Annons

MacOS 10.14 Mojave + Lightroom 6?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Är det någon på Fotosidan som har testat att installera nya MacOS 10.14 Mojave, (Public Beta eller den skarpa versionen) och som kan berätta om det fungerar smärtfritt med gamla Lightroom 6?

Vad jag kan läsa mig till så ska det inte vara några problem eftersom Adobe har kört 64-bitarssystem sedan länge. Men det kan ju ändå finnas irriterande småproblem.
Om ni har några erfarenheter eller upplysningar i ämnet så får ni gärna dela mer er.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Är det någon på Fotosidan som har testat att installera nya MacOS 10.14 Mojave, (Public Beta eller den skarpa versionen) och som kan berätta om det fungerar smärtfritt med gamla Lightroom 6?

Vad jag kan läsa mig till så ska det inte vara några problem eftersom Adobe har kört 64-bitarssystem sedan länge. Men det kan ju ändå finnas irriterande småproblem.
Om ni har några erfarenheter eller upplysningar i ämnet så får ni gärna dela mer er.
Jag har kört LR 6.14 några timmar på skarpa Mojave nu på morgonen utan problem.

Vid första uppstarten varnade den dock för att ett av Adobes hjälpprogram inte kommer att fungera - tydligen inte ett 64 bitarsprogram.
Minns inte vilket det var, men inget jag tror mig ha stött på......
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har inte testat men vill bara påpeka att 32 bitars program fortfarande stöds i 10.14 (dock är det den sista versionen för 32 bitars).

Man ska få upp en varning första gången man startar ett 32 bitars program som säger något i stil med att detta program inte kommer stödjas i framtiden men den varningen fick vi ju redan i 10.13
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har kört LR 6.14 några timmar på skarpa Mojave nu på morgonen utan problem.

Vid första uppstarten varnade den dock för att ett av Adobes hjälpprogram inte kommer att fungera - tydligen inte ett 64 bitarsprogram.
Minns inte vilket det var, men inget jag tror mig ha stött på......
Tack! Jag gjorde en ren installation och installerade allt ifrån grunden. Fungerar bra nu.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har inte testat men vill bara påpeka att 32 bitars program fortfarande stöds i 10.14 (dock är det den sista versionen för 32 bitars).

Man ska få upp en varning första gången man startar ett 32 bitars program som säger något i stil med att detta program inte kommer stödjas i framtiden men den varningen fick vi ju redan i 10.13
Tack för klarläggande!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Lightroomdrottningen Victoria Bampton gav mig näst intill en glädjechock när hon igår skrev på sin blogg:

The good news is Lightroom Classic 7.5, Lightroom CC 1.5 and Lightroom 6.14 (and as-yet-unreleased later versions) do work on Mojave, with no known issues at this time.

"...... and as-yet-unreleased later versions....."

Med hennes täta kontakter med Adobe är detta dynamit!

De ni!

https://www.lightroomqueen.com/lightroom-macos-mojave-compatibility/
 

martinot

Aktiv medlem
Märkligt att man skall vara i glädjechock över att saker fungerar... 🤨

Borde egentligen vara att man förväntar sig det - och snarare blir upprörd när det inte fungerar. Tycker jag iaf! 🙂

Hur som helst; bra att det rullar på. Är på High Sierra (10.13.6 17G65) just nu, men är själv lite småkonservativ och uppdaterar först när fler kört ett tag (även om det verkar positivt). 😇
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Märkligt att man skall vara i glädjechock över att saker fungerar... 🤨

Borde egentligen vara att man förväntar sig det - och snarare blir upprörd när det inte fungerar. Tycker jag iaf! 🙂
Visst är det så med "normala" programmakare, men Adobe tillhör inte den kategorin.
Som bekant tar man till alla knep för att fösa in fårskocken i prenumerationsfällan, som jag inte har för avsikt att lockas in i - primärt för att jag inte behöver mer än vad LR 6.14 erbjuder.

Skulle det trots allt komma någon form av (gärna kostnadsfri) uppdatering, så bugar jag och tackar.

Och som sagt - Victoria (som jag följt i många år på hennes lightroomforum) tillhör de som vet vad som pågår inom Adobe.
 
ANNONS