Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grym beslutsångest (20D/1DmkII)

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Mer att tänka på är att autofocusen kanske inte fungerar helt ut med 2x, då man får mindre ljus in i kameran så funkar ibland bara den mittersta focus punkten eller inte alls. Jesper kanske kan svara på detta bättre..
Det är som Joseph Moudi skrev ovan. 20D klarar att bibehålla autofokus så länge bländaren är F/5.6 eller större (lägre bländartal).

Har du en kamera ur 1-serien klarar denna även att använda autofokus på mittpunkten upp till F/8.
 

stefano

Aktiv medlem
Gjorde en helomvändning idag.

Jag gick ner och klämde på en 20D igen (mer undersökande den här gången).
Kom fram till följande:

* Aningen plastig känsla.
* För liten för mina händer (jag har ganska stora händer).
* Batterigreppet - Otroligt plastigt. Jag hade tänkt att ha detta på hela tiden. Sladdrigt.
* Otillräcklig sökare, kommer antagligen få problem att fokusera manuellt senare.
* Kass LCD med dålig kontrast utomhus, svårighet att se även i sökaren (vid starkare ljus).

Så.. gissa vad... Just det. 1DmkII blev det.
Jag kan inte riktig rättfärdiga bristerna (enligt mitt personliga tycke) med ett 70-200 som jag skulle kunna handla om jag köper 20D.
Istället blev det 1DmkII + 17-40/4L initialt + ett 70-200 lite senare.

Tack alla för all input och tack även till CyberPhoto som har stått ut med mig :)

Med lite flax har jag paketet på fredag.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hehe;)

Du är en luring du,,, säker att du inte skall vänta en vecka bara för att "känna in" ditt nya alternativ?

Vet du vad, jag tror att du väljer rätt. Känslan i huset är viktig, att den ligger rätt eliminerar alla problem med vikten!

Mvh Niclas,
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

du kommer att älska kameran, hata menysystemet och förundras över mappstrukturen på minneskortet då du kört räkanren ut ;-)
 

cw-op

Aktiv medlem
Grattis Stefan! Det tog sin lilla tid att komma till skott men så blev det oxo ett mycket bra val till slut. Du får.en superkamera! Simply the best (innan 1ds kommer iaf) Lol

Jag anade att det skulle bli en digital Etta av nåt slag men jag har ju haft fel en gång (1) förut - Tror det var 1964 eller nåt i den stilen he-he! JANNE
 

Tibor

Aktiv medlem
14 år senare

Roade mig med att läsa riktigt gamla forumtrådar och hittade denna om kvalet för TS att välja mellan 20D och 1D MkII.
Många inlägg säger att kamerorna blir omoderna om 3 år..
Jag kan bara konstatera att jag fortfarande tar utmärkta bilder med min 20D (köpt beg på fs för 800 kr) samt min 1DMkIIn och 1DsII hus. Så länge ISO 800 räcker är de fortfarande utmärkta hus. Naturligtvis med piratbatterier sedan många år då någon stolle på Canon bestämt att de fullständigt prisar ut sig med original.

Jag är t.o.m. så nöjd med dem att jag i veckan köpte ytterligare två MkIIn hus för inga pengar alls. Så nu behöver jag aldrig byta objektiv för jag kan ha ett hus på varje .... 😉

Självklart är det 5DIII hus jag också fyndade här på fs bättre i allt - men de gamla fungerar fortfarande fint.

Bara som lite balans till alla hysteriska inlägg om uppgradering så fort det kommer en ny modell....
 

apersson850

Aktiv medlem
Nja, det vet ju alla att så snart det kommer ut en ny modell, så tar de gamla genast mycket sämre bilder än de gjorde innan. Om de ens tar några alls...
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Ja, de där inköpen går väl för de flesta av oss hand i hand med vår ekonomi, vad vi tycker att vi får ut i form av bildkvalitet i jmf med utlägget i kr man står inför, och i jmf med vad vi kunnat få med vår tidigare utrustning. Visst är det ju så att nyare modeller ger en högre bildkvalitet, ofta små, små skillnader för vardaglig fotografering dock. Däremot kan det ju dyka upp nåt som medför att det går att höja kvaliten i en viss typ av bilder - lågljus, sport/rörligt - då kanske ett större utlägg ändå kan kännas mer värt. Själv hör jag nog till dom som köper nåt jag tycker är riktigt bra just i nuet, svettas & betalar, och använder tills grejerna tar slut. Under tiden kommer en massa modeller ut som kan det ena & det andra. Då kanske man ”mentalt blundar” & inser att det nog inte blir bättre bilder för mig om jag lägger ut 45’....men visst skulle jag vilja ha tex en D850....men jag vill inte köpa den dock....så jag får hålla till godo med det jag har. För mig ligger en bättre bild till 90% hos mig, i min kreativitet. F.ö. kul att se in i en så här gammal tråd!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Vad enkelt det var förr. Det fanns Canon och de hade några olika modeller för APS-C, APS-H och fullformat.
Sen dök Minolta, Nikon, Pentax och andra upp och genast var det mycket mer att välja emellan.
Inte nog med det, för att filma så gjorde Panasonic m.fl. entré och då behövdes ljudprylar också.
Det var enklare förr.
 

joakim d

Aktiv medlem
Kamerorna har utvecklats så otroligt mycket sedan 20D/1DmrkII så det finns ingen anledning att använda så gamla kameror annat än ekonomiska och även det är tveksamt för det borde gå att få tag i betydligt bättre kameror för en billig penning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hemma igen från Kroatien på lite semester från båtrenovering.
Eftersom jag skall flyga tillbaka har jag lämnat mycket kvar på båten.
Bland annat mina Fujikameror och objektiv.

Nu här hemma får jag förlita mig på min gamla Canon 1DMKIIN och Canon objektiv.

Idag har jag laddat batterierna och provat lite. Det tog inte lång tid innan jag kom ihåg menyerna och hur man hanterade kameran. Det var som att igen sitta på en gammal cykel.

Visst är det stora skillnader mot mina Fujis. Fast!!!!!!
Det blir ungefär samma resultat vad gäller bildkvalité. Färgerna från gamla "Bettan" är väldigt fina med dess tjocka färgfilter.

Bilderna blir visserligen lågupplösta med dagens mått mätt, fast det räcker långt.

Dagens kameror är mer lättjobbade det är sant.

Faktum är att jag ser fram emot att under en månad tvingas förlita mig på gamla Betta igen.
Det var riktigt roligt idag att få jobba med henne igen. AF är lika träffsäkert som det mesta av idag.


Många säger att det hänt så mycket och och det är stor skillnad." Inget skäl att fota med en gammal kamera"

Okunnigt uttalande tycker jag.

Jag tycker nog att det egentligen hänt ganska lite de senaste 10 åren.
En gammal 1DMKIIN räcker faktiskt ganska långt.
 

Astacus

Aktiv medlem
Vad enkelt det var förr. Det fanns Canon och de hade några olika modeller för APS-C, APS-H och fullformat.
Sen dök Minolta, Nikon, Pentax och andra upp och genast var det mycket mer att välja emellan.
Inte nog med det, för att filma så gjorde Panasonic m.fl. entré och då behövdes ljudprylar också.
Det var enklare förr.
Mmm, fast Canon var nog inte först. Min första digitala systemkamera var en Kodak DCS-420. Byggde på en Nikon F-90 och hade 1.5 megapix. Fruktansvärt dyr då! (Var någon annan än Kodak ännu tidigare?)
Även om jag inte skulle köpa en begagnad sådan idag så delar jag ”andan” i denna tråd, jag var otroligt imponerad av bilderna den producerade!

Känns lagom retro att behålla min 1d mk IV 😎. Visserligen bara 8 år gammal........men fortfarande så fantastiskt bra. Försökte sälja den för nåt halvår sedan men insåg att det jag får för den inte motsvarar kamerans kvaliteter.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Det enda jag tycker blivit mycket bättre på moderna kameror är under dåliga ljusförhållanden...…………..Brukar titta på dom bilder jag tog med mina äldre kameror, och under dagsljus är dom ganska likvärdiga. Idag äger jag bara en Canon G7X II och den får räcka tills jag får tillbaks lusten att fota (tycker jag fotat det mesta och allt blir en trist repris…….)
 

PMD

Aktiv medlem
Kamerorna har utvecklats så otroligt mycket sedan 20D/1DmrkII så det finns ingen anledning att använda så gamla kameror annat än ekonomiska och även det är tveksamt för det borde gå att få tag i betydligt bättre kameror för en billig penning.
Visst är det så, men för 14 år sen var både EOS 20D och EOS-1D II seriöst bra alternativ för den som funderade på en bra ny kamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Som sagt ligger mina moderna Fujikameror på båten i Kroatien. Lämnade dem där eftersom jag kommer ha tillräckligt annat att släppa på när jag flyger ner i mitten av September.

I går fyllde ett av mina barnbarn 1 år och det var kalas. Som familjens fotograf brukar jag var den som dokumenterar sådan tillfällen med något annat än mobilen.

Det enda jag hade i går att ta till var gamla Bettan(1DMKIIN) som gått 250 000 exponeringar men fungerar perfekt och några Canon-objektiv.

Det kändes lite ovant att använda den gamla damen igen. Det var ett tag sedan jag använde kameran mer än till någon enstaka bild.

Fast det gick bättre än förväntat.
Så visst kan man ta bra bilder också med en 13 år gammal kamera. Den tunga damen är inte så smidig som en modern Fuji X-T2 men visst kan man ta bra bilder trots det.

Vi har nog en övertro på att vi alltid måste ha det senaste i utrustning för det skall bli ett bra resultat.
 

Bilagor

ANNONS