Annons
Gammal 2018-10-29, 18:06
PeterWem

Hasseg skrev: Hej
En fråga om Darktable detta med gps taggning på kartor fungerar jättebra,
men jag skulle vilja att det sparades i orginal xmp filen, typ som man kunde göra med lightroom med ctrl + s , eller ställa in så det alltid sparades orginal xmp
Går detta?
Mvh Hasse
Du får utveckla vad det är som menas. darktable sparar GPS-taggning i .xmp-filen, d.v.s. om din råfil, .CR2 innehåller en GPS-tagg och du i darktable korrigerar det några hundra meter kommer en ny GPS-tagg lägga sig i .xmp.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmbild från 2018-10-29 19-07-10.png
Visningar:	12
Storlek:	107.3 KB
ID:	146788  

Gammal 2018-10-29, 18:43
Hasseg

För mig sparas det en ny xmpfil tex med namnet _MG_4179.CR2.xmp orginalfilen har namnet _MG_4179.xmp. Jag skulle vilja det sparades i orginal xmp _MG_4179.xmp
Raw filen har namnet _MG_4179.CR2

Man kan kryssa ur under settings grundinställningar då slipper man extra filen, men orginal xmp filen ändras inte
vilket jag tycker är synd om man vill öppna i ett annat program
Hoppas ni förstår vad jag menar

Mvh Hasse
Gammal 2018-10-29, 21:38
PeterWem

Hasseg skrev: För mig sparas det en ny xmpfil tex med namnet _MG_4179.CR2.xmp orginalfilen har namnet _MG_4179.xmp. Jag skulle vilja det sparades i orginal xmp _MG_4179.xmp
Raw filen har namnet _MG_4179.CR2

Man kan kryssa ur under settings grundinställningar då slipper man extra filen, men orginal xmp filen ändras inte
vilket jag tycker är synd om man vill öppna i ett annat program
Hoppas ni förstår vad jag menar

Mvh Hasse
Då förstår jag. Du har kört någon Adobe-produkt tidigare. .xmp-filen som du syftar på skulle vara original är från Adobe. Den rörs vad jag vet inte.
Gammal 2018-10-30, 07:58
Erik Schalin

JaQoB skrev: ... förstår givetvis att Adobe inte kan garantera att tredjepartsapi:er de använder fortsätter att fungera, men samtidigt så tror jag inte direkt att de sörjer att den sista icke-prenumerationsvarianten faller sönder på olika sätt...
Troligtvis jublar de ett tag framöver.
Tills alltfler hittar ngt alternativ. O sen är sötebrödsdagarna över.
Gammal 2018-10-30, 08:36
Hasseg

Ja det stämmer lightroom prenumeration, jag har avslutat prenumeration tror även att Adobe slutat stödja min gamla windows 7 också ?

Min avsikt var att behålla mitt lightroom 5 för att jag lärt mig en del om det och gillar sortering o att det är lätt att söka en viss bild

Tack för en förklaring

Mvh Hasse
Gammal 2018-10-30, 09:42
Ventures

Om jag inte minns helt fel fanns det en annan karta att välja än googles i tidigare versioner av Lr.

Har någon testat denna plugin? http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps
Gammal 2018-10-30, 10:09
Erik Schalin

Hasseg skrev: ... tror även att Adobe slutat stödja min gamla windows 7 också ?
Windows är Microsofts programvara....
Om jag kommer ihåg rätt så körs LR CC endast på win10.
Men Classic går köra på win7.
Gammal 2018-10-31, 01:53
martinot

Adobe droppade nyss stödet för Win8 gällande Lr Classic. Idag stöds bara Win7 och Win10.

Skulle inte bli förvånad om de om ett halvår/år även droppar stödet för Win7 för Lr Cassic.

Om 1-2 år tror jag de droppar Lr Classic helt och slutar utveckla det. Blir endast Lr CC som gäller då om jag har förstått produktplanerna rätt.
Gammal 2018-10-31, 09:44
thommya

martinot skrev: Adobe droppade nyss stödet för Win8 gällande Lr Classic. Idag stöds bara Win7 och Win10.

Skulle inte bli förvånad om de om ett halvår/år även droppar stödet för Win7 för Lr Cassic.

Om 1-2 år tror jag de droppar Lr Classic helt och slutar utveckla det. Blir endast Lr CC som gäller då om jag har förstått produktplanerna rätt.
Dela gärna med dig av dessa produktplaner för det är något jag missat helt isåfall.

Detta är däremot vad jag hört från Rikk Flohr - tidigare Adobe-anställd och involverad i just Lightroomutveckling:

"Lightroom Classic CC fortsätter att utvecklas för prestanda och nya funktioner. Lightroom CC är en helt annan produkt för en helt annan publik - en publik som fram till att LR CC introducerades, Adobe inte hade någon komplett lösning för"

Thommy
Gammal 2018-10-31, 10:11
Visom

martinot skrev: Om 1-2 år tror jag de droppar Lr Classic helt och slutar utveckla det. Blir endast Lr CC som gäller då om jag har förstått produktplanerna rätt.
Antar att du menar LR Classic CC (samt LR CC)?
Gammal 2018-10-31, 18:39
Joakim.e

Och beträffande Googles kartor så kommer satellitbilderna finnas kvar i LR8. Många andra program och hemsidor som droppar Googles kartor pga priset och kör Bing istället som väl är gratis.
Gammal 2019-01-20, 11:05
martinator

Mashavet skrev: Det avgjorde saken! Adobe kan dra till samma helvete som Microsoft!
Jag har sen min dator drabbades av Windows 10 verkligen hatat Microsoft intensivt. (Från att ha älskat Windows 7 lika intensivt.) Det enda som har fått mig att fortsätta att ha eländet kvar i datorn har varit att Lightroom inte finns till Linux. Nu åker de ut, bägge två! Både Adobe och Windows.
Dags att börja sätta sig in i Darktable på allvar.
Lika lite som VW idag håller reservdelar till och servar en Bubbla från 1938 kommer datorföretag och mjukvaruföretag att underhålla stenåldersversioner av sin produkter. Inser man inte det orimliga i detta krav så vet jag inte hur man tänker.
Gammal 2019-01-20, 11:30
Ventures

Joakim.e skrev: Och beträffande Googles kartor så kommer satellitbilderna finnas kvar i LR8. Många andra program och hemsidor som droppar Googles kartor pga priset och kör Bing istället som väl är gratis.
Kunde man inte välja Bing tidigare i Lr?
Man får väl gå tillbaka och köra Lr 3 :)
Gammal 2019-01-20, 18:49
Kjell Olsson

Jag kör fortfarande LR 6.14 perpetual (Mac med senaste Mojave 10.14.2) och kommer så göra tills den en dag efter någon MacOS uppdatering inte längre startar.

När Maps slutade att fungerade (pga att Google ändra "något") har jag löst GPS-frågan så här.
Jag vet oftast var jag har tagit bilden och det finns oftast lagrat i skallen ;-)
Eller iPhone som jag ibland tar bild med på samma ställe som den "riktiga" bilden.
I iP finns ju koordinaterna lagrade så det är inget problem att kopiera in i GPS-fältet i LR.

För bildplatserna lagrade i mitt minne letar jag tätt på positionen i t ex Google Maps, klickar på stället och kopierar koordinaterna uppe till vänster på skärmen till samma fält i LR för aktuell bild.

Jag har länge gjort "bildvisningskopior" i jpg från mina RAW-filer, som jag tidigare använt på olika sätt och nu öppnar jag dom i det alldeles utmärkta bildvisningsprogrammet ApolloOne (endast för Mac) som hanterar och visar GPS-info på ett mycket bra sätt. Man kan t o m i programmet lägga till och modifiera denna info.

ApolloOne hanterar även RAW-filer, men kan förstås bara visa originalbilden utan LRs editeringar. Därför använder jag sparade jpg.
Gammal 2019-01-21, 23:50
PMD

martinator skrev: Lika lite som VW idag håller reservdelar till och servar en Bubbla från 1938 kommer datorföretag och mjukvaruföretag att underhålla stenåldersversioner av sin produkter. Inser man inte det orimliga i detta krav så vet jag inte hur man tänker.
En fördel med att använda program med öppen källkod är att man själv kan modifiera programmet efter eget godtycke. T.ex. korrigera för ändringar i tredjeparts-APIer. Alla är förvisso inte kompetenta att programmera, men dels är det roligt att lära sig programmera och dels så finns det i många fall rätt många som kan programmera och som har intresse av att göra samma ändringar i programmet som man själv har.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.

Elinchrom Rotalux Softboxes