Annons

Exportera video till rätt upplösning i Premiere cs5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Jag använder en Canon 5D att fota mina time lapse med och ställer in den på "Small - high quality"... jaja, i alla fall, upplösningen blir 2496x1664, och det är ju större än alla high def upplösningar så det ska inte vara några problem.

Min skärm är en Hp LP2475w. EN 24 tummare med 16:10 format. Upplösningen är 1920x1200.

Det vore ju toppen om jag kunde "resizea" bilderna direkt i premiere och slippa göra det i ps först.

Här finns en liten videosekvens att ladda ner:

http://www.fotografpernilsson.se/testvideo/testvideo.rar

Den är gjort med alla bilder i original, alltså 2496x1664 i upplösning, och jag har låtit premiere skala ner och om den och använt scale to frame size.

Tack än en gång för att ni tar er tid. Det uppskattas! =)
 

Per N

Aktiv medlem
Jag kan göra skärmdumpar på vart enda steg jag gör i premiere så ni ser exakt vilka inställningar jag har. Det kanske blir enklast.
 

Kimster

Aktiv medlem
Jag kan göra skärmdumpar på vart enda steg jag gör i premiere så ni ser exakt vilka inställningar jag har. Det kanske blir enklast.
mm som det ser ut nu så verkar du inte gjort bilden för att täcka hela projektet. Har du inga svarta kanter i Premieres program/(preview-fönster? Och har du använt någon speciell preset i Photoshop när du behandlat bilderna? Så att du inte använder något annat än square pixels i photoshop.
 

Per N

Aktiv medlem
jo jag har svarta kanter i premieres prewiev fönster när jag kollar på output, men bara på sidorna.
Square pixels i photoshop? Ingen aning... får kolla... hur gör man det nu då? Återkommer...
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Du kan ju alltid beskära i Output-delen av Export-rutan. Problem solved :)

Fast det kanske inte riktigt löser grundproblemet :)
 

Ampex

Aktiv medlem
Min skärm är en Hp LP2475w. EN 24 tummare med 16:10 format. Upplösningen är 1920x1200.
Jag har följt den här tråden men inte gett mig in i den då jag aldrig redigerat i Premiere. Men här har du väl källan till ditt problem?

Din skärm är 16:10, din video är i 16:9. När du blåser upp den i helskärm med VLC så kommer programmet lägga svart i över och underkant för att fylla ut den saknade delen. Ska du bara visa ditt bildspel på din egen skärm, varför då inte göra en sekvens som är 1920x1200?

//A
 

Per N

Aktiv medlem
Jag hittade en bra tutorial som förklarar det här med square och non-square pixels i photoshop för senare videoredigering.

http://library.creativecow.net/articles/harrington_richard/photoshop_non_square_pixels/video-tutorial

Fast enligt den så måste jag omvandla alla bilderna i photoshop så det blir rätt när jag kör dem i ett videoredigeringsprogram?

Alla bilder som kommer från kameran och photoshop är square pixels. Och ghort bilden för att täcka hela projektet? Njae, i prewievrutan är det svarta kanter vid sidorna.

Jag lägger upp några skärmdumpar på hur jag gör så hoppas jag ni kan se även om det blir dålig upplösning.

Första bilden: Här väljer jag helt enkelt new prroject.

Andra bilden: Här gör jag ingenting alls heller.

Tredje bilden: Här väljer jag DSLR 1080p25

Fjärde bilden: Här klickar jag på fliken generals och väljer desktop på editing mode. Här står redan square pixels och progressive klart.

Sedan kommer jag in i själva programmet. Jag importerar alla bilderna till en sekvens och väljer sedan sedan att exportera.

Femte bilden: Om man kollar i output fliken så ser man svarta kanter vid sidorna. Jag väljer h264 som format och ser till att square pixels och progressive är markerat. Det är PAL och upplösningen är 1920x1080. Sedan trycker jag på export.
 

Bilagor

Per N

Aktiv medlem
Jag har följt den här tråden men inte gett mig in i den då jag aldrig redigerat i Premiere. Men här har du väl källan till ditt problem?

Din skärm är 16:10, din video är i 16:9. När du blåser upp den i helskärm med VLC så kommer programmet lägga svart i över och underkant för att fylla ut den saknade delen. Ska du bara visa ditt bildspel på din egen skärm, varför då inte göra en sekvens som är 1920x1200?

//A

Jo det är jag helt med på. Min skärm är ju en tum högre än vanligt 16:9 format så att det blir svarta kanter ovan och under som fyller ut förstår jag.
MEN det jag tycker är konstigt är att när jag i output i premiere bara ser svarta kanter vid sidorna ändå borde kunna se bara svarta kanter vid sidorna i vlc vid fullscreen. Det borde ju skalas upp i vlc tycker jag. Det gör det ju om jag spelar andra små videoclip som jag har på datorn som har mycket mindre upplösning?

Om det verkligen inte går och jag har missuppfattat allt, så visst, det är helt ok =)
Jag vill bara veta vad det beror på. Då får jag hitta en annan lösning helt enkelt.
Men om jag inte missuppfattat Kimster helt och hållet ska jag man inte behöva beskära bilderna först i photoshop för att få till rätt proportioner. (Alltså inte rezise till 1920x1080 utan beskära bort delar av bilden).
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Inställningarna verkar OK. Men har du verkligen beskärt bilden så att det inte finns några svarta kanter i "originalet" innan du exporterar. För är det svart kant i redigeringsläget så får du ju svart exporten oxå.

Kör du resize i PS får du väl svarta kanter eftersom originlbilden inte har samma propotioner. Kolla så att dina bilder du tar in inte har svart kant om du kör med bilder du gjort om.
 
Senast ändrad:

Per N

Aktiv medlem
Nej jag har inte beskurit bilderna, varken innan jag importerar dem till premiere eller efter. Det enda jag har gjort är att ställa upplösningen till 1920x1080 och välja "scale to framesize". Inget annat. Och jo, det är svarta kanter (vid sidorna) på outputfliken när jag ska exportera.

Ok, så hur beskär man bilden inne i premiere? Finns det något mer sätt än de sakerna som jag skrev här ovan som jag redan har gjort? =)
 

Ampex

Aktiv medlem
Nej jag har inte beskurit bilderna, varken innan jag importerar dem till premiere eller efter. Det enda jag har gjort är att ställa upplösningen till 1920x1080 och välja "scale to framesize". Inget annat. Och jo, det är svarta kanter (vid sidorna) på outputfliken när jag ska exportera.

Ok, så hur beskär man bilden inne i premiere? Finns det något mer sätt än de sakerna som jag skrev här ovan som jag redan har gjort? =)
Vill du slippa alla svarta kanter, och inte beskära bilden över huvudtaget, gör sekvensen i en storlek av 1620x1080 px. Då har den samma proportion som dina bilder. De enda svarta kanter som kommer synas när du tittar på den i program som VLC och QT är de svarta kanter som programmen lägger till för att fylla ut skärmen som är i 16:10.

Vill du fortfarande ha den i en standard som full-HD. Istället för att välja "scale to framesize", skala om och komponera alla bilder så att de täcker hela bilden.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Ta bort scale to framesize. Sedan använder du scale under effect control för att "zoom" in bilden tills den täcker hela fönstret.
 

Per N

Aktiv medlem
Jag har haft fullt med jobb de senaste dagarna, men ska testa det ni har sagt så snart jag har tid!

Tack. =)
 

Per N

Aktiv medlem
Ännu en ny fråga...

Hej igen och tack för hjälpen med skalningen. Det har löst sig hyffsat bra tycker jag! =)

Jag har ett nytt problem när det gäller importen av alla bilder till premiere.
Säg att jag har 400 bilder som jag importerar till premiere och ska göra en time lapse av. Några av dessa bilder tar jag bort pga överexponering, fluga på linsen, tåg som åker förbi eller vad det nu är. Den bilden eller några bilder måste bort helt enkelt, men ddet gör ju också att numreringssekvensen bryts. Bilderna som tidigare hette _img_3421, _img_3422 (i ökande sifferordning) osv får nu avbrott.
Detta får till följd att premiere bara importerar bilderna fram till avbrottet i bilder. Bryts sifferordningen med några siffror så kan den inte återuppta bilderna tydligen.

Jag har testat att döpa om alla bilderna i mappen genom att markera alla, trycka på F2 och skriva in ett namn på första bilden, sen trycka enter. Vips så hette alla bilder _img_3420 (1), _img_3420 (2), _img_3420 (3) osv. Gött tänkte jag, och skulle läsa in hela mappen i premiere. Men nu gick det inte att markera "numbered stills" (eller vad det heter på svenska). Det är som att premiere inte ser siffrorna inom parentes, utan bara ser de första siffrorna, och de är ju samma.

Jag har även testat att ladda ner lite "byta-namn-på-filer-program", men de gör i princip samma sak som jag redan gjort i utforskaren.

Kan man lura premiere på något sätt? Eller har någon något bra sätt att byta namn på filerna så de kommer i nummerordning? Inte så kul att byta namn på 400 bilder en och en =)
 

Per N

Aktiv medlem
Lyckades lösa det själv. Hittade en bra sida som förklarade hur man gör i photoshop på ett väldigt enkelt sätt.
Lägger in texten här så det kan hjälpa andra:

1. Start Adobe Photoshop or Adobe Photoshop Elements and open the file browser. (Shift+Ctrl+O on Windows, Shift+Command+O on Mac)
2. Navigate to the folder with files you want to rename.
3. Select the files by one of the following methods. (Selected images are surrounded by a black outline.)
4. Select a range of files by clicking on the first file, then holding the shift key down as you click on the last file.
5. Select several individual files by clicking on the first file, then holding the Ctrl key down as you click on additional files.
6. Right-click anywhere within the selected images and choose Batch Rename. If you do not have a right mouse button, choose Batch Rename from the browser palette menu.
7. Under destination folder, choose whether to keep the renamed files in the same folder, or copy them to a different folder. Click browse to select a folder if you choose move.
8. Under file naming, use the fields to create a file naming template. Common choices are provided in the dropdown menus, but you can also type custom text in the fields.
 

StefanK

Aktiv medlem
Även om det är lite sent så kommer här ett tips till.
Gör en sekvens med samma upplösning som dina bilder. Lägg in bilderna på den.
Gör sedan en till sekvens med den upplösning som du vill ha slutresultatet i.
Lägg in den första sekvensen i den andra (precis som det vore vilket videoklipp som helst).
Nu kan du animera zoomning och panorering (Ken Burns effekt) så att du får mer kontroll över din timelapse.
 
ANNONS