Annons

Kan plötsligt inte öppna LR är det vanligt förekommande?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
LR var redan halvöppet då det plötsligt strulade så jag fick stänga ner det. Sedan dess kommer alltid upp någonting som ser ut som en ny registrering när jag försöker öppna programmet. Omstart hjälper inte.

Är det min dator som krånglar eller brukar Adobe djävlas lite då och då för att folk med piratkopior inte kan fortsätta eller nåt sånt?

Hoppas att det inte blir en medelstor katastrof, hela det här....
 

laha

Aktiv medlem
Radera inte katalogen. Den är bara låst, och det räcker med att radera låsfilen (som jag inte kommer ihåg namnet på).
 

thulin69

Aktiv medlem
Fick detta också i går. Har uppdaterat OSX till El Capitan tidigare. Jag startade bara om datorn och efter det funkade det igen.
 

afe

Aktiv medlem
Raderar man katalogen förlorar man alla redigeringar av bilder. Däremot kan det hjälpa att radera cachen som innehåller previews.
 

AWid

Aktiv medlem
Radera för Guds skull inte katalogfilen som föreslagits ovan. Sämsta rådet jag någonsin sett här på FS. Däremot ska du radera en fil som heter "ditt katalognamn.lrcat.lock" om det finns en sådan. Den filen skapas när LR startas och raderas när LR avslutas (för att inte flera sessioner av programmet ska kunna dras igång samtidigt). Vid felaktig stängning av LR kan .lock-filen bli kvar och då kan inte LR startas på nytt. Filen *.lrcat.lock finns i samma bibliotek som själva katalogfilen (*.lrcat).
 

afe

Aktiv medlem
Jag håller med Awid. Katalogen återskapas inte när man startar om programmet, utan det blir en ny tom katalog.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Nu är det du som jävlas, iom att TS möjligen kör fult utan att betala för sig.

Bättre vore om du kunde argumentera för att TS skulle göra rätt för sig och investera ett par hundralappar i ett lagligt verktyg.
Det skulle man tro. Men jag utgick från att TS körde lagligt.

När LR strular för mig brukar jag göra en backup på katalogen och sedan radera den. Tydligen inte så klyftigt. Men jag har iaf exporterat de redigerade filerna och jag brukar ofta köra återställ på bilder innan jag pillar till dem igen. Så för min del är det ingen fara.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det var väl någon som uttryckte oro över förlorat arbete.. om det är exporterat är det inte förlorat.
ALLT jag exporterar är helt ointressant när det är färdiganvänt och slängs därmed.
Bättre att behålla det man gjort på det sätt man skall. Hålla koll på sin katalog/er och sina original.
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack för alla seriösa tips! Att radera katalogen inte var ett sådant misstänkte jag nog.
Jag har en (betald) licens för lr 5.5. Hade inte förvånat mig ändå om Adobe kör nån sorts stickprovscheck.
Men då är det alltså inte det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR CC skall funka så länge man betalar. SLutar man betala så komme rinte Developmentmodulen att fungera längre. Men LR i sig för att titta på bilder kommer att fungera.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Precis som Erik påpekar ovan, combon El Capitain och LR6/CC2015.2 innehåller en bug som gör att LR crachar lite random. I mitt fall vid import från minneskort. Jag fick det att fungera genom att gå in i Preferences-General och bocka ur kryssrutan "Add photos...". Därefter omstart av LR.

Detta verkar dock inte fungera för alla. Problemet är känt och Adobes gubbar och gummor jobbar på saken.
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för alla seriösa tips! Att radera katalogen inte var ett sådant misstänkte jag nog.
Jag har en (betald) licens för lr 5.5. Hade inte förvånat mig ändå om Adobe kör nån sorts stickprovscheck.
Men då är det alltså inte det.
Har du kollat om det låg någon *.lrcat.lock-fil i LR-biblioteket? (Se inlägg 7). Funkade inte detta kan du pröva att starta LR med ctrl- tangenten nertryckt (är väl cmd på Mac). Då ska du få upp en dialogruta där.du kan välja katalog. "Välj skapa en ny katalog" och se om det går. (Ingen fara - den gamla katalogen försvinner inte).
AWd
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja en sådan lrcat.lock har jag faktiskt hittat.
Innan jag raderar den skulle jag gärna vilja veta vad det är för fil som ligger bredvid och tydligen skapades samma dag. Den heter lrcat-journal. Vad är det för nåt? Någon som vet?
 
ANNONS