Annons

Dilemma, tips på kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_Åslund

Aktiv medlem
Hej!

Har ett litet dilemma här, det är så att idag har jag en gammal D300 samt en D700 som jag fotar med, mkt motorsport faktiskt och jag gillar verkligen D700an med batterigrepp.

Nu är det så att jag och grabben har startat en Youtubekanal på skoj där vi lägger upp en del video från han Motocrosskörning och så, och som det är just nu filmar vi bara med en GoPro hero4 samt mobiltelefon och lite korta sekvenser från en dji spark.

Nu vill vi filma lite mer seriöst och ska investera i kamera för det, min första tanke var ju såklart att gå upp till en D850, men det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart för oss som har detta på hobbynivå.

Så jag kollade på Nikon D7600 som verkar bra när det kommer till film, men hur står den sig rent bildmässigt mot Tex D700? Skulle kännas konstigt på nått vis att köpa en D7600 och bara ha den till film och kanske veta att den leverar bättre bilder än D700, då jag förmodligen inte kommer trivas att fota med den som jag gör med D700 och fullformat.

Eller har ni andra tips på bra kameror att filma med? D5600 kanske? Eller ska man jaga rätt på en beggad D750 kanske och lägga D700an på hyllan tillsammans med 300an?

Med vänlig hälsning: Daniel Åslund
 

unoengborg

Aktiv medlem
Finns egentligen inga Nikon som är bra för filmning av rörliga föremål p.g.a. usel autofokus vid video.
Titta på mer renodlade videokameror för sådant och behåll dina gamla Nikon för foto.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag inte filmat så mycket med D7200 o D750 som jag har men min tro är att de inte alls passar sig till något som rör sig, AF via live view är ju helt kass, men kan du tänka att använda manuell fokus så kan det säkert fungera. Tror dock att du får mycket bättre resultat med någon spegellös.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert på film (filmar ytterst sällan), men även om man normalt (iaf. mer professionellt) filmar nästan enbart med manuell fokus (därav att nästan alla renodlade cineobjektiv är utan inbyggd autofokusmotor), så skulle jag misstänka att du just för att filma sport vill ha iaf. möjligheten till autofokus.

Då är inte Nikon normalt det mest optimala valet. Jag skulle antingen kikat på Canon (bästa DSLR att filma AF med) , Sony A7-serien (bästa spegellösa för att filma AF med), Panasonic (också lika bra som Sony att filma med, eller tom bättre ibland, men med mindre sensor) eller en dedikerad filmkamera som någon annan föreslog tidigare.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte alla Canon

Nu är det ju inte alla Canon som har säker fas-AF vid filmning. Dessa modeller (under 15 000 kr) har det: 70D, 800D, 77D, 80D, 7DII.
 

martinot

Aktiv medlem
Tänkte inte på den. Den har ju fördelen av att ha en sökare som kan användas vid filmning.
Nu är jag verkligen ingen expert på filmning, men har fått för mig att nästan alla som filmar någorlunda seriöst sällan använder EVF:en, utan oftast bildskärmen på baksidan (och ofta med någon form av avskärmning på)?
 
ANNONS