Annons
Gammal 2018-02-28, 14:35
Sten-Åke Sändh

MatsAx skrev: Jag använde diaprojektorn och tog bort objektivet i projektorn samt satte in en bit an "mjölkigt" plexiglas av den typen man har till reklamskyltar. Satte makroobjektivet på en släde för noggrannhetens skull. Trebensstativ för kameran och ett bord för projektorn. Passade in kameran i projektorns strålgång och så var det bara att fota. Tilläggas bör att det var under vintermörkret på kvällarna så att det inte blev något störande ljus från omgivande belysning.
/MA
Jag måste säga att den lösningen är rätt kreativ, men hur går det med dammkontrollen och att se till att kameraobjektivet verkligen är i plan och vinkel med filmen i projektorn? Är inte det svårt? Jag höll på att få spel på trebensstativet när jag försökte mig på att använda den tekniken.
Gammal 2018-02-28, 16:36
janbeide

Fotografera av Dia
Jag fick tag på en begagnad "Durst Colorcopy 350" där man kan reglera färgen med filter RGB. Med följde också ett Rodenstock Apo-Rodagon D 1:4 f=75mm optimerat för avbildning 1:1 inklusive metallmasker för 35mm och olika mellanformat. Det satt en Konica 35mm kamera monterad men den bytte jag ut mot en Nikon D600. Allt fungerar kanon.
Gammal 2019-01-07, 07:41
Canalog

Thomasvy skrev: Hej!

Jag hämtade hem en app till Ipaden "Screen light" och byggde en enkel pappkonstruktion med en glugg för dian som jag tejpade fast på skärmen. Detta för att få upp dian några centimeter och få oskärpa på ljuskällan.

Enkelt och det fungerade faktiskt. Om jag hade lagt lite mer tid på konstruktionen så att dian hamnat perfekt varje gång hade jag nog fått bra fart på kopierandet.

Hälsningar Thomas
Funkar det fortfarande? Jag har ett par 6x6 dia från 50-talet att digitalisera...tänkte försöka använda iPaden som provisoriskt ljusbord. Ska jag öka iPadens ljusstyrka på skärmen till max innan avfotograferingen med Canon 5D 3 med Tamron 90 mm makroobj & stativ?
Besvara

Bokmärken

Taggar
dia , ljus , makro

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.

Elinchrom Rotalux Softboxes