Gammal 2014-06-16, 11:16
Bussmicke

froderberg skrev: Samma

Min poäng är: vem orkar skanna tusentals dior i en traditionell filmskanner? Att Plustek ger bäst bildkvalitet känns rätt givet.
Varför det?
Varför ger Plustek bättre reslutat som kostar 1/4-del ?
Gammal 2014-06-16, 11:21
froderberg
Administratör

Bussmicke skrev: Varför det?
Varför ger Plustek bättre reslutat som kostar 1/4-del ?
Nä. det kanske inte är givet. Det var mitt antagande utifrån att jag vet att Plustek är bra och Reflecta framhåller smidigheten mer än bildkvaliteten.
Gammal 2014-06-16, 11:27
Bussmicke

froderberg skrev: Nä. det kanske inte är givet. Det var mitt antagande utifrån att jag vet att Plustek är bra och Reflecta framhåller smidigheten mer än bildkvaliteten.
Ok, det var inte meningen att ifrågasätta dig. Jag försökte bara förstå hur det hänger ihop.

Jag har Plustek Optikfilm 8200i och den duger gott åt mig
Gammal 2014-06-16, 12:21
saint19

Bussmicke skrev: Ok, det var inte meningen att ifrågasätta dig. Jag försökte bara förstå hur det hänger ihop.

Jag har Plustek Optikfilm 8200i och den duger gott åt mig
Ursäkta att jag blandar mig i leken. Hur tycker du att Plustek 8200 presterar jämfört med flatbäddsskannrar och andra filmskannrar (OM du nu testat andra skannrar)? Är det någon skillnad i hur den presterar med dior jämfört med negativ.

---

Själv äger jag en Canon CanoScan 9000F och kan skanna 35 mm-negativ, dior och papperskopior. Använder Silverfast 8 SE. Resultatet blir ok, men är inte helt nöjd.

Testade som hastigast att fotografera av ett 35 mm-färgnegativ (har inte testat dior) och det intressanta var att den avfotograferade bilden kändes skarpare och hade fler detaljer i skuggor och högdagrar jämfört med inskannad bild från Canon 9000F/Silverfast. Grundinverteringen är inga problem men färgerna är svåra att korrigera. Men jag har hört talas om ett insticksprogram som heter ColorPerfect vars uppgift är att invertera och korrigera färneg som ska vara bra (kanske också kan hantera dior, dock ej säker på det). Jag har själv inte testat det så jag har ingen aning om hur det funkar i praktiken. Någon som testat ColorPerfect?
Gammal 2014-06-16, 13:24
bentelkalb

Bu tycker jag det snurrar litemärkliga påståenden här om kvalitet:)

Canon 9000F/Silverfast kostar 1800 spänn....... en Plustek Optikfilm 8200i typ 4000, en Digit Dia kostar 12 500........ naturligtvis är det enkvalitetskillnad, man betalar inte bara för att Digit Dia är smidig, självklart håller den toppklass kvaltietsmässigt. Man får vad man betalar för..... en gammal sanning som står sig. Dessa olika skanners lirar inte i samma division.

Digit Dia 6000 vann för övrigt Tipa Awards.

Jag säger inte emot när någon säger "det duger för mig" för det avgör man själv, men det är ganska självklart att det är skillnad i kvaltiet på en skanner för 12500 och en för 1800, samt att fota av själv.
Gammal 2014-06-16, 13:46
apersson850

Jag scannade mina diabilder av de här anledningarna:

Enkelt att titta på några av dem på TV. Min TV har nätverksanslutning och kan läsa bilderna direkt från DLNA-servern i min NAS, så det är rätt enkelt.
Enkelt att publicera någon gammal bild i något elektroniskt dokument, vare sig det är gjort för att ses direkt från webben eller utskrivet på papper.
Smidigare att spana i arkivet efter en bild som jag inte riktigt vet när den togs, bara att den ska finnas.
Det är något slags backup, om något händer med originalbilden.

Skulle jag sen vilja använda en bild till något med högre krav, då kan jag rätt enkelt scanna om den med högsta möjliga kvalité och finess, innan jag gör något med den. Jag körde inte ens högsta upplösning när jag skannade. Tyckte det mest skapade mer data utan mer information.
Gammal 2014-06-16, 13:48
saint19

bentelkalb skrev: Bu tycker jag det snurrar lite här :)

Canon 9000F/Silverfast kostar 1800 spänn....... en Plustek Optikfilm 8200i typ 4000, en Digit Dia kostar 12 500........ naturligtvis är det en stor kvalitetskillnad, man betalar inte bara för att Digit Dia är smidig, självklart håller den toppklass kvaltietsmässigt. Man får vad man betalar för..... en gammal sanning som står sig.
:) ja, ja, förlåt men tänkte att det kanske är många som precis som jag gärna vill höra folks erfarenheter av olika skannrar.

Jag förstår att det är skillnad mellan en flatbäddskanner och en riktig filmskanner, men frågan är hur stor skillnad det är. Högre faktiskt upplösning vet jag, men i praktiken? Bättre detaljåtergivning? mer skärpa? Är en flatbäddskanner med Silverfast eller Vuescan bättre än en filmskanner med sämre programvara? Det finns inte så många olika tester av de här skannrarna så det är svårt skaffa sig en egen uppfattning annat än den hårda vägen (d.v.s. köpa).

Ps. jag har läst en del tester på nätet, t.ex. filmscanner.info - mycket info där men hur opartiska är de egentligen?
Gammal 2014-06-16, 13:51
apersson850

Ta med dig några bilder hem till mig, så ska du få testa själv. Kaffe kan ordnas.
Gammal 2014-06-16, 14:28
saint19

apersson850 skrev: Ta med dig några bilder hem till mig, så ska du få testa själv. Kaffe kan ordnas.
:) Shysst! Jag fixar wieneråttor.
Gammal 2015-09-10, 09:37
Stefan VL

Tummen upp Skanna dia
Jag har testat flera skanners med mycket varierande resultat för att skanna mina samt släkt och vänners bilder och – man får vad man betalar för!
Men den tid det tog, kontra resultatet det gav, gjorde att jag till slut gav upp och lämnade in några diabilder för testskanning hos DiaDirekt.
Kanonbra resultat till ett helt rimligt pris. Så jag skickade in samtliga bilder till dom.
Dom skannar annat än dia också verkar det som; APS, negativ och positiv film m.m.
Rekommenderas!
Gammal 2015-09-10, 10:03
bentelkalb

Stefan VL skrev: Jag har testat flera skanners med mycket varierande resultat för att skanna mina samt släkt och vänners bilder och – man får vad man betalar för!
Men den tid det tog, kontra resultatet det gav, gjorde att jag till slut gav upp och lämnade in några diabilder för testskanning hos DiaDirekt.
Kanonbra resultat till ett helt rimligt pris. Så jag skickade in samtliga bilder till dom.
Dom skannar annat än dia också verkar det som; APS, negativ och positiv film m.m.
Rekommenderas!
Ja det blir alltid en avvägning mot hur många bilder man har, själv hade jag över 10 000 bilder, att betala flera kronor per bild var inget alternativ. Jag skaffade en digitdia reflecta, fick det gjort till lägre kostnad och samma kvalitet.
Gammal 2015-09-10, 10:35
Stefan VL

bentelkalb skrev: Ja det blir alltid en avvägning mot hur många bilder man har, själv hade jag över 10 000 bilder, att betala flera kronor per bild var inget alternativ. Jag skaffade en digitdia reflecta, fick det gjort till lägre kostnad och samma kvalitet.
Så är det såklart. Tid eller pengar :-)
Personligen tyckte jag att det tog alldeles för mycket tid. Både att testa (köpa och returnera) skanners och att faktiskt skanna. Det kostade en slant, men i slutändan var det värt det för mig.
Gammal 2015-09-10, 11:23
totof

Tummen upp Diaskanner
Först skall jag säga att jag har i vår lokala fotoklubb propagerat för att man skall skanna sina bilder om man vill titta på dem i framtiden. Jag kan tänka mig att det såsmåningom kan bli svårt att få tag i projektor och projektorlampor.

Jag har med en Reflecta Diaskanner 5000 skannat ca 15000 diabilder från 60-talet och framåt. Jag har några kommentarer som kanske kan vara av värde....

Skannern är inte den senaste - men mina kommentarer kanske ändå är giltiga för nyare skannar. Flera i denna tråd säger att det är bara att sätta i ett magasin och sedan gå och göra något annat. Mina diabilder är nästan uteslutande Kodachrome, vilket jag gläder mig åt i efterhand eftersom orginalen är mycket bra - men med tiden, trots bra förvaring, har ramarna böjt sig något vilket medför att de fastnar eller ramlar in i skannerns innandöme. De nya plastramarna och glasade diabilder fungerar klanderfritt. Men jag har som sagt mest pappramar som fastnar. Därför sitter jag bredvid den surrande skanner men kan arbeta, på annan dator, med viss bildkorrigering av tidigare skannade bilder. Således inget stort problem för mig. Jag lutar upp skannerns bakdel ca 15-20 grader så att alla bilderna lutar lika mycket i magasinen. Pappramarna kan annars luta lite hur som helst.

Ett annat problem är skräpet som med året hamnat på diorna. Jag är nog känslig för det och har därför skaffat en liten kompressor med lämpligt munstycke. Jag tar ur varje bild ur magasinet och blåser på båda sidor - resultatet blir bra men det tar sin tid.

Jag har provat div andra sätt att skanna bilderna - men Diaskannern fungerar bäst.

Sammanfattningsvis tycker jag att de skannade bilderna blir mycket bra i alla avseenden, färg skärpa etc.
Gammal 2015-09-10, 12:00
Bussmicke

Reflecta Digitdia 6000? Funkar det bra att växla bild? Går det med vanliga GePe 40/50 universalmagasin?
Gammal 2015-09-10, 12:04
Stefan VL

totof skrev: Ett annat problem är skräpet som med året hamnat på diorna. Jag är nog känslig för det och har därför skaffat en liten kompressor med lämpligt munstycke. Jag tar ur varje bild ur magasinet och blåser på båda sidor - resultatet blir bra men det tar sin tid.
Skannar inte Reflectan med IR (infrarött ljus) och ICE etc?
Utan IR blir det rena skräpet (bokstavligt och bildligt).
Med IR + ICE etc blir det kanonbra. Otroligt stor skillnad faktiskt.
Besvara

Bokmärken

Taggar
dia , diabilder , kopiera , skanna , skanner

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.

Miops Smart Trigger