Annons

Ersättare till Canon 7d mark2

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej. Kommer det en ersättare till 7D mark2 tro? Eller är det 90D som är tänkt att ersätta både 80D och 7D? Enligt CyberPhotos test är 90D lite brusig och jag har svårt att förstå varför Canon väljer att trycka in 32 milj. pixlar på en APS -C sensor.

Vänligen
Paulo
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Enligt Canon är 90D inte en ersättare till 7D Mark II, men därmed inte sagt att det kommer en 7D Mark III. När jag ställde frågan påpekade Canons representant att 7D2 har mer avancerad AF-sensor och dubbla minneskort.

Till 1D X Mark III har Canon utvecklat en ny AF-sensor. Den kanske kommer i en 5D Mark IV och (i nedbantad form?) i 7D Mark III. Nikon kör ju samma AF i D5 och D500 och /D2-autofokusen är nära släkt med 1D X.

Den nya sensorn ger högre detaljupplösning och större dynamiskt omfång på höga ISO, men också lite mer brus. Antalet pixlar påverkar inte bruset, utan det är sensoryta och sensorteknologi som gör det.
 

Paulo

Aktiv medlem
Enligt Canon är 90D inte en ersättare till 7D Mark II, men därmed inte sagt att det kommer en 7D Mark III. När jag ställde frågan påpekade Canons representant att 7D2 har mer avancerad AF-sensor och dubbla minneskort.

Till 1D X Mark III har Canon utvecklat en ny AF-sensor. Den kanske kommer i en 5D Mark IV och (i nedbantad form?) i 7D Mark III. Nikon kör ju samma AF i D5 och D500 och /D2-autofokusen är nära släkt med 1D X.

Den nya sensorn ger högre detaljupplösning och större dynamiskt omfång på höga ISO, men också lite mer brus. Antalet pixlar påverkar inte bruset, utan det är sensoryta och sensorteknologi som gör det.
Tack Magnus.
Vänligen
Paulo
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
om inte...

Enligt Canon är 90D inte en ersättare till 7D Mark II, men därmed inte sagt att det kommer en 7D Mark III. När jag ställde frågan påpekade Canons representant att 7D2 har mer avancerad AF-sensor och dubbla minneskort.

Till 1D X Mark III har Canon utvecklat en ny AF-sensor. Den kanske kommer i en 5D Mark IV och (i nedbantad form?) i 7D Mark III. Nikon kör ju samma AF i D5 och D500 och /D2-autofokusen är nära släkt med 1D X.

Den nya sensorn ger högre detaljupplösning och större dynamiskt omfång på höga ISO, men också lite mer brus. Antalet pixlar påverkar inte bruset, utan det är sensoryta och sensorteknologi som gör det.
jo skenbart om man tittar på bilderna i 100-200% som många gör. Detta är förstås inte jämförbart men likväl vanligt. Tycker alltför få tester visar bilder från de pixeltäta kamerorna i nedsamplad form så man verkligen kan jämföra direkt på sajten utan att behöva tanka hem bilderna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kameror typ 7D Mark II hos Canon har traditionellt haft AF-sensorer som prioriterat korsformighet vid mindre bländare.
Canons toppmodeller, typ 1DX Mark II, prioriterar istället noggrannhet, men kräver ofta lite större bländare för att få korsformiga sensorer.

Förmodligen en anpassning till att köpare av kamera på mellannivå inte lika ofta har dyra objektiv med hög ljusstyrka.
 

nivas

Aktiv medlem
Kameror typ 7D Mark II hos Canon har traditionellt haft AF-sensorer som prioriterat korsformighet vid mindre bländare.
Canons toppmodeller, typ 1DX Mark II, prioriterar istället noggrannhet, men kräver ofta lite större bländare för att få korsformiga sensorer.

Förmodligen en anpassning till att köpare av kamera på mellannivå inte lika ofta har dyra objektiv med hög ljusstyrka.
En intressant iakttagelse är att om man läser dpreviews test av 90D så presterar dess autofokus i liveview mycket bättre än i "traditionell mode". Med tanke på att 1DX mk3 verkar få 20 fps i liveview så kanske framtiden ligger i af via bildsensorn istället för af-sensorn. Allt detta verkar logiskt när utvecklingen nu äntligen går mot kameror utan optisk sökare.
Jag gillar mina 7Dmk2, men ser framemot nya bättre kameror, både vad gäller AF och ISO-prestanda.
 
ANNONS