Annons
Gammal 2010-09-09, 11:11
Alle02

Anders Östberg skrev: Problemet är väl i praktiken snarare att det är väldigt få som vill och/eller kan betala för den här typen av bilder från tävlingar. Om dom inte kan "låna" dom så blir det ändå ingen affär. Dom duktiga fotograferna behöver hitta en bättre nisch och en kundgrupp där det finns lite pengar istället, det är nog inte "bildlånarna" som gör att det inte kommer in några pengar. Kanske sätta ihop paket med lite mer mervärde än bara en bild, t.ex. paketera som kollage med lite text på bilden, rama in bilden m.m Då blir det en produkt som kanske föräldrarna köper som present istället för att dom yngre som själva rider ska köpa bara en bild.
Det är där jag har nischat mig, de tävlingar jag fotar för tillfället är väl valda, och främst i marknadsföringssyfte. Vid nästa hästtävling som jag fotar har jag sett till att jag kommer att kunna visa lite bilder också :-)
Annars så fotar jag helst inte tävlingar, det finns så många andra duktiga som har mer tid och bättre priser...
Gammal 2010-09-09, 12:52
elohim

Alle02 skrev: Det är där jag har nischat mig, de tävlingar jag fotar för tillfället är väl valda, och främst i marknadsföringssyfte. Vid nästa hästtävling som jag fotar har jag sett till att jag kommer att kunna visa lite bilder också :-)
Annars så fotar jag helst inte tävlingar, det finns så många andra duktiga som har mer tid och bättre priser...
Se till att ha med visitkort och tala med eventuella spekulanter om att "höra av sig om de vill använda någon bild till annonsering/publicering, så att du kan färdigställa bilderna åt dom, eftersom de små bilderna inte ska användas till publicering", så har du i ett och samma samtal förklarat vad som gäller, samt att de ska höra av sig till dig i ärendet.

Allt handlar om att knyta kontakter och att vara social - även om man inte ska luras - men personligen skulle jag ha lättare att "lura" en person jag aldrig träffat och talat med än en jag diskuterat bilder och foto med ...

Senast redigerad av elohim den 2010-09-09 klockan 13:00.
Gammal 2010-09-10, 15:53
QuaSi

http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...lasKommentarer

Hittade denna nu och såg bilden på fotosidan før nån dag sen tänkte bara uppmärksamma alla och kanske nån vet vem fotografen är.
Gammal 2010-09-27, 12:36
sinosk

måste bara säga att sånt är så himla tråkigt. för bara 3 år sen hade folk lite mer vett när det kom till bilder på internet och nu verkar det som om alla förlorat hjärnceller
Gammal 2010-09-27, 13:33
ebermark

Lägger man upp en bild på nätet måste man räkna med att nån använder den. Passar inte det så ska man nog tänka efter innan man publicerar nåt. Internet är relativt laglöst i praktiken, jag är förvånad över att så många fortfarande inte har fattat det.
Och sen är det ärligt talat pinsamt att bry sig om att nån använt en bild på sin blogg. Dom flesta som blir upprörda över det verkar tro att deras dussinbilder är värda hur mycket som helst.
Gammal 2010-09-27, 13:50
Anders Östberg

ebermark skrev: Lägger man upp en bild på nätet måste man räkna med att nån använder den. Passar inte det så ska man nog tänka efter innan man publicerar nåt. Internet är relativt laglöst i praktiken, jag är förvånad över att så många fortfarande inte har fattat det.
Och sen är det ärligt talat pinsamt att bry sig om att nån använt en bild på sin blogg. Dom flesta som blir upprörda över det verkar tro att deras dussinbilder är värda hur mycket som helst.
Det handlar oftast inte om värdet, utan om allmän hyfs och respekt för andras arbete och rättigheter. Om någon bara frågar först så säger jag oftast ja om det är för privat eller ideellt bruk, med den enkla motprestationen att dom uppger varifrån bilden kommer. Om dom däremot inte har vett nog att höra av sig först så blir det nej. Om något är pinsamt är det att det inte finns ens den allmänna goda uppfostran att fråga om lov innan man "lånar" av andra, oftast dessutom publicerat utan att berätta var dom hämtat bilden.
Gammal 2010-09-27, 14:06
ebermark

Anders Östberg skrev: Det handlar oftast inte om värdet, utan om allmän hyfs och respekt för andras arbete och rättigheter. Om någon bara frågar först så säger jag oftast ja om det är för privat eller ideellt bruk, med den enkla motprestationen att dom uppger varifrån bilden kommer. Om dom däremot inte har vett nog att höra av sig först så blir det nej. Om något är pinsamt är det att det inte finns ens den allmänna goda uppfostran att fråga om lov innan man "lånar" av andra, oftast dessutom publicerat utan att berätta var dom hämtat bilden.
För att ha nån att fråga om lov är ju förutsättningen att bilden är tagen direkt från den ursprungliga platsen för publiceringen, vilket ofta inte är fallet. Sen är det internet vi snackar om, det som ligger allmänt tillgängligt ÄR allmänt tillgängligt. Det är dags att lära sig leva med det, för så kommer det alltid att vara. Återigen, vill man inte att folk ska använda det man laddar upp ska man låta bli att ladda upp det från första början.

I min mening är det löjligt att fråga om lov så länge man har en källhänvisning. Hela poängen med internet är att länka saker och att sprida/dela information.
Gammal 2010-09-27, 15:14
Anders Östberg

ebermark skrev: ...
I min mening är det löjligt att fråga om lov så länge man har en källhänvisning. Hela poängen med internet är att länka saker och att sprida/dela information.
Du får väldigt gärna tycka det, framförallt när det gäller dina egna bilder. Det finns inget som hindrar dig att ge andra fria rättigheter till dom. Det finns heller inget som hindrar att man länkar till bilder, så visas dom på den websida som bildägaren tänkt sig.

Däremot gäller tills vidare reglerna för copyright och publicering av andras bilder, om nu inte den hyfs och respekt som jag förespråkar räcker.
Gammal 2010-09-27, 15:20
ebermark

Anders Östberg skrev: Du får väldigt gärna tycka det, framförallt när det gäller dina egna bilder. Det finns inget som hindrar dig att ge andra fria rättigheter till dom. Det finns heller inget som hindrar att man länkar till bilder, så visas dom på den websida som bildägaren tänkt sig.

Däremot gäller tills vidare reglerna för copyright och publicering av andras bilder, om nu inte den hyfs och respekt som jag förespråkar räcker.
Jag antar att du skyr google's bildsök som pesten också då, dom har ju inte frågat dig om lov.
Gammal 2010-09-27, 15:26
Alagazam

ebermark skrev: Jag antar att du skyr google's bildsök som pesten också då, dom har ju inte frågat dig om lov.
Googles bildsök är väl en sökfunktion? Varför skulle man behöva lov för att hitta saker?

Det är väl användandet som diskuteras?
Gammal 2010-09-27, 15:31
ebermark

Alagazam skrev: Googles bildsök är väl en sökfunktion? Varför skulle man behöva lov för att hitta saker?

Google cache:ar thumbnails av dina bilder på sina servrar som dom sen visar som sökresultat - d v s dom publicerar dina bilder, förvanskade dessutom! Det är ok att google gör det, men inte nån liten meningslös bloggare? Dubbelmoral kallas det.
Gammal 2010-09-27, 15:31
Anders Östberg

Google är ju klart föremål för diverse diskussioner vad gäller copyright.

Men nej, jag har inget emot att dom söker upp mina bilder, dom visar ju varifrån bilden kommer och användarna hittar till min websida.

Jag vill ju att folk ska hitta min websida, så det är klart att jag tycker sökmotorer på nätet är OK.
Gammal 2010-09-27, 15:32
ztenlund

Alagazam skrev: Googles bildsök är väl en sökfunktion? Varför skulle man behöva lov för att hitta saker?

Google visar dock miniatyrer av bilderna på sin sida så helt poänglös är inte frågan. ;)

Iofs så går Google att styra med robots.txt, men det är opt-out istället för opt-in som gäller.
Gammal 2010-09-27, 15:32
Alagazam

ebermark skrev: Google cache:ar thumbnails av dina bilder på sina servrar som dom sen visar som sökresultat - d v s dom publicerar dina bilder, förvanskade dessutom! Det är ok att google gör det, men inte nån liten meningslös bloggare? Dubbelmoral kallas det.
Eller begreppsförvirring kanske. Google är en sökfunktion. En blogg är en blogg.
Gammal 2010-09-27, 15:33
ebermark

Alagazam skrev: Eller begreppsförvirring kanske. Google är en sökfunktion. En blogg är en blogg.
Google är ett annonsbolag ;)
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildstöld

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.