Annons
Gammal 2019-05-03, 16:31
Astroscapist

Så här (bild1) såg det ut imorse.
Och i eftermiddags hade det ändrats sig igen till (bild2).
Så man kan nog vara lugn än så länge. Verkar vara en ny form av paket.

/Stefan
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Untitled-3.jpg
Visningar:	265
Storlek:	146.3 KB
ID:	148017  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Untitled-2.jpg
Visningar:	215
Storlek:	125.8 KB
ID:	148018  

Gammal 2019-05-03, 17:32
jonas18z

Gamle skrev: Ja, du vet ju som alltid bäst.
Nu är det inte jag som har bestämmer det. Du kanske inte hängt med men:

Premiere
Premiere har varit extremt buggig och kraschat och Adobe har försökt fixa men verkligen misslyckats och samma visa om och om igen. Särskilt om man jobbar med undertexter har det var riktigt kasst. Finns flera video där folk gjort narr av premiere. Många har hoppat över till ressolve.

Grading
Adobe hade ett program som hete speedgrade tyvärr floppade det helt och hållet och idag använder ingen Adobe för gradning.

Lightroom
Programmet är riktigt uselt programmerat, segt och har inte hänt särskilt mycket med det på senaste åren. Adobe säger att de gjort det snabbare men kollar man hur segt programmet flyter så märker man direkt. Vilka minns inte den nya import dialogen, haha vilken jävla soppa. De släppte en version med en ny import som de fick dra tillbaka för den var helt värdelös. Sen har de börjat gjort en ny version för cloud, detta är också ett snesteg, varför göra en helt ny version och inte göra den funktionen i vanliga elller bygga om hela skiten så att det både fungerar med cloud och Lokal Filåterkomst. Adobe gick själva ut i ett pressmeddelande och bad om förlåtelse över att lightroom var helt välrdelöst. Adobe lovar hela tiden men inget händer. Men många har redan gett upp lightroom. Undrar annars varför andra program har kunnat växa fram så stort. On1, luminar osv.
Gammal 2019-05-03, 17:43
Gamle

Det finns ingen som tvingar dig att använda Adobes produkter?
Eller gör du det för att klaga på dem? 😎
Gammal 2019-05-03, 17:50
horvendile

Personligen använder jag LR Classic för i stort sett alla bilder, PS för egentligen inga (inte för att det är dåligt utan för att jag inte kan det) och LR CC för enstaka mobilbilder. Jag skulle således inte bli så upprörd om man tog bort PS ur paketet, eller hade ett paket med och ett utan PS. PS har ju alltid varit dyrt, så där kan man kanske fortfarande tala om bra värde för pengarna även med 200 kr per månad.

Vad gäller bara LR Classic så kostade det förut, plusminus, ungefär som nuvarande prenumeration att underhålla med senaste licensen, så jag har - personligen, som hela inlägget - inte svårt att stå ut med nuvarande kostnadsnivå. Men skulle de göra så att det kostade mig 200+ kr per månad att ha LR Classic så... alltså jag gillar verkligen Lightroom, men då skulle jag i alla fall på allvar undersöka lämpliga alternativ.

FWIW.
Gammal 2019-05-03, 17:53
Astroscapist

jonas18z skrev: Programmet är riktigt uselt programmerat, segt...
Funkat kalas för mig och en urgammal gaming laptop och funkar ännu bättre med min nya stationära.
Visst finns nog snabbare mjukvara, men helheten i LR är suverän och kan man programmet så funkar det riktigt bra.

/Stefan
Gammal 2019-05-03, 18:26
thommya

Samma här, funkar alldeles utmärkt på min dator!
Förstår inte upprördheten och det är väl bara att ge tusan i att använda det om man nu tycker det är så dåligt.
Gammal 2019-05-03, 18:41
jonas18z

Gamle skrev: Det finns ingen som tvingar dig att använda Adobes produkter?
Eller gör du det för att klaga på dem? 😎
Det är en sanning med modifikation om du jobbar med bilder, design eller film så är det nog oundvikligt att inte använda någon av Adobes produkter på ett eller annat sätt. Jag klagar för att jag tycker att de. misslyckats totalt med programmen jag listat tidigare.

Varför skulle jag inte få klaga om det är något som är helt åt helvete fel med företaget och det som de släpper.

Om jag ska gissa så tror jag det finns för mycket mellanchefer, outsourcing till Asien samt att företaget inte är hett. Det gör att ingen duktigt vill jobba där utan söker sig till andra företag.
Gammal 2019-05-03, 19:00
Gamle

Visst får du klaga. Det är du ju väldigt duktig på oavsett vad det än gäller.
Att Adobe och deras produkter inte är idealiska vet de flesta, men tillräckligt bra för att bli en de factostandard.
Gammal 2019-05-03, 21:36
LinsLucas

Knappast förvånande... Det är ju trots allt Adobe. Företaget som tex har givit oss säkerhetsprogrammet Adobe Flash Player. Ett program som får Stuxnent att framstå som säkerheten självt! Men som tur är så finns det ju alternativ.

Mao inget att gråta över.
Gammal 2019-05-04, 08:03
thommya

jonas18z skrev: Det är en sanning med modifikation om du jobbar med bilder, design eller film så är det nog oundvikligt att inte använda någon av Adobes produkter på ett eller annat sätt. Jag klagar för att jag tycker att de. misslyckats totalt med programmen jag listat tidigare.

Varför skulle jag inte få klaga om det är något som är helt åt helvete fel med företaget och det som de släpper.

Om jag ska gissa så tror jag det finns för mycket mellanchefer, outsourcing till Asien samt att företaget inte är hett. Det gör att ingen duktigt vill jobba där utan söker sig till andra företag.
Om de nu oundvikligen använder Adobes produkter, borde det väl betyda att de är bra? Och igen, varför inte helt enkelt låta majoriteten av alla fotografer fortsätta gilla Adobes produkter och själv låta bli?
Det hjälper inte speciellt mycket att skrika och svära på ett forum.
Skicka konkreta förslag och ideér till Adobe istället - här läser du om hur man gör:
https://www.lightroomqueen.com/send-...request-adobe/
Många av förslagen på detta forum har blivit nya funktioner.
Gammal 2019-05-04, 09:54
oXo

jonas18z skrev: Adobe gick själva ut i ett pressmeddelande och bad om förlåtelse över att lightroom var helt välrdelöst
Var finns detta pressmeddelande, kan inte hitta nått där Adobe gått ut och talat om att Lightroom är helt värdelöst.
Gammal 2019-05-04, 10:07
Syvertsen

Abe Normal skrev: Man kan alltid försöka sia om vad som kommer hända. Jag är ett fan av Adobe PS/LR. Har också haft iPad sedan länge men har nu uppgraderat till Nya iPad med pencil och därmed öppnar sig en hel värld med roliga photo/draw-appar. Det finns hur mycket som helst att välja på och många appar är gratis eller kostar mellan 50 - 100 kr. Skaffar man sig en större iPad så räcker apparna väldigt långt om redigerar för webben.

Apparna är också inspirerande och användarvänliga. Med det sagt tror jag att om Adobe gasar på för mycket med prishöjningar så kan de också förlora användare. Prispressen är nedåt inte uppåt.
Frågan man ställer sig som företag innan en sån här grej, om de nu ska dubbla priset på en populär produkt, är inte om man förlorar användare eller inte. Det kan styrelsemedlemmarnas 9-åriga söner räkna ut, det är om användarbortfallet blir tillräckligt stort för att totalintäkten ska gå ner.

Höjer de med 100% har de råd att förlora 50% av användare och fortfarande gå jämnt ut. Kommer HÄLFTEN av alla som betalar för Photoshop/Lightroom verkligen sätta sig på tvären över 20 dollar istället för 10?
Gammal 2019-05-04, 10:17
Astroscapist

Ni har väl märkt att de INTE har prishöjt?!?!

/stefan
Gammal 2019-05-04, 10:37
Abe Normal

Syvertsen skrev: Frågan man ställer sig som företag innan en sån här grej, om de nu ska dubbla priset på en populär produkt, är inte om man förlorar användare eller inte. Det kan styrelsemedlemmarnas 9-åriga söner räkna ut, det är om användarbortfallet blir tillräckligt stort för att totalintäkten ska gå ner.

Höjer de med 100% har de råd att förlora 50% av användare och fortfarande gå jämnt ut. Kommer HÄLFTEN av alla som betalar för Photoshop/Lightroom verkligen sätta sig på tvären över 20 dollar istället för 10?

Jag tror att det är attraktivt för Adobe med många användare, det ger positiva spilleffekter. Det är bättre för Adobe om barnen börjar med Adobe direkt istället för att vänja sig vid annan mjukvara. Proffsen väljer det bästa, entusiasterna som förmodligen är en stor grupp användare är mer mottagliga för förändringar.

Det ser man bara här på FS att en del medlemmar väljer andra lösningar än PS/LR. Jag är datoranvändare sedan PC kom på 90-talet, men tror att läsplattor kommer starkt som verktyg för bildbehandling, det är behändigt, inspirerande och väldigt bra.

Vi säger att Adobe dubblar priset för PS/LR basutförande, då öppnas ett prisspann upp för andra utvecklare?
Gammal 2019-05-04, 10:40
Astroscapist

Abe Normal skrev:
Vi säger att Adobe dubblar priset för PS/LR basutförande, då öppnas ett prisspann upp för andra utvecklare?
Ja, elda på. Det verkar som sagt inte som de gjort det :)

/Stefan
Besvara

Bokmärken

Taggar
adobe cc , lightroom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.

Miops Smart Trigger