Annons

"Skillnad" på 720p och 1080p

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag vet skillnaden på upplösningen men undrar om det gör något för slutresultatet om jag endast ämnar visa filmerna på nätet så att säga. Jag är ny på området digital film med systemkamera och filmar det mesta med 720p. Jag har testat filma 1080p men kan efter editering i premiere pro och visning på vanlig 24" bildskärm inte se någon skillnad alls. Jag filmar alltså 720p med 50 bilder per sekund, vad vinner jag på att filma 1080p med 25 bilder i sekunden?

Rörigt kanske, men jag är lite vilse i djungeln av inställningarna för HD-filmning. Vad är optimala inställningar att filma med för bästa slutresultat?
 

Aleho

Aktiv medlem
Högre upplösning = Mer detaljer

För att du ska kunna nyttja 1080p så krävs det att din bildskärm har en upplösning på 1920×1080 pixlar eller högre, även grafikkortet måste stödja den höga upplösningen. Men det gör nästan alla dagens produkter.

Själv skulle jag föredra 720p 50fps mot 1080p 25fps, då det är behagligare att titta på, samt för att man har mer möjligheter med efterbearbetningen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Man måste testa för att verkligen se om de finns några skillnader.

En del kameror ger dåligt resultat när de skalar ner 1080 till 720

En del kameror har inte äkta 1080 utan skalar upp 720

En del kameror har ingen skillnad mellan 1080 och 720 i verklig upplösning

Och det som syns på datorskärmen syns inte alltid på TV-skärmen
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Högre upplösning = Mer detaljer
Själv skulle jag föredra 720p 50fps mot 1080p 25fps, då det är behagligare att titta på, samt för att man har mer möjligheter med efterbearbetningen.
Så tänkte jag också, jag provade lite slowmotion-effekter i Premiere Pro och det såg okej ut. Vet inte om det blir lite hackigare i full HD (eller 25 fps)
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Man måste testa för att verkligen se om de finns några skillnader.

En del kameror ger dåligt resultat när de skalar ner 1080 till 720

En del kameror har inte äkta 1080 utan skalar upp 720

En del kameror har ingen skillnad mellan 1080 och 720 i verklig upplösning

Och det som syns på datorskärmen syns inte alltid på TV-skärmen
Hur vet jag om min exempelvis 60D skalar upp till 1080?
 

Ampex

Aktiv medlem
Inget är ju så enkelt som svart och vitt.

Har man bara som mål att distribuera på web så kan man köra i vilken framerate som helst. Men ska det ut på DVD:er eller skickas till TV-stationer så måste det vara i 25 bps (i större delen av världen). Har man då spelat in allt i 50 bps skapar det problem, att konvertera från 50 till 25 är inga större problem. Man kommer vara tvungen att time stretcha ljudet för att inte få Kalle Anka röster, i detta moment kommer man mest troligt få svåra problem med synken.

Jag brukar spela in i 1080p 25 bps, sedan redigera det på en timeline inställd på 720p 25 bps. Jag har då stora friheter eftersom alla bilder skalas ner och jag kan om jag vill ändra komposition i dem i efterbearbetningen utan större kvalitetsförlust. Effektbilder kan med fördel plåtas i 50 bps om man vill ha en bra grund att utgå ifrån om man vet att man ska köra det i slow motion.

//A

Edit: Vad mycket svar det kom medan jag skrev mitt inlägg. Hoppas det ger något iaf.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Inget är ju så enkelt som svart och vitt.

Har man bara som mål att distribuera på web så kan man köra i vilken framerate som helst. Men ska det ut på DVD:er eller skickas till TV-stationer så måste det vara i 25 bps (i större delen av världen). Har man då spelat in allt i 50 bps skapar det problem, att konvertera från 50 till 25 är inga större problem. Man kommer vara tvungen att time stretcha ljudet för att inte få Kalle Anka röster, i detta moment kommer man mest troligt få svåra problem med synken.

Jag brukar spela in i 1080p 25 bps, sedan redigera det på en timeline inställd på 720p 25 bps. Jag har då stora friheter eftersom alla bilder skalas ner och jag kan om jag vill ändra komposition i dem i efterbearbetningen utan större kvalitetsförlust. Effektbilder kan med fördel plåtas i 50 bps om man vill ha en bra grund att utgå ifrån om man vet att man ska köra det i slow motion.

//A

Edit: Vad mycket svar det kom medan jag skrev mitt inlägg. Hoppas det ger något iaf.

Tackar och bockar för ditt utförliga svar. Om jag blandar 1080p 25bps och 720p 50bps och renderar det till 720p 25bps blir 720-sekvenserna slowmotion då?
Detta är med Premiere Pro alltså
 

Ampex

Aktiv medlem
Tackar och bockar för ditt utförliga svar. Om jag blandar 1080p 25bps och 720p 50bps och renderar det till 720p 25bps blir 720-sekvenserna slowmotion då?
Detta är med Premiere Pro alltså
Jag har ingen praktisk erfarenhet av Premiere då de senaste 8 åren av mitt liv har spenderats tillsammans med Avid och Final Cut Pro. Men jag googlade på det och det verkar inte vara några problem att mixa framerates hur man vill på timeline.

http://www.techtilt.com/2010/05/12/native-dslr-editing-with-different-frame-rates-in-premiere-pro-cs5/

Som det ser ut så verkar inte Premiere ändra hastigheten i klippet för en, vilket händer om du konverterar 50 fps till 25 fps. Sen hur det fungerar när man verkligen sitter där med klippen har jag ingen aning om.

//A
 

Kimster

Aktiv medlem
Tackar och bockar för ditt utförliga svar. Om jag blandar 1080p 25bps och 720p 50bps och renderar det till 720p 25bps blir 720-sekvenserna slowmotion då?
Detta är med Premiere Pro alltså
Du kan tala om för premiere hur den ska tolka klippen. Du välja om det ska bli slowmo eller inte om du slänger in ett 50fps klipp på en 25fps lina.

Högerklicka på klippet i bin och välj interpret footage, så får du alla de valmöjligheterna
 

Kimster

Aktiv medlem
Jag vet skillnaden på upplösningen men undrar om det gör något för slutresultatet om jag endast ämnar visa filmerna på nätet så att säga. Jag är ny på området digital film med systemkamera och filmar det mesta med 720p. Jag har testat filma 1080p men kan efter editering i premiere pro och visning på vanlig 24" bildskärm inte se någon skillnad alls. Jag filmar alltså 720p med 50 bilder per sekund, vad vinner jag på att filma 1080p med 25 bilder i sekunden?

Rörigt kanske, men jag är lite vilse i djungeln av inställningarna för HD-filmning. Vad är optimala inställningar att filma med för bästa slutresultat?
Helt rätt så kommer det inte var någon större skillnad dem emellan på en vanlig bildskärm. Men med en riktig videokamera kommer skillnaden vara mer synlig på en bildskärm, pga högre detaljrikedom i en videokamera.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Om jag förstått det hela rätt, spelar jag in i 1280x720 50fps och vill bränna det för visning på DVD-skiva dvs 720x576 i 25fps så kommer jag få problem med kalleanka ljud?
 

Kimster

Aktiv medlem
Om jag förstått det hela rätt, spelar jag in i 1280x720 50fps och vill bränna det för visning på DVD-skiva dvs 720x576 i 25fps så kommer jag få problem med kalleanka ljud?
Nej, det går utmärkt att exportera 50fps till 25fps.
Men att göra tvärtom blir lite klurigare om man inte har rätt verktyg.
 
ANNONS