Annons

Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > Min bild används i nyhetsbrev utan tillåtelse!

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-11-27, 19:43
EmmaSkytte

Är ett franskt företag kan tilläggas. Försvårar en del?
Gammal 2017-11-28, 11:45
fotograf-magnus-stalberg

Visom skrev: "Framgår det dock inte...." Jag var nog inte tillräckligt tydlig, men det jag menade var dels att vi behöver lite mer info för att döma och dels ett påpekande till TS att det kanske finns tillfällen där hon inte kan räkna med ersättning. Men i övrigt håller jag med, det är definitivt något att gå vidare med.
Det är dock bara om bilden använts av någon med utgivningsbevis som hon kan få svårt med ersättningen. I övriga fall får inte bilder användas utan upphovsmannens medgivande.
Gammal 2017-11-28, 11:46
fotograf-magnus-stalberg

EmmaSkytte skrev: Är ingen nyhetssajt. Är ett företag som säljer en viss produkt inom ridsporten. Bilden har de publicerat i sitt nyhetsbrev/news på sin hemsida.
Precis, och då kan man inte hänvisa till nyhetsvärde, som föreslogs i ett inlägg tidigare.
Gammal 2017-12-04, 10:04
EmmaSkytte

Tack för information allihopa!

Har nu tagit kontakt med företaget och försöker komma i kontakt med ansvarig.
Men hur går jag tillväga om/när jag kommer till den biten med ekonomisk ersättning?
Driver inte eget företag, ska ju ändå gå att fakturera men hur, och vad ska jag tänka på?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildstöld , ersättning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:50.

Elinchrom Rotalux Softboxes