Annons

Svåra problem med filmladdning i Paterson-dosa

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har nu misslyckats FEM gånger med att få in filmhelvetet i spiralen till min framkallningsdosa. Det är en sån där av plast med små kulor som ska mata in filmen själv, när man vrider respektive halva fram och tillbaka.
Det går jättebra tills man kommit ungefär till halva rullen. Då börjar det gå trögt, och till sist hoppar filmen ur ena halvan. Skitkul att försöka lossa filmen och linda in den i rullen igen, i totalt mörker:-(
Detta hände även när jag laddade min förra film, men det "bra" vid andra försöket. Tyvärr fick jag inte ut hela filmen ur rullen utan det blev bara 24 av 36 bilder, eftersom rullen gjorde så mycket motstånd att jag trodde det var läge att klippa av filmen.

Fur faen är det tänkt att man ska göra? Man kan ju inte gärna riva ur hela filmen ur rullen innan man laddar dosan, för var ska man göra av den? Det är ju några meter liksom. Om om man som jag gjorde, låter den hänga nedåt och drar ut lite i taget, så verkar den lätt hoppa ur.

Nu har jag därtill antagligen sabbat filmen eftersom mitt badrum tydligen inte är 100% ljustätt på dan, utan det kommer in liiiiiiite ljus genom en ventiljävel som var beckmörk sist. Men jag vill inte slösa bort den genom att öva i dagsljus än. Den kommer säkert att vara slöjad, men användbar.

Alla tips emottages! Jag blir "en aning" frustrerad när saker som inte får gå fel, gör just det.
 

awaw

Avslutat medlemskap
Paterson

Prova med att runda av filmändens hörn med en sax. För mig fungerar det perfekt. Lycka till!
 

Makten

Aktiv medlem
Prova med att runda av filmändens hörn med en sax. För mig fungerar det perfekt. Lycka till!
Det har jag gjort. Och det går ju bra att ladda en bit, men sen tar det stopp. Det slog mig just att spiralen kanske inte har plats för fler bilder än 24! Det vore ju katastrofalt uselt när 36 bilder varit standard bra länge:-(
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem med en spiral, den stannade vid ganska precis 24 bilder.
Jag vill minnas att man kunde se ett stopp en bit in i spiralen, men att det var mycket svårt att se.

Jag lyckades ändå framkalla 36-bilders-rullar med den genom att helt enkelt låta resten hänga utanför spiralen (men i dosan).

Lösningen är nog tyvärr att skaffa en ny spiral.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Är det begagnade spolar du använder? Efter flitig användning kan de bli lite tröga (kulorna och plasten sliten) och då är det dags att byta dom mot nya. Sen måste man rengöra/diska dom noga, skölja dom och låta torka. Sköljer själv alltid i så varmt vattenm som möjligt för att få bort rester av kemi, innan de torkas (de ska vara 100% torra när de används). Är vattnet där du bor kalkrikt kan kanske även sånt spela in, då det kan finnas kvar i spolen och orsaka trög laddning?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Sen finns metallspolar/dosor i rostfritt stål som laddas inifrån. Kan vara lite knivgt att lära sig tekniken där, men när man väl kommit på det säger de som använder såna att de aldrig kommer gå tillbaka till plastspolar igen. Har själv alltid använt Patersons plastspolar och när de börjat bli kinkiga har jag slängt dom och köpt nya. Har väl bytt mina 5 spolar ungefär 3 ggr sen jag började använda dom för 30 år sedan. Försöker alltid ha samma pardelar ihop (lägger dom bredvid varandra när de torkar och när någon spole börjar krångla byter jag ut den mot en ny).
 

Makten

Aktiv medlem
Sen finns metallspolar/dosor i rostfritt stål som laddas inifrån. Kan vara lite knivgt att lära sig tekniken där, men när man väl kommit på det säger de som använder såna att de aldrig kommer gå tillbaka till plastspolar igen. Har själv alltid använt Patersons plastspolar och när de börjat bli kinkiga har jag slängt dom och köpt nya. Har väl bytt mina 5 spolar ungefär 3 ggr sen jag började använda dom för 30 år sedan. Försöker alltid ha samma pardelar ihop (lägger dom bredvid varandra när de torkar och när någon spole börjar krångla byter jag ut den mot en ny).
Och hur många bilder får du in i respektive spiral? Med tanke på att Jesper har haft samma problem, och att min förra rulle tog stopp vid just exakt 24 bilder, så känns det som att det är där problemet ligger. Jag får väl helt enkelt klippa av när det börjar gå trögt och sen spara de återstående bilderna till nästa spole.

Lyckligtvis köpte jag 24-bildersrullar när jag beställde mer från Photax.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag har haft samma problem med min Paterson-dosa. Problemet är som värst i slutet av rullen. Problemet uppstår dock bara med filmer tagna med Leican och Bessan; både dessa har upptagningsspolar som snurrar upp filmen tvärtemot hur de är uppspolade i filmrullen. Filmerna är därför ganska plana när man tar ur dem ur kassetten (framförallt om man framkallare direkt efter att man dragit tillbaka filmen); jag tror att detta kan vara en orsak till att det är så svårt att få på sista biten.

I dagsläget brukar jag spola tillbaka filmerna och därefter låta filmerna vila i kylskåpet någon dag. Då brukar det inte vara några problem med att mata på hela rullen.
 

pettisson

Aktiv medlem
Men dra ut en film ur en ny rulle och öva med den då. Jag använder också såna spiraler i plast i det funkar jättebra. Jag älskar dem. Först började jag klippa av kanter och så i mörker men det gjorde allt mycket svårare tycker jag så nu gör jag inte det längre utan bara matar i den.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem med min Paterson-dosa. Problemet är som värst i slutet av rullen. Problemet uppstår dock bara med filmer tagna med Leican och Bessan; både dessa har upptagningsspolar som snurrar upp filmen tvärtemot hur de är uppspolade i filmrullen. Filmerna är därför ganska plana när man tar ur dem ur kassetten (framförallt om man framkallare direkt efter att man dragit tillbaka filmen); jag tror att detta kan vara en orsak till att det är så svårt att få på sista biten.

I dagsläget brukar jag spola tillbaka filmerna och därefter låta filmerna vila i kylskåpet någon dag. Då brukar det inte vara några problem med att mata på hela rullen.
Filmen ifråga är tagen med en M6 och har stått i kylen i minst en vecka (innan den återfått rumstemperatur, eftersom jag inte vill ha kondens på den i dosan). Men inte fasen spolar M6:an upp filmen åt "fel håll". Var har du fått det ifrån?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Och hur många bilder får du in i respektive spiral? Med tanke på att Jesper har haft samma problem, och att min förra rulle tog stopp vid just exakt 24 bilder, så känns det som att det är där problemet ligger. Jag får väl helt enkelt klippa av när det börjar gå trögt och sen spara de återstående bilderna till nästa spole.

Lyckligtvis köpte jag 24-bildersrullar när jag beställde mer från Photax.
Det är ytterligt noga med rengöringen, både vid kulorna som matar in filmen och i spåren (och att spolarna är absolut torra när de används). Och eftersom det alltid går lite trögare när de sista decimetrarna av filmen matas in, behövs det inte mycket skit i de innersta spåren,för att det ska kärva till sig just på slutet. Sen funkar det altid bättre om man rundar av hörnen på filmänden innan man matar in den, samt ser till att filmen inte renklipps över perforeringshålen utan mellan dom.
 

Olle

Aktiv medlem
Jag tycker du skall offra en rulle och öva i dagsljus. Då ser du också var det tar stopp någonstans och kanske även varför.

Olle
 

Makten

Aktiv medlem
Men dra ut en film ur en ny rulle och öva med den då. Jag använder också såna spiraler i plast i det funkar jättebra. Jag älskar dem. Först började jag klippa av kanter och så i mörker men det gjorde allt mycket svårare tycker jag så nu gör jag inte det längre utan bara matar i den.
Hur gör du med själva rullen under inmatandet? Den måste ju hänga eller ligga nånstans. Jag tycker att det är jäkligt knepigt att hålla på med detta, för man vill ju inte ha damm eller fingeravtryck på filmen.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Filmen ifråga är tagen med en M6 och har stått i kylen i minst en vecka (innan den återfått rumstemperatur, eftersom jag inte vill ha kondens på den i dosan). Men inte fasen spolar M6:an upp filmen åt "fel håll". Var har du fått det ifrån?
Testa att mata upp första rutan med bottenplattan bortplockad, då ser du att upptagningspolen tar upp filmen motsols medan filmen dras ur kassetten medsols.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Men dra ut en film ur en ny rulle och öva med den då. Jag använder också såna spiraler i plast i det funkar jättebra. Jag älskar dem. Först började jag klippa av kanter och så i mörker men det gjorde allt mycket svårare tycker jag så nu gör jag inte det längre utan bara matar i den.
Men varför renklipper du i mörker? Har du autoåterspolning i din kamera så att änden alltid dras in i kasetten? Annars, lämna sista änden utanför (sluta veva tillbaka när du känner att filmen släpper från spolen i kameran) så har du änden utanför kasetten. Då kan du även trä på filmänden på spolen i ljuse (så att den går förbi kulorna som håller filmen fast), innan du börjar veva in den på spolen.
 
ANNONS