Annons

Underexponerade bilder med K-30

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Jag har en nästan tre år gammal Pentax K-30 som på årets första semesterdag började felexponera. Första bilden jag tog blev i stort sett alltid underexponerad till den grad att bilden mer eller mindre blev helt svart, även om man kan se lite konturer.

Även om jag blev irriterad över detta gick det att leva med, bara att komma ihåg att trycka av en bild innan man tog en "riktig" bild.

Senare under sommaren under en kortare utlandsvistelse var det inte längre bara den första bilden som blev underexponerad, det kunde bli 4-5 bilder innan den ibland exponerade korrekt. Jag testade lite olika saker som att byta objektiv, återställa till fabriksinställningar, byta batteri. Ibland verkade det som att mina åtgärder gjorde saken bättre men till slut fick jag inse att felet kvarstod. Det jag dock upptäckte och som jag fortfarande tror är korrekt är att jag kan ta bilder utan problem när jag använder live-view läget.

Jag är inte helt insatt i kamerateknik men det jag undrar är ifall ljusmätningen skiljer sig åt när man använder spegeln eller liveview läget? Autofocusen skiljer sig väl iaf åt om jag inte missuppfattat allt, men kan detta även gälla ljusmätning?

Har försökt googla på problemet men hittar bara information om att vissa K-30 och jag tror även K-50 har haft problem med "bländarmotorn eller ngt som styr bländaren" (failed aperture motor?) Om det är så skulle man kunna märka det genom att använda ett mauellt objektiv om jag tolkat allt rätt. Just nu har jag lämnat K-30 på landet och använder min äldre K-20 istället vilket gör att jag inte kan testa med ett manuellt objektiv på några veckor.

Är det någon som har haft samma/liknande problem och/eller kan upplysa mig om ljusmätningen skiljer sig åt när man använder liveview? Är rädd för att det bara är tillfälligt att det gick bättre med liveviewläget. Eftersom kameran är äldre än två år och jag köpte den ny för 3500 känns det ingen större idé att lämna in den heller.
 

Macroscian

Aktiv medlem
Det låter som problem som skulle kunna uppstå om själva slutaren håller på att gå åt? Har dock ingen egen erfarenhet av det.
 

bab_1_2

Medlem
Hittade ett bra tips

Gammal tråd, men kanske fler än jag har problem med mörka bilder.
Hittade detta på dpreview:
För några dagar sedan fick jag ett problem med min K-30. Hittills visste jag inte att detta verkar vara ett vanligt problem med K-30 / K-50-serien.
Bilder jag har tagit var helt underexponerade. Så uppenbarligen måste det ha varit ett fel med bländarstyrningen. Också i livevisning visades en underexponerad förhandsgranskning.
Jag gjorde just följande och sedan dess har detta fel aldrig hänt igen:
1.) Gå till kamerans meny för knappanpassning och definiera raw / FX-knappen till "optisk förhandsgranskning".
2.) Använd manuell eller AV-läge och ringa in en annan bländare än öppen.
3.) Tryck på raw / FX knappen 10 till 20 gånger (jag gjorde det). Varje tryckning du borde höra bländarhandtaget arbetar.
4.) Ta några skott. Vid denna tidpunkt rättade min K-30 exponeringar med några undantag. Så jag upprepade proceduren tills ingen felaktig exponering inträffade. Jag var tvungen att upprepa steg 3.) 3 gånger. Sedan dess fungerar kameran utan några fel.
Kanske hade jag bara tur att det här tricket tog min kopia tillbaka till ett fungerande skick. Kanske om du har samma problem ger det ett försök och din kamera kommer tillbaka till livet igen.

Funkade kanon på min K30
 

erikssou

Aktiv medlem
Fick ett liknande problem med bländarstyrningen på vår K-50. Till slut bara mörka/svarta bilder.
Visade sig vara bländarstyrningen som inte fungerade. Byttes via Scandinavian photo/kameraservice. Fungerar sedan dess perfekt igen.
Har för mig det gick på typ 1500:- att fixa
 

serenity

Avslutat medlemskap
Tack för svaret

Gammal tråd, men kanske fler än jag har problem med mörka bilder.
Hittade detta på dpreview:
För några dagar sedan fick jag ett problem med min K-30. Hittills visste jag inte att detta verkar vara ett vanligt problem med K-30 / K-50-serien.
Bilder jag har tagit var helt underexponerade. Så uppenbarligen måste det ha varit ett fel med bländarstyrningen. Också i livevisning visades en underexponerad förhandsgranskning.
Jag gjorde just följande och sedan dess har detta fel aldrig hänt igen:
1.) Gå till kamerans meny för knappanpassning och definiera raw / FX-knappen till "optisk förhandsgranskning".
2.) Använd manuell eller AV-läge och ringa in en annan bländare än öppen.
3.) Tryck på raw / FX knappen 10 till 20 gånger (jag gjorde det). Varje tryckning du borde höra bländarhandtaget arbetar.
4.) Ta några skott. Vid denna tidpunkt rättade min K-30 exponeringar med några undantag. Så jag upprepade proceduren tills ingen felaktig exponering inträffade. Jag var tvungen att upprepa steg 3.) 3 gånger. Sedan dess fungerar kameran utan några fel.
Kanske hade jag bara tur att det här tricket tog min kopia tillbaka till ett fungerande skick. Kanske om du har samma problem ger det ett försök och din kamera kommer tillbaka till livet igen.

Funkade kanon på min K30
´
Tack för svaret, jag har dock gjort mig av med kameran nu så jag kan inte testa.

//Peter
 
ANNONS