Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 90D, vad tror ni om den?

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Jag fick nyss epostreklam från en av fotoaffärerna i stan om att Canon EOS 90D nu finns att beställa för leverans i september. Personligen är det inte riktigt aktuellt med en uppgradering av kameran, även om en modell av den kalibern kanske skulle kunna bli mitt "nästa steg", men 15-20 KKr (beroende på tillbehör) är ganska mycket pengar. Är den väldigt mycket bättre är sina föregångare, t.ex. 80D ? Det är fortfarande APS-C men med fler pixlar än tidigare.
På Canons egna sidor om 90D finns en jämförelse med 80D:
https://www.canon.se/cameras/eos-90d/ en bit ned på sidan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har som sagt både Canon och Fuji. Canon har ett uselt utbud på objektiv som är byggda för APS-C. Man får använda tunga objektiv för FF.
Fuji har bättre objektiv byggda för just APS-C.

Du kan få en begagnad Fuji X-H1 med IBIS och ett bra objektiv för mindre än vad Canon 90D huset kostar.

Jag fotar som sagt både med Canon 5D MKIV och Fuji X-PRO2 samt X-H1.
Jag skriver ut i A2 på egen skrivare. Skillnaden är marginell.
Har objektiv som 85/1,4 IS som visserligen gör viss skillnad ibland.
Vill du hålla dig till APS-C så kika på Fuji.
Har Canon FF sedan 15 år men väljer oftast en av mina Fuji i 9 fall av 10. Deär helt enkelt trevligare att fota med
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tyvärr tycker jag att ca 15.000kr för en viss upphottad 80D idag är lite dyrt. 5D IV är stundtals nere i 23000kr och f u fullformat är det en mer proffsig modell i sig.

Dessutom inväntas nya avancerade kameror närmaste halvåret p g a OS 2020 och då lär begpriset på t ex 1D X, 1DX II och 5D IV falla. Samt kan även 5D IV snart ersättas. Dessutom satsar Canon inget krut på objektiv till APS-C. Pratar vi billigare APS-C som 80D och 7D II är detta OK kanske men tycker det tryter att lägga ut 15000kr på ett format som Canon inte tycks satsa på. F ö tycker jag samma om M6. Vill man inte köra adapter och få upp storleken rejält så finns nästan bara enklare gluggar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon 70D, 80D, och nu 90D har varit extremt välfungerande kameror, bra på det mesta och inte dåligt på något. Troligen är det den bästa spegelreflexkameran för APS-C som finns, sett till allsidigheten.

Däremot så finns det spegellösa kameror som är bättre på åtminstone vissa aspekter, Fuji X-T3, X-H1, Sony A6400, och den nyss lanserade A6600.

Väger man in pris och prestanda, samt beroende på vad man prioriterar så tror jag nog det kan vara ett väldigt vettigt val.

En sak som kommer att bli intressant att se är hur den nya sensorn presterar, hur är t.ex. dynamiskt omfång? För den som t.ex. vill fota fåglar, vilt etc så är den höga upplösningen allt8d intressant.
 

PMD

Aktiv medlem
15000 kr är lite väl mycket, men om ett år eller så lär priset ha sjunkit om det går som det brukar med Canons kameror.

EOS 90D tycks vara en EOS 7D Mk II med bättre sensor, med reservation för att jag inte har detaljstuderat specifikationen, och då kan den nog vara ett bra köp om något år.

Jag är för min del lite nyfiken på EOS 90D och är rätt ointresserad av hur "dåligt" utbudet av APS-C-objektiv är från Canon. De som finns duger och jag har dem redan. Jag vill använda kameran för att ersätta en EOS 70D för fågel- och viltfotografering och då är det EF-objektiv som gäller.

Eventuellt kan en begagnad EOS 80D duga för mig, för de kommer att sjunka i pris nu.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
15000 kr är lite väl mycket, men om ett år eller så lär priset ha sjunkit om det går som det brukar med Canons kameror.

EOS 90D tycks vara en EOS 7D Mk II med bättre sensor, med reservation för att jag inte har detaljstuderat specifikationen, och då kan den nog vara ett bra köp om något år.

Jag är för min del lite nyfiken på EOS 90D och är rätt ointresserad av hur "dåligt" utbudet av APS-C-objektiv är från Canon. De som finns duger och jag har dem redan. Jag vill använda kameran för att ersätta en EOS 70D för fågel- och viltfotografering och då är det EF-objektiv som gäller.

Eventuellt kan en begagnad EOS 80D duga för mig, för de kommer att sjunka i pris nu.
Nja. Specarna är mer som en 80D med lite högre bps, bättre ljusmätningssensor som förbättrar även motivigenkännandet för iTR. Däremot samma 45-punkters AF som 80D och nästan identiskt kamerahus.
 

martley

Aktiv medlem
15000 kr är lite väl mycket, men om ett år eller så lär priset ha sjunkit om det går som det brukar med Canons kameror.

EOS 90D tycks vara en EOS 7D Mk II med bättre sensor, med reservation för att jag inte har detaljstuderat specifikationen, och då kan den nog vara ett bra köp om något år.

Jag är för min del lite nyfiken på EOS 90D och är rätt ointresserad av hur "dåligt" utbudet av APS-C-objektiv är från Canon. De som finns duger och jag har dem redan. Jag vill använda kameran för att ersätta en EOS 70D för fågel- och viltfotografering och då är det EF-objektiv som gäller.

Eventuellt kan en begagnad EOS 80D duga för mig, för de kommer att sjunka i pris nu.
Det är lite i de banorna jag tänker också. Ett köp år inte riktigt aktuellt just nu utan om kanske om ett par år. EF-S-objektiven är förvisso inte riktigt i amma klass som L-objektiven men kvaliteten räcker, speciellt i förhållande till priset, och med handen på hjärtat så är det nog tyvärr fortfarande jag själv och inte objektiven som sätter gränsen för hur bra bilderna blir.Men det är alltid roligare med nya prylar.

En fundering bara angående modellnumret, har inte Canon nått vägs ände nu? Med motsvarande logik att ticka upp modellnumret med 10 borde väl en efterföljare till EOS 90D bli EOS 100D ? Till viss del har de löst problemet tidigare med Mk II-logik i och för sig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
En fundering bara angående modellnumret, har inte Canon nått vägs ände nu? Med motsvarande logik att ticka upp modellnumret med 10 borde väl en efterföljare till EOS 90D bli EOS 100D ? Till viss del har de löst problemet tidigare med Mk II-logik i och för sig.
:)

Efterföljaren till EOS 500 D blev 550. Och visst är det tio steg men samtidigt i andra position från vänster.
90 borde kunna följas av 95. Tänker jag som inte helt är insatt i deras namnsättningslogik
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
:)

Efterföljaren till EOS 500 D blev 550. Och visst är det tio steg men samtidigt i andra position från vänster.
90 borde kunna följas av 95. Tänker jag som inte helt är insatt i deras namnsättningslogik
Tror inte Japaner är riktigt lika vidskepliga med lucky numbers som Kineser och andra asiater. Fast det finns där.
Många europeiska flygbolag hade ingen rad 13 på sina flyg så vi är inte heller helt opåverkade.
 

apersson850

Aktiv medlem
Pratar vi billigare APS-C som 80D och 7D II är detta OK kanske men tycker det tryter att lägga ut 15000kr på ett format som Canon inte tycks satsa på.
En 7D Mark II ligger idag också nära 15000 kronor, så den är inte billigare. Fast den har en i grunden mer avancerad specifikation än 90D.

För övrigt passar EF-objektiv alldeles utmärkt på Canons APS-C kameror. Det är tvärtom som inte går. I en del fall är vinsten inte så stor med att göra speciella objektiv för EF-S. Det beror på vad man är ute efter.

Canons benämningar följer sin egen logik. Titta på Pixma-skrivare i den bättre klassen. Enklaste modellen, PRO 100. Lite bättre, PRO 10. Bättre PRO 1. Bäst PRO 1000.
Just nu ångrar de väl att de inte började på 1000...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tror inte japaner är riktigt lika vidskepliga med lucky numbers som kineser och andra asiater. Fast det finns där.
Många europeiska flygbolag hade ingen rad 13 på sina flyg så vi är inte heller helt opåverkade.
Fyra är inte populär. S4 IS existerar inte. Däremot S3 IS och S5 IS. Fyra kan uttalas som död på japanska. Mig veterligen uttalas 5D IV som engelskans uttal.

Hur som helst, jag har möjlighet att kolla av dynamiskt omfång för 90D och M6 II, men saknar Lightroom eller ACR som fått senaste stöd för att konvertera till DNG. Råfiler som finns tillgängliga för 90D https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-90d-initial-review-what-s-new-and-how-it-compares/4
Bild 26 ser ut att ha klippt högdager för att kunna mäta dynamiskt omfång.

För M6 II https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-m6-ii-initial-review-what-s-new-and-how-it-compares/4
Bild 5 ser ut att ha klippt högdager för att kunna mäta dynamiskt omfång.

Den som har Lightroom eller ACR med senaste stödet får gärna konvertera till DNG och skicka till mig, antingen via PM-funktionen eller via mejl.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fyra är inte populär. S4 IS existerar inte. Däremot S3 IS och S5 IS. Fyra kan uttalas som död på japanska. Mig veterligen uttalas 5D IV som engelskans uttal.

Hur som helst, jag har möjlighet att kolla av dynamiskt omfång för 90D och M6 II, men saknar Lightroom eller ACR som fått senaste stöd för att konvertera till DNG. Råfiler som finns tillgängliga för 90D https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-90d-initial-review-what-s-new-and-how-it-compares/4
Bild 26 ser ut att ha klippt högdager för att kunna mäta dynamiskt omfång.

För M6 II https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-m6-ii-initial-review-what-s-new-and-how-it-compares/4
Bild 5 ser ut att ha klippt högdager för att kunna mäta dynamiskt omfång.

Den som har Lightroom eller ACR med senaste stödet får gärna konvertera till DNG och skicka till mig, antingen via PM-funktionen eller via mejl.
Brukar inte konvertera bilder till DNG men jag har den senaste versionen av LR.
Fast vet hur man gör. Ger du mig bara instruktioner skall vi nog kunna fixa det.
Antar man får vara försiktig så man inte tappar DR i konverteringen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Brukar inte konvertera bilder till DNG men jag har den senaste versionen av LR.
Fast vet hur man gör. Ger du mig bara instruktioner skall vi nog kunna fixa det.
Antar man får vara försiktig så man inte tappar DR i konverteringen.
Fel person att ge instruktioner för Lightroom, men denna bör väl fungera https://fstoptraining.com/convert-raw-files-to-dng/

Kryssa inte i Lossy Compression.

Här finns också en guide http://www.nathangriffin.com/technical/how_to_convert_raw_to_dng_in_lightroom.html
 

PMD

Aktiv medlem
En fundering bara angående modellnumret, har inte Canon nått vägs ände nu? Med motsvarande logik att ticka upp modellnumret med 10 borde väl en efterföljare till EOS 90D bli EOS 100D ? Till viss del har de löst problemet tidigare med Mk II-logik i och för sig.
De senaste fyra EOS-modellerna med två siffror har kommit med cirka tre års mellanrum. Det är kanske inte en helt vild gissning att det inte kommer någon mer spegelreflex i den serien.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
90D verkar vara en kamera för de Canontrogna med nuvarande prislapp. För 2000kr till får man den för stillbilder mycket vassare Nikon D500.

Men som andra sagt, priset faller snart på brukligt Canon manér. Skulle tro 10.000-11.000kr runt årsskiftet och kanske 11.000kr på Black Friday?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag trodde att 80d skulle få en spegelfri uppföljare. En aps-c med RF-fattning. 7dmkiii har tidigare känts mer tveksam som spegellös men stämmer ryktena om en ny snabb bsi-sensor kan det ändå vara rimligt. Kommer en ny sensortyp så vill Canon ha bra betalt och det
kräver ett högre rankat hus.

Som några är inne på så riktar sig 90d till redan Canonfrälsta som vill ha ett allsidigt hus som även klarar sport och fågelfoto, samt där plånboken inte lättar för kraftigt. Ges inget spegelfritt alternativ i prisklassen så kommer såklart en hel del att köpa huset. Inte minst för att det finns många bra begagnade supertelen för fattningen. Jag tror dock Fuji ler åt släppet och i huvudet cashar in pengar för fler sålda xt3 framöver.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De senaste fyra EOS-modellerna med två siffror har kommit med cirka tre års mellanrum. Det är kanske inte en helt vild gissning att det inte kommer någon mer spegelreflex i den serien.
Nä det är nog så.

En annan serie där principen att höja med tio- och/eller hundratal inte fungerat är EOS 1D
Men likafullt har man löst det.

Åter till trådämnet: sista modellen i en serie blir ofta förklarade att vara den allra bästa.
Så var det med Volvo 140 1974, så var det med Volvo 240, och så kan det alltså bli med EOS 90D.
 

Astacus

Aktiv medlem
......... Ges inget spegelfritt alternativ i prisklassen så kommer såklart en hel del att köpa huset. Inte minst för att det finns många bra begagnade supertelen för fattningen.
Eos M6 mk II. Prismässigt nånstans kring 10 Kkr. Väldigt lika specar, samma sensor.
Det är för-/nackdelar mellan dessa två jag funderar över just nu.
 
ANNONS