Annons

Lr inställning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur/var justerar jag så att det blir mindre/går att ta bort !? Vad som avses är filinformationen och info om arbetsfärgrymd, för att vara övertydlig. Har suttit och knappat i Lr så mycket på senare tid för att försöka lära den potential programmet verkligen har, men jag har inte en susning om hur jag lyckats med att ställa in detta.

Det är ganska störande och jag vill kunna ta bort, alternativt minska ner det, så det inte ligger långt inne i bilden som jag jobbar med, ni ser ju själva hur det ser ut;
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Hur/var justerar jag så att det blir mindre/går att ta bort !? Vad som avses är filinformationen och info om arbetsfärgrymd, för att vara övertydlig. Har suttit och knappat i Lr så mycket på senare tid för att försöka lära den potential programmet verkligen har, men jag har inte en susning om hur jag lyckats med att ställa in detta.

Det är ganska störande och jag vill kunna ta bort, alternativt minska ner det, så det inte ligger långt inne i bilden som jag jobbar med, ni ser ju själva hur det ser ut;
På lite äldre varianter av LR bläddrade man runt/stängde av bildinformationen med i-tangenten. Antar att det kan vara samma nu för tiden:) Testa.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Perceptuell <===> Kolorimetrisk.

I Steohl:s bok Digital Bild 4.0 står att läsa i kapitel 2 sid 15, under rubriken Perceptuell eller Kolometrisk att; " Det är därför en fördel att välja kolometrisk återgivning, när bilden inte innehåller intensiva, grälla färger." Nu är det två frågor som dyker upp hos mig; Vad/hur definierar man intensiva, grälla färger !?

Jag kan naturligtvis förstå innebörden av det skrivna ordet i detta fall (intensiva, grälla) men hur ser det ut på skärmen ?

Det andra jag funderar över är hur jag skall kunna ställa i Lr rätt, när jag inte har kolometrisk återgivning att välja på, utan vad jag har har att välja på är perceptuell och relativ.

Jag tolkar det som att det alternativ som är det rätta valet (i detta fall) är att välja relativ, vilket (bör) motsvarar kolorimetrisk, eller är jag helt ute i periferin nu ?
 

Mats G

Aktiv medlem
I Steohl:s bok Digital Bild 4.0 står att läsa i kapitel 2 sid 15, under rubriken Perceptuell eller Kolometrisk att; " Det är därför en fördel att välja kolometrisk återgivning, när bilden inte innehåller intensiva, grälla färger." Nu är det två frågor som dyker upp hos mig; Vad/hur definierar man intensiva, grälla färger !?

Jag kan naturligtvis förstå innebörden av det skrivna ordet i detta fall (intensiva, grälla) men hur ser det ut på skärmen ?

Det andra jag funderar över är hur jag skall kunna ställa i Lr rätt, när jag inte har kolometrisk återgivning att välja på, utan vad jag har har att välja på är perceptuell och relativ.

Jag tolkar det som att det alternativ som är det rätta valet (i detta fall) är att välja relativ, vilket (bör) motsvarar kolorimetrisk, eller är jag helt ute i periferin nu ?
Är det intensiva färger så kan man inte vara säker på att de går att visa i den färgprofil som du sedan publicerar i (sRGB, för webb)
LR arbetar med RAW-filerna i en slags RGB-pro. Har man bra skärm så är det inte säkert att andra sedan kan se dom rätt.
Det var en parentes! ( )
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Är det intensiva färger så kan man inte vara säker på att de går att visa i den färgprofil som du sedan publicerar i (sRGB, för webb)
LR arbetar med RAW-filerna i en slags RGB-pro.
Jo, så långt är jag med. När jag redigerar mina bilder (för nätet), brukar jag spara i sRGB. Men min andra fråga (och den som egentligen är mest relevant) är hur jag skall kunna välja mellan Perceptuell eller Kolometrisk då det sistnämnda alternativet inte finns i Lr 6.14 ?

Nu har jag gnuggat geniknölarna ordentligt och landat i slutsatsen att jag inte (för de flesta bilderna) skall använda perceptuell återgivning, därmed kvarstår bara alternativet relativ.

Sedan en kort kommentar vad det gäller ProRGB. Det stämmer att det är den arbetsfärgprofil som Lr använder sig av (och således jag också), men efter det att jag redigerat klart, konverterar jag till den färgrymd som jag skall använda, vanligtvis sRGB (för webben). För utskrifter lämpar sig aRGB bättre (om jag inte har fått det hela om bakfoten).
 

alfin

Aktiv medlem
Nu är det två frågor som dyker upp hos mig; Vad/hur definierar man intensiva, grälla färger !?

Jag kan naturligtvis förstå innebörden av det skrivna ordet i detta fall (intensiva, grälla) men hur ser det ut på skärmen ?
Tänk riktigt färgglada blommor, typ djup röd, blå eller grön. De ligger ofta utanför sRGB:s färgrymd. Definitionsmässigt vet jag inte.


Det andra jag funderar över är hur jag skall kunna ställa i Lr rätt, när jag inte har kolometrisk återgivning att välja på, utan vad jag har har att välja på är perceptuell och relativ.

Jag tolkar det som att det alternativ som är det rätta valet (i detta fall) är att välja relativ, vilket (bör) motsvarar kolorimetrisk, eller är jag helt ute i periferin nu ?
Korrekt. Relativ är Relativ Kolorimetrisk. Se här:

http://www.colorwiki.com/wiki/Rendering_Intent
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tänk riktigt färgglada blommor, typ djup röd, blå eller grön. De ligger ofta utanför sRGB:s färgrymd.
Ok,då ärjag mwd. Vallmo, blåklint etc,tänker jag spontant.
Korrekt. Relativ är Relativ Kolorimetrisk. Se här:
http://www.colorwiki.com/wiki/Rendering_Intent
Yes ! Då var der frågetecknet uträtat. Då gäller det "bara" att få till utskriften så som jag ser den på skärmen, men med den pappersprofil jag har fått (från Crimson), ser det inte ut att gå att lösa.

När jag softproofar, måste jag dra ner färgmättnaden ganska rejält, för att det skall få plats inom destinationsfärgomfånget. Målet är att jag skall få bilden över Tokyo att se ut på samma sätt utskriven, som den gör på skärmen, men det förefaller inte vara möjligt, åtminstone inte med mina begränsade kunskaper ☹.
 

alfin

Aktiv medlem
Då gäller det "bara" att få till utskriften så som jag ser den på skärmen, men med den pappersprofil jag har fått (från Crimson), ser det inte ut att gå att lösa.

När jag softproofar, måste jag dra ner färgmättnaden ganska rejält, för att det skall få plats inom destinationsfärgomfånget. Målet är att jag skall få bilden över Tokyo att se ut på samma sätt utskriven, som den gör på skärmen, men det förefaller inte vara möjligt, åtminstone inte med mina begränsade kunskaper ☹.
Crimsons softproofing profil är allt annat än korrekt. Jag föreslår att du skippar den helt.

Crimsons maskiner har en färgrymd som ligger någonstans mellan sRGB och Adobe RGB. Mitt råd/förslag är att du inte drar ner färgmättnaden, utan istället skickar filerna till Crimson i Adobe RGB. I de allra flesta fall kommer utskrifterna att bli bra.

Har du kraftiga färger i bilden kan du dra ner färgmättnaden innan du skickar in den, men gör det inte generellt. Vanligtvis fungerar konverteringen från en färgrymd till en annan alldeles utmärkt utan handpåläggning.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Crimsons softproofing profil är allt annat än korrekt. Jag föreslår att du skippar den helt.
Jaa, vad vet jag !?
Crimsons maskiner har en färgrymd som ligger någonstans mellan sRGB och Adobe RGB. Mitt råd/förslag är att du inte drar ner färgmättnaden, utan istället skickar filerna till Crimson i Adobe RGB. I de allra flesta fall kommer utskrifterna att bli bra.
Ok, jag skall skicka in den bilden jag tänker på i Adobe RGB, så får vi se.

Jag vill att utskriften skall se ut (ung.) som detta. Jag skall göra en ny och (förhoppningsvis) något bättre redigering på min dedikerade fotoredigeringsdator, (och inte på min laptop, som den bilden vilket ligger uppe är gjord på).

Det är ju bara en provutskrift, så att jag kan jämföra med hur det ser ut på skärmen, men jag vill att det blir så likt det någonsin går.

Nu kostar en provutskrift inget, men man får fyra (4) provutskrifter gratis på ett år, så det gäller att det blir bra, för om jag blir nöjd med resultatet, kommer jag att beställa en "riktig" utskrift.
Har du kraftiga färger i bilden kan du dra ner färgmättnaden innan du skickar in den, men gör det inte generellt.
Bedöm själv, det är framförallt den orange och den röda färgen jag bekymrar mig för, men det kanske du förstår själv.
 

alfin

Aktiv medlem
Bedöm själv, det är framförallt den orange och den röda färgen jag bekymrar mig för, men det kanske du förstår själv.
Skicka bilden till Crimson i Adobe RGB, så kommer du att bli nöjd färgmässigt. Det finns inga färger i bilden som kommer att förstöra helhetsintrycket. Tänk på att en utskrift behöver mer skärpa än vad du ser på skärmen och nästan svart svärta på skärm blir helt becksvart i print.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För utskrifter lämpar sig aRGB bättre (om jag inte har fått det hela om bakfoten).
Njae
Alltså har bilden en färgrymd som får plats inom sRGB så får du inte mer färg(/annan färg) med ARGB.
Snarare att färgupplösningen blir sämre eftersom:
ARGB innehåller mer intensiva färger.
sRGB & ARGB innehåller exakt lika många färger.

Men för ögat så spelar det ingen roll, det ser inte skillnaden.
 

Mats G

Aktiv medlem
Additiv/Suptraktiv färg

Det är också så att vissa kulörer helt enkelt inte finns när man printar, men som man kan se på en bildskärm. Och vice versa. Skillnaden är att det är två helt olika system för att åstadkomma färg (Tillföra ljus skapa färg; tillföra färg ta bort ljus).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Skicka bilden till Crimson i Adobe RGB, så kommer du att bli nöjd färgmässigt. Det finns inga färger i bilden som kommer att förstöra helhetsintrycket. Tänk på att en utskrift behöver mer skärpa än vad du ser på skärmen och nästan svart svärta på skärm blir helt becksvart i print.
Tack, jag skall ta det i beaktande innan jag skickar iväg till Crimson.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är också så att vissa kulörer helt enkelt inte finns när man printar, men som man kan se på en bildskärm. Och vice versa. Skillnaden är att det är två helt olika system för att åstadkomma färg (Tillföra ljus skapa färg; tillföra färg ta bort ljus).
Jag älskar sådana här forum, så mycket kunskap det finns, utan att man behöver sitta och leta (på nätet, t ex).

Naturligtvis är det så som du beskriver det, men det är inte den tanke som slår en (mig) först, om man säger så.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Notera att du också kan konfigurera vad du vill skall visas i de olika lägena.

I Library modulen, välj View-View Options eller tryck (Ctrl+J) så får du upp en dialogruta där du kan anpassa visningen i såväl grid som loupe view.
Tack för tipset ! Det fanns en del att välja på, men tyvärr inte hur stor man vill att texten skall vara, som visas på bifogad bild. Jag tycker om den informationen som syns i nämnda bild, men inte att den är så stort.
 
ANNONS