Annons

Hur hantera bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

MKL

Medlem
Jag hjälpte en riksorganisation med bilder för ett tryckt informationsblad om den sport som man sysslar med. Jag skickade bilder till en liten PR-firma som skulle trycka bladet. Då bladet dyker upp ser jag att mina bilder även finns med i en annons för en tävling, det arrangeras ca 4-5 tävlingar under sommaren med olika arrangörer och för att marknadsföra en av dessa tävlingar har man alltså använt mina bilder utan att fråga om lov.

Jag kontaktar genast arrangör som blir förbannad på PR-firma som är boven i dramat. Arrangören kontaktar PR-firman som kontaktar mig. Vi gör upp om ett pris för bilderna (ett lågt pris då jag är amatör). Jag har fortfarande inte fått pengarna efter blivit lovad dessa för två veckor sedan, dessutom har jag upptäckt att annonsen även finns med i rikstäckande månadstidningar.

Givetvis kommer jag kontakta PR-firman igen med något kyligare attityd men skulle gärna ha tips på vad priset för en sådan här stöld är värd!?!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror att du tjänar på att kontakta dem med mentaliteten att det är kul att dem även vill köpa en månadstidningskampanj.

Leta lite i Forum > Annat > Lag, moral och etik
Så kommer du hitta en massa information.
 

MKL

Medlem
Tack, det var j ett sätt att tackla det på. Jag hade nog skickat ett mer syrligt svar men ska tänka på detta...
Jag tror att du tjänar på att kontakta dem med mentaliteten att det är kul att dem även vill köpa en månadstidningskampanj.

Leta lite i Forum > Annat > Lag, moral och etik
Så kommer du hitta en massa information.
 
ANNONS