Annons

Pentax 645D

Produkter
(logga in för att koppla)

melanderhenrik

Aktiv medlem
Högst personlig tanke, oavsett vilken optik som kommer eller ej så går utvecklingen så rasande fort nu att jag frågar- vem köper kameran i sig själv+optik ?
Kameran har inget utbyttbart bakstycke och som fotograf är man låst till kameran som presenteras att jmf med http://www.dpreview.com/news/1009/10092906phaseoneprotectionplan.asp
Pentax överlevnad vad det gäller detta segment där fotografer är beredda att satsa en stor summa pengar känns lite orealistisk med hänsyn till vad kameran kostar och utbud av objektiv.
Frågan är väl om Hasselblad kommer att svara upp på Phase Ones erbjudande för kunder som satsar stora pengar i ett system som hela tiden förändras vad det gäller sensorprestanda
En 645d är billigare än ett digitalt bakstycke, så jag tror inte att målgruppen har nått emot att uppgradera hela kameran
 

lcasper

Aktiv medlem
tror den e till en annan mål grupp en Hasselblad och Phase one. pentaxen är mycket smidigare att använda och känns bättre att använda utomhus och nu för tiden tror jag int så många bara köper nytt bakstycke för kameran e sån liten del av in köpet och de utvecklas oxå fortlöpande,
pentaxen är mellanformatets 5D den är för de som vill ha stor och bra sensor till lägsta pris. :)
 

snap01

Aktiv medlem
vilken kundgrupp till pentax 645D?

Högst personlig tanke, oavsett vilken optik som kommer eller ej så går utvecklingen så rasande fort nu att jag frågar- vem köper kameran i sig själv+optik ?
Kameran har inget utbyttbart bakstycke och som fotograf är man låst till kameran som presenteras att jmf med http://www.dpreview.com/news/1009/10092906phaseoneprotectionplan.asp
Pentax överlevnad vad det gäller detta segment där fotografer är beredda att satsa en stor summa pengar känns lite orealistisk med hänsyn till vad kameran kostar och utbud av objektiv.
Frågan är väl om Hasselblad kommer att svara upp på Phase Ones erbjudande för kunder som satsar stora pengar i ett system som hela tiden förändras vad det gäller sensorprestanda
man köper mellanformat för att få riktigt bra kvalitet. Jag hade kollegor som var på mässan i tyskland som baxnade utav dom stora bilderna från leica s2 själv var jag på jobb i gran canaria o kunde inte hänga på.
Visst leican är mycket dyrare men optiken verkar ge fantastiskt resultat. Kommer överhuvud taget pentax gamla 645N optik kunna ge ett vasst resultat?
Jag körde med pentax 645N o 6x7 men antar att 120mm diafilm inte är lika krävande som en vass digitalsensor. Om jag tex jämför en scannad bild från 645N med imacon så är en bild från 5D mark 2 med en bra optik skarpare,kontrastrikare etc.
Jag har (spart) 3 objektiv ifall jag skulle köpa digitala 645 när dom annonserade att den skulle komma för typ 4 år sedan.
För en amatör som inte behöver bästa optiken, utan står o väljer mellan tex D3x,1ds mark 3 så är kanske en 645D bättre i vissa avseenden men däremot om ett pro köper så är han ute efter den riktigt vassa bildkvaliten o behöver en bra service organisation i fall kameran krånglar o för service med låne kamera etc. När pentax hade sina mellanformatare analoga så funkade service etc perfekt det var bara att lämna in o man fick låne kamera om man var yrkesfotograf. Priserna på service var fasta i två prisklasser det som tillkom var bara delar. Jämfört med vad det kostade att serva kameror hos Hasselblad så var det riktigt billigt. Jag är bara lite tveksam till vem som är kundgruppen till kameran?
för om det är yrkesfotografer så är det oerhört viktigt att dom visar att dom räcker till hela vägen o då tänker jag på
service
optik utbud
optik kvalitet
Uppdatering/utbyte av senor
Jag körde som sagt var med pentax mellanformat i många år o trivdes med kamerorna enkla att jobba med o gav ett bra resultat på den tiden om man ser till bildkvalitet.
 

lcasper

Aktiv medlem
HDR funktionen funkar bra men bara jpeg
fins två lägen mellan och starkt givet vis måste man ha stativ. men blir väldigt intresant efekt om man inte har det :)
 

eek

Aktiv medlem
kommit in på en intressant ämne, just dom "gamla" objektiven hur bra dom är på den kommande 645D med dess upplösning.

tyvär, finns det ju typ inga mätningar på dessa, detta är den enda som jag hittat..
http://www.16-9.net/lens_tests/pentax645_fa35mm.html

men läser vad andra skriver så har jag inte hört nått direkt att dom skulle va oskarpa osv..tips är ju att många av landskaps bilderna som länkades innan va just FA objektiv.
detsamma gäller ju självklart FA objektiven hur bra AF'en funkar..

vore kul casper med lite reklektioner angående skärpa & AF av nya 55mm gentimot dom gamla FA objektiven, om du har några såna.

/Erik
 

lcasper

Aktiv medlem
skall försöka göra lite test imorgon och övermorgon och jämföra lite
har 45mm af 2.8f,
45-85mm 4.5f,
120mm 4f
150mm 2.8f.
nya 55mm 2.8f .
så jag åter kommer med mer info. för mitt stativ e ut lånat just nu, så jag får hämta det imorgon,
känns lite svårt att testa utan stativ :)
kom gärna med idér på test. eller om ni undrar över nått .
 

christian veltman

Aktiv medlem
skall försöka göra lite test imorgon och övermorgon och jämföra lite
har 45mm af 2.8f,
45-85mm 4.5f,
120mm 4f
150mm 2.8f.
nya 55mm 2.8f .
så jag åter kommer med mer info. för mitt stativ e ut lånat just nu, så jag får hämta det imorgon,
känns lite svårt att testa utan stativ :)
kom gärna med idér på test. eller om ni undrar över nått .
Tack Casper!

Du borde få en fin glugg från Pentax för all support du ger oss spekulanter ;-)

Kanske var jag lite otydlig i min undran om HDR.
Jag menade inte de kraftigt överdrivna HDR man vanligtvis ser utan
HDR för att skapa naturliga bilder från motiv med skiftande ljus typ:

http://www.flickr.com/photos/26020525@N02/3363459811/

Allt gott,
Christian
 

lcasper

Aktiv medlem
har testat lite olika Raw program LR , Aperture , Capture One och Phocus
har kommit fram till att Capture One 5 funkar best för mig med bilderna från 645D best grund inställningar .
I LR och Aperture blir bilderna lite för färg glada och för mycket kontrast Capture One fungerar mer som Phocus med hasselblads filer.
 

quarc

Aktiv medlem
har testat lite olika Raw program LR , Aperture , Capture One och Phocus
har kommit fram till att Capture One 5 funkar best för mig med bilderna från 645D best grund inställningar .
I LR och Aperture blir bilderna lite för färg glada och för mycket kontrast Capture One fungerar mer som Phocus med hasselblads filer.
Intressant. När jag såg att LR lagt till alla 645-objektiv så trodde jag nästan att LR skulle följa med kameran. Var det Pentax vanliga programpaket alltså?
 

lcasper

Aktiv medlem
nu har jag tagit lite bilder med 45mm objetiv första är med 45-85 zoom de andra är med fast 45a
inga mästerverk men hoppas att de ger er lite mer insikt hur de gammla vidvinkel objetiven funkar.
http://gallery.me.com/lcasper#100140

PS: tänk på att det e kortare skärp djup på mellanformatare
 
ANNONS