Annons

Förbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Igår stod solen lågt.
Flera bilder blev disiga när solen lös på frontelementet.

Jag hade inget med mig som kunde rädda situationen förutom att jag såklart kunde flytta mig till en annan plats.
Jag provade att skugga med ena handen. Skillnaden är som natt och dag (!).
Tungt dock att hålla kameran i bara en hand.

När jag kom hem klippte jag ett stycke svart plast från en vanlig dokumentmapp. Detta ska jag prova att använda som en motljusskyddsförlängare vilken hålls fast med en gummisnodd.

Bild 1, utan skuggning
Bild 2, skuggat med handen
Bild 3, förlängaren
 

Bilagor

Grelber

Aktiv medlem
Inte direkt jämförbart eftersom min lösning handlar om (främst) modefotograferingar utomhus med kameran på stativ, men kanske kan vara ett tips till glädje för någon: Jag har alltid med mig ett svart paraply, och så snart jag i en motljussituation ser att jag har infallande ljus på någon del av frontlinsen skuggar jag med paraplyet. Men för event-/actionfotografi är förstås fotobollfotos variant mera hanterlig.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Det finns ju ett reglage i Lightroom som tar bort eller "lägger till" dis. Prova att dra i det för att se om det kan hjälpa dig. Om du använder Lightroom vill säga.

Hoppas det löser sig för dig.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Testa ta bort dis i lightroom.
Fota i raw om dununge gör det.

Finns också kompendier att skaffa med flaggor som du kan vinkla men blir rätt bökigt

redrental.net/accessories/kompendium_tilta/


Jag kan tycka att det är fint med dis iblad redrental.net/accessories/kompendium_tilta/
 

AWid

Aktiv medlem
Du känner naturligtvis till detta, men i kraftigt motljus är UV-filter som skapt för att förstöra bilder. Men antar att du med din erfarenhet "kör utan":)

PS. Att reducera dis/dimma i LR är en nödlösning och kan naturligtvis aldrig helt ersätta slarvig hantering vid fototillfället.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du känner naturligtvis till detta, men i kraftigt motljus är UV-filter som skapt för att förstöra bilder. Men antar att du med din erfarenhet "kör utan":)

PS. Att reducera dis/dimma i LR är en nödlösning och kan naturligtvis aldrig helt ersätta slarvig hantering vid fototillfället.
Ja det sitter ett ”protector-filter” på det objektivet. Och det var i viss mån dammigt upptäckte jag på kvällen. Men dis i motljus får jag även på mitt helt nya 16-35 som inte har något glas framför frontelementet, och som fortfarande är dammfrit.

Nu var det mulet på matchen igår så jag hann inte prova. Men vid tillfälle ska jag prova och jämföra:
- med keps med filter
- med keps utan filter
- utan keps med filter
- utan keps utan filter
 

Smw

Aktiv medlem
Ibland är det fint och ibland är det det inte.
Då är det bra med keps.
Vill jag ha dis - keps av!
Vill jag ha dis inte - keps på!
Hej !
Har du provat med olika bländare ?
Ibland ( beroende på optik ) kan en mindre bländare
blockera interna reflexer från insidan, dvs inte från glasytorna utan
allt utanför linserna.

//MW
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja det sitter ett ”protector-filter” på det objektivet. Och det var i viss mån dammigt upptäckte jag på kvällen. Men dis i motljus får jag även på mitt helt nya 16-35 som inte har något glas framför frontelementet, och som fortfarande är dammfrit.

Nu var det mulet på matchen igår så jag hann inte prova. Men vid tillfälle ska jag prova och jämföra:
- med keps med filter
- med keps utan filter
- utan keps med filter
- utan keps utan filter
Utan filter och motljusskyddet på... Endast skärmdump på en orörd bild som synes. Det här var bara en impulsbild där jag inte direkt var förberedd. Det blev därefter. ;)

Men det är ju olika på olika objektiv och även beroende av om man lyckas få in ljuset i precis fel vinkel.
 

Bilagor

Bofoto2

Aktiv medlem
Ibland är det fint och ibland är det det inte.
Då är det bra med keps.
Vill jag ha dis - keps av!
Vill jag ha dis inte - keps på!
En del nya objektiv ger inte dis (om det inte är det förstås).
Att hålla på och skugga är lite jobbigt tycker jag.
Att dra upp kontrasten tar bara en lite stund, lite bättre men det går ju att dra i tonkurvorna (som jag är en kratta på).
Andra bilden orginalet, första högre kontrast och på tredje har jag dragit lite i tonkurvan, här från min Silkypix:
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
En del nya objektiv ger inte dis (om det inte är det förstås).
Att hålla på och skugga är lite jobbigt tycker jag.
Att dra upp kontrasten tar bara en lite stund, lite bättre men det går ju att dra i tonkurvorna (som jag är en kratta på).
Andra bilden orginalet, första högre kontrast och på tredje har jag dragit lite i tonkurvan, här från min Silkypix:
Det funkar ju det också. Någorlunda. Men poängen med kepsen/motljusskyddförlängaren är att slippa göra det i efterhand när det är så lätt att göra det före.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kommer inte förlängaren i vägen om du använder 70mm?
Annars håller jag med att skydda linsen från är träffas av solen det bästa lösningen.
Dehaze och öka kontrasten i efterhand är ingen bra 1a hands lösning. Blända ner ser jag heller inte som ett alternativ för genren.
Det är redan svårt som det är med ljuset, blända ner gör det inte mkt bättre för bildkvaliteten.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kommer inte förlängaren i vägen om du använder 70mm? [...]
Det verkar inte så. Åtminstone inte av hur det ser ut i sökaren.
Förlängaren sitter på originalet med gummisnodd. Den följer alltså originalets koniska form och blir större längre fram.

Men jag får testa fältmässigt i verkligheten någon dag.

PS. Det är en 100-400 jag har den på just nu. Men det blir nog samma för 70-200.
 

mombasa

Aktiv medlem
Snygg kreativ lösning. Gillas. Och väldigt rätt tänkt att lösa problemet innan. inte i efterbehandlingen. (Och har skam till sägandes praktiserats för länge sen men då var det svart papper av kartongkvalitet.)
 
ANNONS