Annons

Är mina bilder fångade i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

kringkrong

Medlem
Hej!
Kan någon hjälp mig med en förklaring till varför mina bilder ändrar utseende så fort de
exporteras från Lightroom eller Photoshop. I nämnda program ser de ut precis som jag
har redigerat dem och vill att de skall se ut, de ser även rätt ut i Windows 10 "äldre" fotovisare.
Om jag tex vill använda en bild som bakgrund på skrivbordet så blir färgerna kraftigt överdrivna.
Jag har även laddat upp bilder till Crimson för utskrift men även på deras sida ser de helt fel ut.
Min skärm är kalibrerad med Spyder express 5. Vid exporten från Lightroom så kan jag välja att
exportera med antingen Srgb eller Spyder 5 kalibreringen. Vilken jag än väljer blir resultatet
detsamma. Bryr mig inte så mycket om bilderna inte ser rätt ut som bakgrundsbilder men vill
gärna att de ser rätt ut om jag laddar upp något till Fotosidan eller 500px tex. Men framför allt
vill jag att en ev utskrift skall bli rätt vilket var anledningen till att jag skaffade en kalibrator.
Kan även nämna att min skärm är en Dell up2716D.
Tacksam för hjälp.

M v h,
Krister
 

alfin

Aktiv medlem
Hej!
Kan någon hjälp mig med en förklaring till varför mina bilder ändrar utseende så fort de
exporteras från Lightroom eller Photoshop. I nämnda program ser de ut precis som jag
har redigerat dem och vill att de skall se ut, de ser även rätt ut i Windows 10 "äldre" fotovisare.
Lightroom, Photoshop och den gamla Windows 7 fotovisaren i Windows 10 är alla färghanterade applikationer. Det betyder att de kan läsa den inbäddade färgprofilen i bilden och konvertera färgerna till din skärmprofil så att det ser rätt ut på din skärm.
Om jag tex vill använda en bild som bakgrund på skrivbordet så blir färgerna kraftigt överdrivna.
Det beror på att Windows inte färghanterar skrivbordsbilder. Det bästa du kan göra är att exportera dem i sRGB och acceptera hur de ser ut. Om din bildskärm visar runt sRGB kommer det att se OK ut, om den visar nära Adobe RGB ser de sämre ut.
Jag har även laddat upp bilder till Crimson för utskrift men även på deras sida ser de helt fel ut.
Du måste använda en färghanterad webbläsare för att de ska se bra ut på skärmen. Firefox rätt inställd och Chrome kan hantera bilderna om de har en inbäddad profil.
Min skärm är kalibrerad med Spyder express 5. Vid exporten från Lightroom så kan jag välja att exportera med antingen Srgb eller Spyder 5 kalibreringen. Vilken jag än väljer blir resultatet detsamma.
Du ska aldrig exportera dina bilder med skärmprofilen inbäddad. Bilderna ska du exportera med sRGB eller Adobe RGB beroende på vad du ska göra med dem.
Bryr mig inte så mycket om bilderna inte ser rätt ut som bakgrundsbilder men vill gärna att de ser rätt ut om jag laddar upp något till Fotosidan eller 500px tex. Men framför allt vill jag att en ev utskrift skall bli rätt vilket var anledningen till att jag skaffade en kalibrator.
Ska bilderna användas på webben, Fotosidan, 500px eller andra ställen, så ska du exportera dem i sRGB och se till att sRGB-profilen bäddas in i bilden. Lightroom bäddar in den automatiskt, men Photoshop har en box som ska vara markerad. Ska du skicka bilderna till Crimson rekommenderar jag att du exporterar dem i Adobe RGB. Gör du det från PS måste du se till att profilen bäddas in, annars vet inte Crimson vilken profil du använder och hur de ska konvertera till sina utskriftsprofiler.
 
ANNONS