Annons
Gammal 2009-12-05, 12:58
Majsilojsan

Nikita skrev: Förutom att det är dålig ersättning så måste man skriva på ett kontrakt med en konkurrensklausul som hindrar en från att ta uppdrag från andra mäklare under tiden man jobbar för företaget samt även en tid efter, oftast 3-6 månader.
Kan de göra så? Alltså kan man förbjuda någon att jobba med vissa företag när man har slutat hos dom? Det kan ju inte hålla juridiskt??
Gammal 2009-12-07, 07:33
Ignatius Riley

Det håller nog juridiskt, det är ju ett avtal mellan två företag.
Gammal 2009-12-07, 07:43
jdandanell

Majsilojsan skrev: Kan de göra så? Alltså kan man förbjuda någon att jobba med vissa företag när man har slutat hos dom? Det kan ju inte hålla juridiskt??
Precis som Mats skriver så håller det säkert juridiskt men det jag inte kan förstå är varför man som fotograf överhuvudtaget skriver under på ett sådant avtal? Vägra acceptera så dåliga avtal så reglerar branschen sig själv.
Gammal 2009-12-07, 09:38
Maverick

Vad har Diakrit svarat?

Kanske borde man skapa en svartalista över företag med konstiga villkor, finns ju fler branscher än mäklarfotografering som t ex eventfoto, modell för en dag, konsertfotografering osv...

Det finns ju seriösa företag också men det känns som det börjar poppa upp väldigt mycket "gold diggers" nu.

/Maverick
Gammal 2009-12-07, 09:51
Anders Östberg

Det har alltid funnits liknande avtal med konkurrenshindrande klausuler och sånt men det brukar vara kopplat till en rejäl uppsida som garantier om jobb, delägarskap eller så. Att skriva på när det bara är fördelar för den ena parten verkar dumt.
Gammal 2010-01-26, 16:58
Niclasfoto

Cool
hejhå

också jag har varit i kontakt med detta företag.
finns det fler åsikter/tankar runt detta ??

det jag har fått höra stämmer typ nära nog på öret vad trådförfattaren här nämner. för min del så gäller det sthlm/innerstad.

MVH Niclas,
Gammal 2010-01-27, 10:10
Lena W

I förra veckan hade de (Diakrit) en platsannons ute. På skoj tog jag fram några bilder som jag själv gillar, men, men... Maillådan deras var / är full. Mailen studsar tillbaka. När jag skickar till mig själv kommer de fram. Det vore intressant att höra vad de erbjuder för villkor. Jag tycker att vi borde tacka nej rakt av till för låga erbjudanden; det ska ju inte kosta oss pengar att plåta åt dem.
Gammal 2010-01-27, 12:49
Anders Svensson

jdandanell skrev: Precis som Mats skriver så håller det säkert juridiskt men det jag inte kan förstå är varför man som fotograf överhuvudtaget skriver under på ett sådant avtal? Vägra acceptera så dåliga avtal så reglerar branschen sig själv.
Det håller juridiskt mellan två företag, men inte mellan anställd och företag. Då brukar man anse att konkurrensklausuler gäller under betald uppsägningstid, även om man inte har arbetsplikt under tiden.
Gammal 2010-01-27, 14:39
Lena W

Zentuvo söker fotografer, man får "rörlig lön" men man ska ha egna prylar:

o Egen fotoutrustning bestående av:
- Digital systemkamera (minst 10mpx)
- Vidvinkeloptik med zoom som innefattar 19-24 mm i fullformat
- Stativ med vattenpass
- Extern blixt
o Körkort och egen bil
o Stabil internetuppkoppling (för leverans av bilder)
o Möjlighet till kommunikation via windowsplattform
o God dator- och internetvana

Sedan följande arbetsprov: "Arbetsprovet ska bestå av tio bilder i storleken 2000x3000 punkter, fotograferat i JPG Large, komprimeringsgrad 7 (bevara metadata). "

Fotar man i jpg idag som lägenhetsfotograf? Det gör aldrig jag. Men man kanske skulle testa. Fast det har jag visst gjort, ja, och gick tillbaka till rå. Har jag för stora krav på mig??

//L
Gammal 2010-01-27, 14:46
Niclasfoto

Hur många är det som kräver RAWformat på arbetsprover? det har jag aldrig sett.
Diakrit är noga med att jobba i RAW,, vad jag vet iaf.

Jag värderade nyligen Diakrit men eftersom de inte garanterar ngn som helst mängd jobb så har man ju inte så mycket att gå på känner jag.
Dessutom så är det en hel del jobb som ligger bakom ett seriöst utfört arbete i en bostad/lokal. Att utföra fyra st "block" (som Diakrit kallar det/ett uppdrag) på en dag låter sig ju göras rent teoretiskt men med tanke på att man sitter med RAWbilder från fyra uppdrag som skall sändas senast samma kväll så inser jag att det blir en hel del sittande hemma på kvällstid - varje dag.

Jag gissar att Diakrit har många fotografer där ingen arbetar fyra uppdrag/dag alla veckor.

Jag är kanske för noga med det jag gör men att redigera bilder från fyra bostäder efter kl 16:30 är inget som är gjort i en handvändning i alla fall.

MVH Niclas,
Gammal 2010-01-27, 14:46
Per_S

Du levererar väl ändå inte i raw?? Nej, misstänkte det. Alltså är det slutprodukten du skickar till dem. dvs jpeg. inget konstigt i det.
Gammal 2010-01-27, 14:53
Niclasfoto

Diakritfotograferna skickar vidare bilderna till Bankok eller/Tokyo och det sker i Tiff..

Visst beror det på uppdragets omfattning (Diakrit jobbar med olika stora uppdrag där varje uppdragskategori skall innehålla si och så många bilder av ditt och datt, av en tvårums lägenhet i genomsnitt) men fyra uppdrag x 15 bilder betyder 60 fix färdiga bilder varje dag.

I alla fall jag fotograferar några alternativa exponeringar hit och dit och vipps så har man nog en mängd på säkerligen en bra bit över 200pics/dag..
Det är en hel del att gå igenom, sortera och behandla på en enda dag när klockan redan har slagit 16:30!
Dessutom är ryggen rättså trött och hjärnan rättså blöt efter bilkörning till fyra centrumsnära adresser i sthlm.

Kalla mig löjlig men att köra bil i sthlm är varken lek eller ngt jag gör utom i nödfall annars.. ;)
Gammal 2010-01-27, 14:58
Anders Östberg

Betalar dom p-avgifterna...?
Gammal 2010-01-27, 15:01
Niclasfoto

tror jag bestämt att de INte gör.
p-böter är inget ovanligt enligt vad jag har hört..

av personlig erfarenhet så är det inte alltid så lätt att hitta P-plats i centrum, där man vill (jag åker ibland med tjejen som är långt bättre schaffis än jag är, fniss).
Gammal 2010-01-27, 16:14
Lena W

Vad jag menade med citatet var att det ser ut som om de önskade att man fotat direkt i jpg, inte att jag levererar i rå. Det gör jag ju inte. Jag lämnar aldrig ifrån mig en råfil.

Men om nu Diakrit i teorin vill att man ska köra fyra block/dag, önskar de ju också då att man arbetar övertid på kvällen med genomgången och redigeringen. Då bör de ju också betala för den övertid som blir. Gör de så?
Besvara

Bokmärken

Taggar
diakrit , husfoto , mäklarfoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.

Elinchrom Rotalux Softboxes