Annons
Gammal 2018-09-06, 19:15
Photocon

Bengf skrev: Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Det är sannolikt ett dummy-grepp utan batteri eller kommunikation med kameran.
Kameran blir lite större o greppvänlig. Har funnits sedan länge till Fujikameror. Ofta med inbyggd Arcaskena.
Gammal 2018-09-06, 19:16
Brix

Bengf skrev: Trevligt pris på X-T3 med objektiv. Vet inte om jag uppfattade DPR rätt, tyckte dom skrev om ytterligare ett grepp förutom det nya vertikalgreppet, anpassat för att lättare hålla tyngre objektiv.
Det var antagligen MHG-XT3 de syftade på då, som är precis likadant som det som finns till X-T2, dvs. MHG-XT2.
Gammal 2018-09-06, 19:17
Flash Gordon

Photocon skrev: Det är sannolikt ett dummy-grepp utan batteri eller kommunikation med kameran.
Kameran blir lite större o greppvänlig. Har funnits sedan länge till Fujikameror. Ofta med inbyggd Arcaskena.
Du kan ha rätt.
Vet inte om de finns till X-T. Fast de har funnits till X-PRO-serien.
Gammal 2018-09-06, 19:20
Brix

Flash Gordon skrev: Du kan ha rätt.
Vet inte om de finns till X-T. Fast de har funnits till X-PRO-serien.
Både han och jag har rätt ;) Jag har ju dessutom specificerat namnen på dem :P
Gammal 2018-09-06, 19:27
Flash Gordon

Ni har säkert rätt- Kan inte påstå jag kan alla tillbehör till Fuji.
Själv har jag batterigreppen till både X-T2 och X-H1.
Tycker de är väldigt användbara när man fotar event och tar mycket porträttbilder samt tar många bilder så man behöver fler batterier.
De säljs ofta med rabatt när man köper en kamera. Annars är de ganska dyra.
Gammal 2018-09-06, 20:09
afe

Jag har extragreppet till min X-Pro 2. Jag tyckte det var onödigt när jag först köpte kameran (med 35/2 WR), men med större objektiv (som 56/1,2) är det klockrent - dessutom använder jag det stativfästet rätt ofta.

X-T3 ser ut att ha mycket trevlig prestanda, och till ett bra pris. Att den också fått en helt ny sensor torde bevisa för en del (framför allt då vissa Sonyfanatiker) att Fuji (eller andra) inte alls måste hålla till godo med samma sensorer som sitter i Sonys kameror, utan att det finns andra alternativ. Det är förstås inte alls omöjligt att sensorn i den här kameran tillverkas av Sony, men där om vet vi än så länge intet.

Själv är jag hur nöjd som helst med min kamera, och kommer inte att byta på ett bra tag. Jag kör med tre fasta objektiv som inte är allt för stora, och då passar formen på X-Pro 2 bra. Skulle jag få för mig att plåta mer med tele igen skulle jag dock allvarligt överväga antingen X-T3 eller en kommande X-H2.
Gammal 2018-09-06, 22:00
PMD

iSolen.se skrev: Du vet att den är APS-C med tanke på att du jämför priser?
Tveksamt om skillnaden i sensorstorlek motiverar 9000 kr. Vi får väl se var priserna landar om ett halvår eller två.

Canons priser har förvisso legat rätt högt de senaste åren, men det tycks inte ha spelat så stor roll för försäljningen (eller så tror Canon att kunderna tycker att dyrt=bra).

Fujifilm tycks ligga kvar på sin vanliga prisnivå.
Gammal 2018-09-06, 22:06
iSolen.se

Brix skrev: Vad exakt syftar du på med kvalité? Man får inte bättre bildkvalité med FF bortsett från när det gäller brus och dynamiskt omfång då. ....
Oj. "Bortsett från", nja, du efterbearbetar nog inte dina bilder så mycket. Vi som gör det uppskattar verkligen DR (som gör att man kan lyfta skuggor och rädda högdagrar), lågs brus (som gör att bilderna inte ser dåliga ut i detalj), och hög upplösning (även om man inte använder den höga upplösningen skalar man ner redigerade bilder så att redigeringsdefekter försvinner).
Gammal 2018-09-06, 22:09
PMD

Fredrik AVT skrev: dessutom ligger prestanda på pappret mellan XT 3 nära Sony A9 som kostar 45000kr nu (men fanns på cyberphoto ett par veckor sedan för 35000kr).
Prestanda när det gäller sekvenstagning ligger rätt nära Olympus E-M1 II och Panasonic G9 (de båda kamerorna har dessutom sensorer som är närmare i storlek än vad Sony A9 har).
Annat skiljer säkert men de båda m4/3-kamerorn har ett eller ett par år på nacken.
Gammal 2018-09-06, 22:52
Flash Gordon

PMD skrev: Prestanda när det gäller sekvenstagning ligger rätt nära Olympus E-M1 II och Panasonic G9 (de båda kamerorna har dessutom sensorer som är närmare i storlek än vad Sony A9 har).
Annat skiljer säkert men de båda m4/3-kamerorn har ett eller ett par år på nacken.
Nu vet jag inte var du hittat den siffran. DPR verkar väldigt positiva.
Min numera gamla X-T2 hängde med riktigt bra. Den skulle nog inte klarat en sportfotografs krav när det gäller mörka hallar och hockey.
Fast den klarade bra lekande hundar och barn.

Om den är så bra som DPR antyder så bör den vara riktigt bra.
Gammal 2018-09-06, 23:03
PMD

Flash Gordon skrev: Nu vet jag inte var du hittat den siffran.
Vilken siffra? Sekvenstagningen? Den finns lite här och var på nätet. Enklast är att titta i Dpreviews kameradatabas.
Gammal 2018-09-06, 23:08
Brix

iSolen.se skrev: Oj. "Bortsett från", nja, du efterbearbetar nog inte dina bilder så mycket. Vi som gör det uppskattar verkligen DR (som gör att man kan lyfta skuggor och rädda högdagrar), lågs brus (som gör att bilderna inte ser dåliga ut i detalj), och hög upplösning (även om man inte använder den höga upplösningen skalar man ner redigerade bilder så att redigeringsdefekter försvinner).
Förutom att jag gör det.... Och det var ju exakt det jag skrev som är bättre på FF...? -_-
Hur mycket brus och dynamiskt omfång spelar roll beror ju mycket på vad man fotar och vad man har för behov. Och tack, jag vet vad brus och dynamiskt omfång är, annars hade jag nog aldrig ens nämnt det. Du behöver inte bli nedlåtande.. Och det är knappast så att moderna APS-C sensorer är dåliga, även om FF som sagt är generellt sett bättre. Kan dra upp skuggorna rätt mycket på filerna från min X-T2 och högdagrar är den faktiskt riktigt bra på att bibehålla information i. X-T3 lär ju vara ännu bättre.
Och jag har aldrig haft några problem med några redigeringsdefekter med 24MP, eller ens när jag hade 16MP för den delen. Fördelarna med riktigt hög upplösning är ju om man ska göra riktigt stora prints och/eller att man får mer beskärningsutrymme.
Gammal 2018-09-06, 23:12
Flash Gordon

PMD skrev: Vilken siffra? Sekvenstagningen? Den finns lite här och var på nätet. Enklast är att titta i Dpreviews kameradatabas.
Du får hemskt gärna peka mig dit. För jag har inte sett någon sådan siffra.
Jag har inte överhuvudtaget sett någon siffra på hur bra följande fokus fungerar på olika kameror.
Gammal 2018-09-06, 23:30
Flash Gordon

PMD skrev: Vilken siffra? Sekvenstagningen? Den finns lite här och var på nätet. Enklast är att titta i Dpreviews kameradatabas.
Hmm du menar bilder per sekund eller hur? Den siffran struntar jag blankt i. Varför skall jag smattra iväg 30 bilder per sekund på något som står still.
Det är bilder med AF-C som är intressant. Jag trodde först det var det du menade.

Vi kommer nog få se tester av X-T3 mot det bästa som Canon och Nikon har att erbjuda.
Dessa tester är alltid subjektiva och svåra att göra objektiva.
Jag är inte alls säker på att X-T3 kommer nå hela vägen fram Det har ännu ingen spegellös gjort.
Gammal 2018-09-06, 23:57
PMD

Flash Gordon skrev: Du får hemskt gärna peka mig dit. För jag har inte sett någon sådan siffra.
Jag har inte överhuvudtaget sett någon siffra på hur bra följande fokus fungerar på olika kameror.
Lämnade du verkligen båten i Kroatien, för nu tycker jag att du är ute och seglar? ;-)

Är det siffror på sekvenstagning eller följande fokus du är ute efter? Det senare tror jag det blir svårt att hitta eftersom det är rätt svårt att definiera en storhet att mäta.

Ingångssida till Dpreviews kameradatabas.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fuji , x-t3 , xt 3 , xt3

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.

Lastolite HaloCompact