Annons

Fota om gamla dia

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Provade idag och jag tycker att det gick ganska bra. Resultatet är naturligtvis mycket beroende på hur skarpa och rena de gamla diabilderna är. Testade med gamla Agfaramar, blå/vita, och tyvärr finns det en beläggning på glaset. Den verkade dock finnas enbart på utsidan, och kunde avlägsnas. Exponerat 1964, Voigtläner Vitomatic IIa.

Första bilden visar tillvägagångssättet:

Materiel - vanlig skrivbordslampa + vit transparent skiva + stöd för ram + lämplig kamera/objektiv (i mitt fall D40 och Micro Nikkor 60/2,8) + stativ.

Kamerans mätning av ljus och avstånd fungerade automatisk. Bra att använda självutlösare.

Andra bilden med segelbåten visar resultatet.

per
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Maska av ljuset runt diat, annars kan du få problem med minskad kontrast när ströljus kommer in i objektivet. Lite halvskumt i rummet av samma anledning. Det går nog bra för övrigt är jag övertygad om, se upp med värmen innanför glaset bara.
 

digitell

Aktiv medlem
Tack Bildsten för de goda råden. Jag skall testa vidare i morgon. Syftet med min nya tråd är egentligen bara att peka på ett enkelt och billigt (bortsett från objektivet) sätt att fota av gamla dia. Och det som det gamla diat berättar om är ju närmast ett värdefullt minne och bristerna i det tekniska kan man säkert i ganska hög grad bortse från.

per
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Glödlampsljus är kanske inte det bästa om man vill avfotografera dia, även om en del går att korrigera med vitbalansen. Om du har en lös blixt med sladd är det däremot ett utmärkt ljus för avfotografering.

/Sara
 

digitell

Aktiv medlem
Sarnor

På "uppdrag" av Bildsten har jag skurit till en svart papp med ett hål 24 x 36 mm som täcker ljusskivan och släckt omgivande ljus. Ser egentligen ingen skillnad mot tidigare. Ditt råd med blixtljus skall jag prova i morgon, jag råkat äga TTL-kabel, så det skall säkert gå bra.

per
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Sarnor

På "uppdrag" av Bildsten har jag skurit till en svart papp med ett hål 24 x 36 mm som täcker ljusskivan och släckt omgivande ljus. Ser egentligen ingen skillnad mot tidigare. Ditt råd med blixtljus skall jag prova i morgon, jag råkat äga TTL-kabel, så det skall säkert gå bra.

per
För ett Micro Nikkor var uppmaningen att vara försiktig med ströljuset kanske överflödig, rådet var mera generellt.

Att ha dämpad belysning i rummet minskar risken för reflexer i diaramens glas eller filmen om man fotar utan glas. Sånt kan vara knepigt att se vid fotograferingstillfället eftersom hjärnan är duktig på att sortera bort viss störande information. Men i redigeringen kan man plötsligt börja undra över varför vissa konstigheter dyker upp på samma ställe i flera bilder.

Att använda en TTL-blixt lär fungera utmärkt efter vad jag hört av andra, har inte provat själv. Även blixt utan TTL fungerar, men kräver lite mera inställning och utprovning. Lite enklare blixtar är troligen inte avsedda för långa serier av exponeringar och kan gå varma och i värsta fall skadas. Problemet är säkert mindre numera, men jag har smällt en blixt för många år sedan i samband med flitigt fotograferande.
 

digitell

Aktiv medlem
Nu har jag provat med blixtljus, effekt 1/16.

Visar med bild en "försöksanläggning" och kommer nog att bygga en betydligt proffsigare utrustning.

Efter pappa har jag en massa oklippt diafilm som är rolig att fota av. Att klippa isönder och montera i ramar är inte aktuellt, men jag kom på en lösning som underlättade. Justerade en agfaram enligt bild så att filmremsan får plats och lät skyddspappret på ramdelarna vara kvar. Satte ihop och fann att filmen kunde dras igenom ramen, Och ramen kunde nu placeras i hållaren. På så sätt klarar hållaren både oklippt film och monterade dia.

Familjens Volvo inköpt 1947 fotograferad i kvällssol får avsluta.

per
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Du kan glömma inlägg nr 8, dock ej det jag skrev om oklippt diafilm.

Förbättring har skett vilket i och för sig inte behöver innebära en dyrare och med komplicerad lösning. Det är ofta de enkla som "bär".

Två bilder visar en enkel och fungerande metod att användas vid avfotografering, svart yta avskärmar ströljus och rådet att använda blixt tackar jag för. 1/16 av effekten visade sig vara lämplig. En svag lampa bredvid blixtaggregatet underlättar den manuella fokuseringen

Avslutar med en bild från 1943.

per
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Ytterligare en förbättring.....

Det fungerade inte bra att ha kameran på ett stativ framför benen, stötte till det allt som oftast. Behöver en kraftigare konstruktion eftersom jag håller på med att fota av en massa dia och därefter c:a 500 vykort från 1930. Mycket trevligt!

Bilder på konstruktionen visar lite av att "man tager vad man haver".

Per
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Låt mig återkomma till den gamla tråden, vill delge Er ett par nya erfarenheter.

Det handlar i mitt fall om ett mycket stort antal dia, och jag insåg småningom att en fast "anläggning" var vad jag behövde. Kameran på nedanstående bild är fastskruvad.

Att använda blixt var faktiskt inte så bra, dels beroende på att min gamla analoga hela tiden avger samma ljusmängd oavsett hur tätt diat är. Det blev istället skrivbordslampan med en glödlampa av lågenergityp. Detta kalla ljus ger kameran möjlighet att fokusera och justera exponeringen, automatiken fungerar fullt ut.

per
 

Bilagor

ANNONS