. Allt detta finns att köpa hos bland annat Photax.

Jag bor i en lägenhet i stan. Det är svårt att få allt ljustätt, så jag har investerat i en mörkrumssäck. Fungerar kanon.

Det luktar, men inte så fasligt. Jag använder en luftrenare. Den kostade runt femhundringen, och går att använde till det mesta (som extrafläkt vid matlagning, som luftrenare när min allergiska föräldrar kommer (jag har katt), vid framkallning men även för att hålla damm borta vid torkningen).
 

Loke

Aktiv medlem
Kollade just igenom köksskåpet och MIN utrustningslista för framkallning av sv 120-film är ganska exakt:

"Hårdvara"
*1st framkallningsdosa, metall 400ml
*1st stålspiral för 120-film
*Termometer
*Digitalt stoppur
*Mörkrumssäck (smidigt att ha om tillgång på mörka rum är dålig)
*3st bägare 1L (av typen safttillbringare från mataffärn)
*2st mätglas, 600ml (en för framkallare och en för fix)
*1st mätglas, 100ml (för att mäta upp stoppbad)
*1st dunk, 5L (att blanda framkallare i)
*4st bruna glasflaskor, 1L (att fylla upp med framkallare, secondhandbutiker brukar ha billigt)
*2st bruna glasflaskor, 500ml (för färdigblandad fix och stopp)
*En rejäl näve filmklämmor (aka klädnypor, pappersklämmor, etc.)
*Negativfickor för 120-film, genomskinlig acetat.

Kemi eller "Mjukvara"
*Kodak D76
*Kodak stoppbad (alternativt isättika från mataffärn)
*Kodak T-max fix
*Kodak Photo-flo
*Kranvatten

Tror det var allt i utrustningsväg (har jag missat något viktigt hoppas jag någon påpekar det). Allt inköpt på Photax, ica och Erikshjälpen.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Laddar dosan med filmen gör man i helmörkt utrymme, garderob fönsterlös toa el dyl. Sen kan du gå ut i ljuset och framkalla med kemin. Köket, groventrén el toan fungerar bra. Se bara till att ha kemin inlåst/oåtkomligt (som med alla annan hushållskemi också) om du har barn. Att dricka den är inte så rekommendabelt.
 

matlep

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Ledsen att jag startade tråden innan jag hade sökt ordentligt.

Såg att det fanns färdiga kit på Photax, men jag får lite kalla fötter... Kanske man ska lämna in filmerna iallafall.... ;)

Att vara på toan är nog uteslutet, bättre isåfall med en mörkrumssäck. Det som oroar mig är kemin, måste fundera ut något bra ställe att förvara allt på. Tycker mest det står leksaker överallt...

Tack igen!
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar! Ledsen att jag startade tråden innan jag hade sökt ordentligt.

Såg att det fanns färdiga kit på Photax, men jag får lite kalla fötter... Kanske man ska lämna in filmerna iallafall.... ;)

Att vara på toan är nog uteslutet, bättre isåfall med en mörkrumssäck. Det som oroar mig är kemin, måste fundera ut något bra ställe att förvara allt på. Tycker mest det står leksaker överallt...

Tack igen!
Äh, inga kalla fötter här inte. Men du för kanske inte börja med att framkalla "viktiga" rullar. Bröllopsrullen bör du med andra ord vänta med att framkalla, så att säga.

Förvara kemin mörk och högt upp.
 

Loke

Aktiv medlem
Tycker inte du ska dra dig för att framkalla själv, det går snabbt och enkelt när man väl framkallat några rullar och fått lite rutin på det och som sägs här ovanför, ta med kameran på en promenad och fota ett par rullar eller fota blommorna/barnen/möblerna eller vad som hemma så att du har ett par rullar att öva på innan du tar dig an de viktigare rullarna (offra en rulle att öva laddning av spiralen med också).

Förvara kemikalierna högt och inlåst om så behövs, jag har dom i köket i ett överskåp med spärr då små och inte så små barn är rätt frekventa besökare här hemma.

Jag har numera inte tillgång till ett mörkt rum snabbt och enkelt så jag köpte en mörkrumssäck för något år sedan och det gör livet med film så mycket enklare för mig. -Fram med säcken på tv-bordet, på med tv:n (valfri kanal), in med dosa, spiral och film (plus kapsylöppnare och sax om det är småbildsfilm) i säcken, dra igen säcken, in med armarna och ladda spiralen, sätt ner spiral i dosa, på med lock på dosan och voila, färdigladdat.

Framkallar gör jag i köket och doftar speciellt mycket tycker jag inte det gör, kan dock vara avtrubbad när det gäller den saken men min fru har inte anmärkt på doftsituationen heller när jag framkallar (också avtrubbad? :)).

Det viktiga är att komma igång...
 

Loke

Aktiv medlem
Medan jag ändå är i farten, jag tycker att just filmframkallningen är en rätt trist del av fotoutövandet, ett nödvändigt ont om man så vill för att jag ska få mina negativ att leka med i mörkrummet (den roliga delen). Så därför har det varit viktigt för mig att göra det så enkelt som möjligt att komma igång med filmframkallningen.
Mörkrumssäcken är en del i det förenklandet liksom mitt byte från plastdosa till metall (andra kanske har bytt åt andra hållet av just samma skäl). Jag har allt jag behöver lätt tillgängligt i ett skåp och försöker hålla temperaturen i köket vid 20 grader så att vätskorna är rätt tempererade omgående osv, osv. Många små saker som gör att jag inte drar mig i onödan för att framkalla filmen (jag är lite för lat lite för ofta, jag vet!).

Bara några tankar om filmframkallning så där i allmänhet...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Framkalla 120 film

Hej du och välkommen till den underbara världen av framkallning.

Jag framkallar min egen svart-vita film sedan 10 år tillbaka och jag blir lika nöjd varje gång, det känns som hantverk !!!

Jag har dock enklare utrustning:

En framkallningsdosa (pattersson som klarar 3 rullar 120)


Framkallare: Kodak XTOL som jag
blandar i en grön plastbensindunk
från preem (brukslösning)
Jag skriver datum på en etikett som jag fäster på dunken så jag vet när jag blandade (den håller ca 6 månader)


Fix, blandar jag en liter per gång i en PET-plastflaska .
På den så sätter jag ett streck för varje rulle jag framkallar så jag håller reda på när jag framkallat 20 filmer som är gränsen för det fixet jag använder. Jag skriver ochså datumet på flaskan när den blandades.


Jag gör så här:

Jag rullar på filmen på spolarna ( i mörker i min garderob), sedan framkallar jag efter www.digitaltruth.com

Sköljer i vatten i ca 1 minut

Sedan åker fixet i 4 minuter.

Sköljer filmen i rinnande vatten i 20 minuter.
Stänger av vattnet, droppar i en droppe diskmedel , skakar om, och hänger upp filmen på tork i MINST 4 timmar, ofta över natten (12 timmar)

Den använda framkallningsvätskan häller jag i en 25 liters dunk (köpt på macken) som jag har i gardroben. När den är full så åker jag och lämnar in den på tippen.
Förbrukar fix ( efter 20 filmer) stannar i Petflaskan som ställs bredvid 25 liters dunken och de lämnas ochså in med dunken till tippen.

Vad jag försöker säga genom att beskriva hur jag gör är:
Det går alldeles utmärkt att improvisera.
Det är resultatet som är det viktigaste
 

fredrikru

Aktiv medlem
Det är lätt att framkalla Svartvit film själv. Själv använder jag följande:

Paterson universial dosa med 2 spiraler
Framkallare (Kodak D76 & Tetenal Neofin Blue)
Stopbad (Ättika)
Fix (Ilford Rapid fix)
Sköljtidsförkortare (Kodak HCA billigt och smidigt)
Vätmedel (Kodak Photo Flo)
1 st 300 ml mätglas
1st 50ml mätglas
4st 1 liters tillbringare som är köpta på Ica.
Par stycken bälgflaskor för utblandad kemi så håller den längre.
1 st termometer
Par stycken pet flaskor som jag häller vatten i så den är rums tempererad.

Förvarar kemin i tvättstugan och där är det ofta lite varmare så jag får ofta korta ner framkallnings tiden lite för jag orkar inte alltid kyla allt med mantelbad. Fixen blandar jag ut med batterivatten för jag har märkt att den jobbar effektivare då. Gammal kemi häller jag i plastdunkar som tidigare har haft spolarväska i.
 
ANNONS