Annons
Gammal 2016-05-18, 18:11
iSolen.se

Du kan läsa lite här:

http://www.fotosidan.se/forum/showth...hreadid=166361
Gammal 2016-05-18, 19:04
Björn_J

Verkar som att de säljer fler artiklar med samma motiv.

http://www.amazon.it/Snoogg-gatto-gi...594566&sr=1-75
Gammal 2016-05-18, 19:46
Bee

Björn_J skrev: Verkar som att de säljer fler artiklar med samma motiv.

Ja, det är för jäkligt!
Gammal 2016-05-18, 19:57
martinot

Bee skrev: Jag kan inte acceptera att någon skitstövel tjänar pengar på min bild. :@
Ok om det hade varit någon som använt bilden på sin privata blogg så hade jag onte gjort något. Men att det kan finnas någon som håvar in pengar varje månad på min bild gör mig förbannad!
Håller faktiskt med dig i det stora hela.

Däremot så kan duktiga personer få in hela månadsinkomstert på bloggar, och potentiellt mycket mer än på en sådan här indisk väska av tydligen tveksam kvalitet och upplaga.

Så helt skall du inte avfärda fallet "A" - blir ett dåligt argument för fallet "B" (som är principiellt mycket lika varandra).
Gammal 2016-05-18, 19:59
martinot

Björn_J skrev: Verkar som att de säljer fler artiklar med samma motiv.

Riktigt snygg väska och bild! :)

Skulle nästan kunna tänka mig att köpa den själv (om det inte potentiellt hade varit sunkväska av tveksam kvalitet i botten).

Så något rätt har fotografen gjort här tycker jag (bara synd att andra inte gjort rätt för sig).
Gammal 2016-05-18, 20:01
Bee

martinot skrev: Håller faktiskt med dig i det stora hela.

Däremot så kan duktiga personer få in hela månadsinkomstert på bloggar, och potentiellt mycket mer än på en sådan här indisk väska av tydligen tveksam kvalitet och upplaga.

Så helt skall du inte avfärda fallet "A" - blir ett dåligt argument för fallet "B" (som är principiellt mycket lika varandra).
Jag förstår det men i de här fallet, iallafall fall de jag såg, var väldigt små personliga bloggar som jag har svårt att tro de tjänar något på.
Gammal 2016-05-18, 20:06
iSolen.se

Bee skrev: Jag förstår det men i de här fallet, iallafall fall de jag såg, var väldigt små personliga bloggar som jag har svårt att tro de tjänar något på.
Jag har tidigare haft insyn i annonsfinansierade sajter...det kan bli från några hundralappar per månad till månadslöner per månad.

Dessutom, det finns alltid någon som tjänar pengar på bloggarna.
Gammal 2016-05-19, 05:26
martinot

Bee skrev: Jag förstår det men i de här fallet, iallafall fall de jag såg, var väldigt små personliga bloggar som jag har svårt att tro de tjänar något på.
Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

(Så tycke inte du vinner varken några logiska elle empatiska stilpoäng där.)
Gammal 2016-05-19, 05:39
Bee

martinot skrev: Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

Nu är det ju inte så att jag söker empatiska stilpoäng. Varför tror du det? Jag gillar inte att någon snor min bild och tjänar pengar på den oavsett summan och bad om råd. Att du går det till att jag söker stilpoäng tycker jag är konstigt.
Gammal 2016-05-19, 07:46
iSolen.se

martinot skrev: Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

Det är inte bara bildstöld utan någon som tjänar pengar på stölden och samtidigt hävdar att bilden är dennes.

Noll sympatier härifrån. Det kan f ö mycket väl vara systematiskt arbete, många bildstölder, flera konton, personen kanske tom är ett företag.
Gammal 2016-05-19, 08:20
snap01

Har man överhuvud taget någon chans att vinna mot företag i Indien ? Vad har dom för lagar etc mot bilstöld där ? O går det ens att se vem som stal bilden i första läget? Eller ens hur många det är? Att koppla in en advokat utan att ens veta om det är möjligt att driva detta case känns lite riskabelt kan bli dyrt. Jag hade nog kollat med Staffan teste han borde veta samt han går på provision på det han drar in. Hur han gör ett fall som detta vet jag inte men varför ringer du inte o kollar med honom?
Oftast tar advokat firmor betalt per timme oavsett om dom vinner drar in något så se till att du får ett avtal med dom som inte kostar skjortan o du lär märka då om det finns någon möjlighet att vinna detta.

är det svenska företag så brukar jag skicka faktura o jag har hittills fått betalt i dom flesta fall. Jag har sett mina bilder på utländska sajter men har helt enkelt inte tid att driva det fullt upp ändå tror det skapar mer negativ energi än det skulle dra in.
Gammal 2016-05-19, 08:21
snap01

Cool
Hade det hänt i USA hade du antagligen kunnat sluta jobba med rätt advokat
Gammal 2016-05-19, 08:53
iSolen.se

snap01 skrev: Har man överhuvud taget någon chans att vinna mot företag i Indien ? Vad har dom för lagar etc mot bilstöld där ? O går det ens att se vem som stal bilden i första läget? Eller ens hur många det är? Att koppla in en advokat utan att ens veta om det är möjligt att driva detta case känns lite riskabelt kan bli dyrt. Jag hade nog kollat med Staffan teste han borde veta samt han går på provision på det han drar in. Hur han gör ett fall som detta vet jag inte men varför ringer du inte o kollar med honom?
Oftast tar advokat firmor betalt per timme oavsett om dom vinner drar in något så se till att du får ett avtal med dom som inte kostar skjortan o du lär märka då om det finns någon möjlighet att vinna detta.

är det svenska företag så brukar jag skicka faktura o jag har hittills fått betalt i dom flesta fall. Jag har sett mina bilder på utländska sajter men har helt enkelt inte tid att driva det fullt upp ändå tror det skapar mer negativ energi än det skulle dra in.
Du nämner det själv, ta någon jurist som jobbar mot provision. Vem vet detta kanske är en del i en större härva.

Det handlar också om vad som är rätt och fel, att få upprättelse. Tror ingen tycker "det är det kul att få bilder stulna så att man kan skicka faktura"
Gammal 2016-05-19, 10:12
Bee

jag har kontaktat Bildombudsmannen så får vi se om han kan hjälpa mig.
Bee
Gammal 2016-05-19, 10:25
fotograf-magnus-stalberg

martinot skrev: Bilder och foton har tyvärr inget värde längre... "Bara att acceptera."
Ditt påstående är bevisligen fel eftersom bilder används för att sälja exempelvis ryggsäckar. Däremot är respekten för upphovsrätten extremt låg.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildstöld

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.