Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2016-03-09, 12:37
Staffanp

eskil23 skrev: Du har alltså bestämt dig för att använda diaprojektor eftersom det är snabbare, trots att den är lika snabb som en scanner med diamagasin och ändå ger sämre resultat?

Eftersom du inte är intresserad av svaren så kanske det inte är så många som är intresserade av att hjälpa dig heller?
Men herregud vad trist forumet är. Så många med så fruktansvärt tråkig attityd. Om du läser första inlägget ser du att jag valt metod och inte är intresserad av andra varianter.

Jag har kamera, macroobjektiv och gillar att experimentera hemma. En bra projektor kostar 500-700kr och övriga delar ca 300kr. En tusenlapp för en rigg som kan fotografer av alla bilder på en dag tycker jag är bra.
Gammal 2016-03-09, 12:39
Staffanp

apersson850 skrev: Men frammatningsfrågan är ju också intressant. Diaprojektorer brukar ju ha någon möjlighet till elektrisk fjärrkontroll (min gamla Leitz har det) och kameror brukar ha någon form av elektrisk fjärrkontroll (mina Canon har det). Alltså vore det ju rätt enkelt att tåta ihop en liten styrning som matar fram en ny bild i projektorn, trycker av kameran, matar fram bild osv. Någon slags givare som konstaterar att man har kört klart skulle man också kunna ha, så stannar sekvensen vid rätt tillfälle. Det går ju att ordna med en reflextejp eller liknande även på ett runt magasin, om man nu av någon anledning vill ha en karusellprojektor. Annars får man ordna så man kan ställa in ett visst antal.

Enklaste sortens PLC, stor som ett cigarettpaket, fixar detta galant och med minsta möjliga byggande av interface. Har du tänkt dig något sådant? Annars tappar du ju bort en del av avsikten med att frigöra så mycket tid från scannandet som möjligt, om du måste sitta där och vara maskinist hela tiden.

Jag körde med en diascanner som fungerar som en projektor, och då får man ju fördelen att när man stoppat i ett magasin sköter den sig själv tills magasinet är slut.

Men för övrigt, för att komma tillbaka till grundfrågan, är det inte rimligare att fråga sig vilket fabrikat av projektor som är bäst på att lägga diabilden på samma ställe hela tiden? Olika projektorer från samma tillverkare tenderar med all säkerhet att vara mer lika i prestanda än vad olika fabrikat kan vara.
Antingen sitter jag och dricker vin och trycker projektor - kamera - projektor - kamera eller så fixar jag någon form av relästyrning. Tips på vad man köper i så fall? Gärna något jag kan programmera från en mac.
Gammal 2016-03-09, 12:51
Staffanp

eskil23 skrev: Du har alltså bestämt dig för att använda diaprojektor eftersom det är snabbare, trots att den är lika snabb som en scanner med diamagasin och ändå ger sämre resultat?

Eftersom du inte är intresserad av svaren så kanske det inte är så många som är intresserade av att hjälpa dig heller?
Då kan jag väl lite ödmjukt fråga vilken diaskanner med magasin som är kan skanna 80 bilder på fem minuter? Jag kan mycket väl ha missat någon skanner när jag googade runt.
Gammal 2016-03-09, 12:59
bentelkalb

Staffanp skrev: Jag skall digitalisera pappas och svärmors alla diabilder och har fastnat för principen att fotografera av diat direkt i projektorn. Montera ur optiken, svagare lampa, diffusor etc. Jag är inte intresserad av andra alternativ då detta blir det i särklass snabbaste för mig. Jag har ett liv vid sidan av diabilderna så skanner är inte aktuellt.

Vad säger ni gamla diarävar? Vilken carousel-projektor är bäst för ändamålet? Det jag främst vill åt är en projektor som håller diat lika varje gång. Är det skillnad mellan ex. en Ektapro och en carousel? Ju mer exakt den är desto lättare blir det att få rätt fokus.

Skriv gärna någon rad ni som har erfarenhet av kodaks projektorer!
Inget fel med din metod, men du har fel när du säger det ät snabbare. Det snabbaste är en diaskanner med magasin. Sätt i hela magasinet och tryck på en knapp så kör den alla bilder själv. Mycket mycket snabbare och bättre än att fota av. Jag
Har ett liv utanför, därför skannade jag in våra 10 000 dia. Hade jag fotat av hade jag suttit där än.

Du väljer själv, men välj på korrekta fakta.
Gammal 2016-03-09, 13:22
Staffanp

bentelkalb skrev: Inget fel med din metod, men du har fel när du säger det ät snabbare. Det snabbaste är en diaskanner med magasin. Sätt i hela magasinet och tryck på en knapp så kör den alla bilder själv. Mycket mycket snabbare och bättre än att fota av. Jag
Har ett liv utanför, därför skannade jag in våra 10 000 dia. Hade jag fotat av hade jag suttit där än.

Du väljer själv, men välj på korrekta fakta.
Ok. Jag är av en annan åsikt så vi lämnar den diskussionen nu.
Gammal 2016-03-09, 13:49
bentelkalb

Staffanp skrev: Ok. Jag är av en annan åsikt så vi lämnar den diskussionen nu.
Det är ingen åsikt det är fakta. Annars får du gärna förklara ditt påstående att fota av är snabbare. Eller sluta komma med felaktiga påståenden som lurar folk som inte är insatta. Som sagt du får göra hur du vill, det rör mig inte i ryggen, men att sprida rena felaktigheter är inte ok.
Gammal 2016-03-09, 13:50
bentelkalb

kjellepelle skrev: Eller också är det så enkelt att TS vill ha svar på sin fråga och inte en massa andra åsikter? Ställer man en konkret fråga vill man som regel ha svar på frågeställningen och inget annat.
"Vilken carousel passar bäst" kan bara besvaras med förslag och motivering vilken projektor som kan tänkas vara bäst. Hade frågan varit "hur ska jag fotografera av mina diabilder" är fältet öppet för olika kreativa lösningar.
Men om TS ger en anledning till sitt val av metod och den anledningen är felaktig så är det ytters relevant att uppllysa TS om det.
Gammal 2016-03-09, 13:54
Staffanp

bentelkalb skrev: Det är ingen åsikt det är fakta. Annars får du gärna förklara ditt påstående att fota av är snabbare. Eller sluta komma med felaktiga påståenden som lurar folk.
Med en rigg där jag kan ta ett carousel-magasin, ladda det i en projektor och fotografera en bild var 5:e sekund tar det ca 6 minuter per magasin.

Vilken skanner med magasinmatning menar du är snabbare än det?
Gammal 2016-03-09, 13:59
bentelkalb

Staffanp skrev: Med en rigg där jag kan ta ett carousel-magasin, ladda det i en projektor och fotografera en bild var 5:e sekund tar det ca 6 minuter per magasin.

Vilken skanner med magasinmatning menar du är snabbare än det?
Du trycker på en knapp så kör den allts själv. Med kameran måste du sitta och ta varje bild. Vad tar mest tid, ett tryck för 30 bilder eller 30 tryck + väntetid? En skanner sköter sig själv. Och har du ett liv utanför så är d ju det d handlar om. Tiden DU tillbringar.
Gammal 2016-03-09, 14:04
Staffanp

bentelkalb skrev: Du trycker på en knapp så kör den allts själv. Med kameran måste du sitta och ta varje bild. Vad tar mest tid, ett tryck för 30 bilder eller 30 tryck + väntetid? En skanner sköter sig själv.
Ok, då kör vi vidare i den här diskussionen. Vilken diaskanner kan ta kodaks carousel-magasin rakt av? Att plocka alla bilder för att sedan lägga tillbaka dem tar rätt lång tid.

Jag behöver INTE trycka av varje bild. En liten reläbox kan mata fram en bild, trycka av kamera, mata fram en bild till, trycka av kameran igen osv.
Gammal 2016-03-09, 14:07
Staffanp

https://www.youtube.com/watch?v=jnvhBXQrfzQ

Där har ni ett exempel på hur det kan se ut. De använder två olika timers.
Gammal 2016-03-09, 14:36
Uffe_Nordholm

Det finns för tillfället en scanner på Fotosidans annonser, som skulle fixa dina behov: stoppa in ett magasin, tryck på en knapp (möjligen några knappar, jag vet inte) och vänta tills apparaten är klar.

Om du absolut vill göra det själv skulle jag föreslå att du använder en Arduino för att sköta styrningen. Då kan du enkelt koppla ihop lite elektronik som styr kameran och scannern, med lagom anpassade tidsintervall så att allting kan sköta sig självt när du satt igång det. Det blir dock en del kopplande, och lär kräva en del (begränsad) kunskap i el/elektronik.

Edit:det finns program till Mac, så du kan programmera en Arduino från Mac, men det kräver förstås att du kan programmera (eller få någon annan att göra det åt dig).
Gammal 2016-03-09, 14:44
Staffanp

Uffe_Nordholm skrev: Det finns för tillfället en scanner på Fotosidans annonser, som skulle fixa dina behov: stoppa in ett magasin, tryck på en knapp (möjligen några knappar, jag vet inte) och vänta tills apparaten är klar.

Om du absolut vill göra det själv skulle jag föreslå att du använder en Arduino för att sköta styrningen. Då kan du enkelt koppla ihop lite elektronik som styr kameran och scannern, med lagom anpassade tidsintervall så att allting kan sköta sig självt när du satt igång det. Det blir dock en del kopplande, och lär kräva en del (begränsad) kunskap i el/elektronik.

Edit:det finns program till Mac, så du kan programmera en Arduino från Mac, men det kräver förstås att du kan programmera (eller få någon annan att göra det åt dig).
Tack, men den skannern är väl ändå inte kompatibel med kodaks carousel-magasin?
Gammal 2016-03-09, 14:57
Uffe_Nordholm

Staffanp skrev: Tack, men den skannern är väl ändå inte kompatibel med kodaks carousel-magasin?
Jag hittar ingen information om det, men den här sidan har en bild med någon typ av cirkulärt magasin matat i sccannern. Jag vet dock inte om det är ett Carousel-magasin.
Gammal 2016-03-09, 15:06
Staffanp

Uffe_Nordholm skrev: Jag hittar ingen information om det, men den här sidan har en bild med någon typ av cirkulärt magasin matat i sccannern. Jag vet dock inte om det är ett Carousel-magasin.
Det är inte ett carousel-magasin. Det är ett magasin för 100 bilder som inte är kompatibelt med carousel.
Besvara

Bokmärken

Taggar
carousel , dia , ektapro , fotografera diabilder , skanna dia

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.