Gammal 2018-07-26, 22:28
Ventures

bentelkalb skrev:
Det är bara synd att du förvillar TS med att prata om något som du inte har någon som helst erfarenhet av, och framförallt som du har helt fel i.
Tur att du finns här då som verkar ha koll.
Troll? Ts..
Gammal 2018-07-29, 15:46
kjellepelle

Magasinskanner eller inte har jag ingen åsikt om, men diabilder i glasramar måste monteras om för att ge hyfsad bildkvalitet vid skanningen. En magasinskanner sparar säkert en hel del tid, men hur gör man med inställningarna? Jag skannar mina bilder en och en med en Nikon Coolscan V och VueScan. För varje bild gör jag individuella inställningar färg, ljusstyrka mm. Det gör att en del gamla hopplösa bilder ändå blir acceptabla digitala kopior.
Gammal 2018-08-20, 22:37
martinator

bentelkalb skrev: En riktig skanner med magasin är det enda. Kör på en Reflecta DigitDia. Jag har själv skannat 20 000 dia med min. Det funkar inte med annat det är för omständigt och kvaliten blir för dålig.
Möjligtvis att det är tidseffektivt med en skanner som tar magasin - men att de på något sätt skulle vara kvalitetsmässig överlägsna är rent nonsens.
Överlägset allt i kvalité är trummskannern. Den är visserligen rätt arbetskrävande, svår att operera och dyr att införskaffa men rätt hanterad är resultatet är outstanding.
Gammal 2018-08-21, 22:11
Bussmicke

Exempel på trumscanner? Pris?
Gammal 2019-05-07, 11:13
molusk

kjellepelle skrev: men diabilder i glasramar måste monteras om för att ge hyfsad bildkvalitet vid skanningen..
Jag har skannat tusentals glasplåtar och dia, men nu skulle jag ta och skanna 400 glasade dias från en fotovecka i Kebnekaise 1989 Att sätta in bilderna i glaslösa ramar tar tid så jag provade att skanna bilderna sittande i glasramen för första gången. Jag kunde inte se någon större skillnad mellan bilden i glaslös ram och den glasade. Dessutom tog den infraröda skanningen bort smuts och damm innanför glaset. Detta gjorde att jag kunde skanna 50 bilder på 75 min.
Det känns nu lite retligt att jag tidigare monterat om alla dia till glaslös ram.
Jag skannar också med Nikon Coolscan V och VueScan
Gammal 2019-05-07, 14:28
Ventures

molusk skrev: Jag har skannat tusentals glasplåtar och dia, men nu skulle jag ta och skanna 400 glasade dias från en fotovecka i Kebnekaise 1989 Att sätta in bilderna i glaslösa ramar tar tid så jag provade att skanna bilderna sittande i glasramen för första gången. Jag kunde inte se någon större skillnad mellan bilden i glaslös ram och den glasade. Dessutom tog den infraröda skanningen bort smuts och damm innanför glaset. Detta gjorde att jag kunde skanna 50 bilder på 75 min.
Det känns nu lite retligt att jag tidigare monterat om alla dia till glaslös ram.
Jag skannar också med Nikon Coolscan V och VueScan
ICE är bra men tar ganska mycket av skärpan. Men om resultatet blir acceptabelt är det ju bra att slippa montera om bilderna. Dina ramar kanske inte har oxiderade glas heller som gör bilderna dimmiga.
Gammal 2019-05-07, 14:53
molusk

Ventures skrev: Dina ramar kanske inte har oxiderade glas heller som gör bilderna dimmiga.
När det gäller oxiderade glas så stämmer det med äldre diabilder- Jag skar isär tejpade diabilder från 1960 och dessa tjocka glas gick knappast att se igenom. Men när jag putsat filmen så blev resultatet bra. med kodacromes mustiga färger .
Att jag testade att skanna monterade dia beror på att jag ska låna ut skannern till en person som har tusentals monterade dia och han ser det som en befrielse att slippa montera om.
Jag ska givetvis undersöka resultatet av hans bilder om de duger att skannas glasmonterade.
Gammal 2019-05-07, 14:58
kjellepelle

Vad som är bra eller acceptabel bildkvalitet är givetvis högst individuellt, men givetvis bra om du är nöjd med resultatet av att skanna diabilderna med gamla glasramarna kvar. Det spar givetvis mycket tid (och även lite pengar) när gamla diabilder ska skannas.
Det som jag främst har upplevt som problem är newtonringar och att en del (men inte alla) glasramar får en tunn diffus beläggning på insidan, vilket gör att bilden upplevs som något oskarp.
Gammal 2019-05-08, 04:04
Bussmicke

Hur kan ICE ta bort skärpan? Den läser ju Bara igenom filmen och tar bort damm.

50 bilder på 75 minuter låter som skanning med inte så hlg upplösning och ingen dammborttagning.
Gammal 2019-05-08, 09:28
molusk

Bussmicke skrev: 50 bilder på 75 minuter låter som skanning med inte så hlg upplösning och ingen dammborttagning.
Förhandsvisning: 500 dpi
Skanning: 1333 dpi
Infraröd rengöring: Lätt
Jag trycker på Skanna och då sker först Granskning för beskärningen och sedan startar skanningen automatiskt.
Efteråt när magasinet är skannat bläddrar jag igenom bilderna för att se om det är något som behöver justeras och denna tiden har jag inte räknat in.
Gammal 2019-05-08, 16:39
Bussmicke

molusk skrev: Förhandsvisning: 500 dpi
Skanning: 1333 dpi
Infraröd rengöring: Lätt
Jag trycker på Skanna och då sker först Granskning för beskärningen och sedan startar skanningen automatiskt.
Efteråt när magasinet är skannat bläddrar jag igenom bilderna för att se om det är något som behöver justeras och denna tiden har jag inte räknat in.
Låter inte som stora bilder då.

Bokmärken

Taggar
dia , diabilder , kopiera , skanna , skanner

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.

Elinchrom Rotalux Softboxes