Annons

Extrem vidvinkel utan böjning, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Men att hålla på med arkitekturfotografering med småbild tror jag hur som helst för eller senare kommer innebära att man sitter med byxorna nere och har en kostsam uppgraderingsprocess framför sig.
Storformat är vad det riktiga arbetsredskapet här bör vara.
En liten komplettering till min ursprunliga fråga. Jag startade tråden för att jag/vi hade problem att fotografera industrianläggningar inomhus. Installationerna kan vara 50 meter långa och när det ska fotograferas så har man i bästa fall 10-15 meter innan ytterväggen stoppar.

Tilt/Shift objektiven verkar riktigt intressanta, men även de nya funktionerna i PS och mjukvaran PTLens. Vi börjar nog med att kolla mjukvarulösningarna först, utvärdera resultaten och sedan låna något TS objektiv för att provfotografera.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Visst är storformat att föredra men är det då 9x12 ,18x24 som avses eller tom större ?

Det går alldeles utmärkt att fotografera arkitektur med småbild och ett tilt/shift objektiv.

Jag har Linhoff och Sinar, är det någon som vill testa vad det innebär med 9x12 eller 18x24 så lånar jag gärna ut Linhoff med 8 st objektiv från vidvinkel till tele.


Lite överambitiöst kan jag tycka att fota med storformat i dessa tider med tanke på omhändertagandet av den uppkomna bilden.
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Men att hålla på med arkitekturfotografering med småbild tror jag hur som helst för eller senare kommer innebära att man sitter med byxorna nere och har en kostsam uppgraderingsprocess framför sig.
Storformat är vad det riktiga arbetsredskapet här bör vara.
.
definera vad du menar med storformat
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
definera vad du menar med storformat
Den vedertagna definitionen på storformat är 9x12 eller större och benämner strikt sett egentligen bara negativformatet.
Det finns en hel del kameror i 6x9 formatet idag men goda rörelser som du kan vara intresanta om man sneglar åt det hållet (framförallt är ju 120-film mycket enklare att hantera och få framkallad än bladfilm och användningen av dagens små digitalbakstycken är också enklare på en mindre kamera). Med en riktig storformatare så är man tyvärr hänvisad till antingen film eller scannande bakstycken.
Min egen linhof är i formatet 6x9 just för att det blir mer ekonomiskt på så sätt. Denna kamera är givetvis ingen storformatare men arbetsättet blir detsamma och dryga 100 megapixel i upplösning är mer än nog för allt jag tror ja någonsin kommer "behöva" göra med bilderna.

Men jag rekommenderar helt klart först mjukvara (för perspektivjustering, tilt/shift för inte att återskapa mjukvarumässtigt tyvärr) om man vill vara ekonomisk. Dock kommer resultaten oftast ine bli lika bra men som sagt, det kan säkert bli nog bra beroende på vilka krav man ställer.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Skrev några rader angående Panasonic 7-14 tidigare. Har tagit fram en artikel i tidningen FOTO 10/2009, där de testade Panasonic GH1, och jag ger här några citat.

"Drömobjektiv för vidvinkelälskaren", "raktecknande tack vare mjukvarukorrektion", "Objektivet saknar bildstabiliesering och konstruktionen omöjliggör filter, men detta är detaljer. Detta är en drömoptik för reklamproducenter, undervattensfilmare, flygfotografer och seglingsentusiaster", "uppseendeväckande zoomobjektiv som tillbehör" (gällde möjligtvis Panasonic 14-140).

Jag hade tidigare Canon 10-22, som är ett rätt bra objektiv, men Panasonic 7-14 är i en helt annan klass. Canon 10-22 har rätt mycket CA och distorsionen är betydligt högre. Dessutom är 7-14 mycket mindre och lättare, vilket jag tycker är en fördel många gånger.

Kan rekommendera Panasonic GH1 till eftersom den ger betydligt bättre bildkvalitet än G1, G2 och andra enklare Panasonickameror, se t ex Dxomark.com.
 
Senast ändrad:

Bjarne

Aktiv medlem
sigma 12-24mm är nog enda raktecknande....det ska vara väldigt skarpt om man får ett bra ex...så det gäller att göra klart att man tänker skicka tillbaka det om man inte är nöjd
Om jag köper ett sådant och vill testa att jag fått ett bra exemplar - är det någon särskild brännvidd som är extra känslig? Märks det mest i kanterna eller i mitten också om det är ett sämre ex? Alla bländare eller bara största öppningarna?
 

christian veltman

Aktiv medlem
Istället för att vänta kan du ladda ned PTlens nästan gratis ($25): http://epaperpress.com/ptlens/
Har redan idag stöd för långt fler objektiv än vad CS5/ACR6 någonsin kommer att ge, tack vare en generös profilhantering (saknar du något skickar du bara en bild till utvecklaren så får du snabbt tillbaka en fungerande profil). PTlens korrigerar dock bara distorsion automatiskt, kromatisk abberation kan du korrigera manuellt i PTlens (görs automatiskt CS5/ACR6).
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tack så mycket!
Fungerar PTlens som action i PS CS?

Det fungerar utmärkt att korrigera bilder manuellt i PS CS men eftersom
jag dagligen redigerar ett stort antal bilder betyder varje extra "klick" tid.
Behöver därför hitta en smidig lösning.

Vänligen
Christian
 

sarnor

Avslutat medlemskap
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tack så mycket!
Fungerar PTlens som action i PS CS?
Vad sägs om att ladda ned och testa?

Ur PTlens hjälpfil:
Batch Processing
PTLens will remember parameters used on previous images and apply them to the new image with the followng exceptions:

When applying Photoshop actions the slider positions at the time the action was recorded are utilized.
Camera make, model, and focal length are used to identify the camera and lens to automate barrel/pincushion correction.
For images with no EXIF information the camera make, model, and focal length used on the previous image is utilized.
Batch processing will halt if lens choice is ambiguous. In this case the dialog will indicate "Select Lens". Simply select the appropriate lens and continue processing.

Standalone Application
Select the first image, then Ctrl-click or Shift-click to select additional images. Alternatively choose Ctrl-A to select all images. Then choose the Apply button to process the images.

Photoshop Plug-in
First record an action that invokes PTLens. Then choose File > Automate > Batch to run the action on several images. As each image opens PTLens will synchronize to the correct camera make and model and correct the image. Batch processing will halt for the following reasons:

The "Always display dialog" option is enabled in PTLens Options.
The dialog box is toggled to open in the Actions palette.
Lens selection based on EXIF information is ambiguous.
Lightroom External Editor
In Lightroom chose Edit > Preferences and choose PTLens.exe as an Additional External Editor. File PTLens.exe is located in the installation directory (default = c:\Program Files\ePaperPress\PTLens\PTLens.exe). To invoke PTLens select an image and choose "Photo > Edit in PTLens". Ctrl-click or Shift-click to select several images to batch process in PTLens.
 

ma59

Aktiv medlem
Med all respekt, men du är helt ute och cyklar. Att "linjerna faller inåt" har ingenting med distorsion att göra. Det kommer att bli precis samma sak med Nikon 14-24 som med Zeiss 21, om du ställer zoomen till 21 mm.
Men...om man står uppe på en skrapa och lutar kameran nedåt borde ju husen man fotar iaf luta utåt...och på motsvarande vislutar de inåt om man fotar nedanför husen med kameran riktad uppåt...

Men, som sagt, distorsion det är något annat det ;-)
 

Stene_68

Aktiv medlem
Skrev några rader angående Panasonic 7-14 tidigare. Har tagit fram en artikel i tidningen FOTO 10/2009, där de testade Panasonic GH1, och jag ger här några citat.

"Drömobjektiv för vidvinkelälskaren", "raktecknande tack vare mjukvarukorrektion", "Objektivet saknar bildstabiliesering och konstruktionen omöjliggör filter, men detta är detaljer. Detta är en drömoptik för reklamproducenter, undervattensfilmare, flygfotografer och seglingsentusiaster", "uppseendeväckande zoomobjektiv som tillbehör" (gällde möjligtvis Panasonic 14-140).
Det skulle vara "uppseendeväckande vidvinkelzoom som tillbehör", och då syftade han alltså han alltså på Panasonic 7-14. Glömde ett citat: "det fabulösa vidvinkelobjektivet som pricken över i".

Nedan är ett test på nätet. De måste dock ha använt ett konverteringsprogram som inte kan hantera korrektionerna riktigt (det står i FOTO också att det finns sådana) eftersom jag aldrig lyckats få fram någon CA trots att jag försökt provocera fram det och kollat på skärmen med 100%. Däremot kan man se CA i Silkypix innan programmet programmet hunnit göra korrektionerna.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1252/cat/all
 

Makten

Aktiv medlem
Men...om man står uppe på en skrapa och lutar kameran nedåt borde ju husen man fotar iaf luta utåt...och på motsvarande vislutar de inåt om man fotar nedanför husen med kameran riktad uppåt...
Naturligtvis. Det skiljer inte mellan olika objektiv, så länge de är raktecknande. Det skiljer inte ens mellan olika brännvidder, bara det att man ser mycket mer av husen med en vidare bildvinkel.
 
ANNONS