Annons

signatur på foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Jag startade här på fotosidan eftersom jag efter allt akvarellmålande blev nyfiken på foto. Med den utgångspunkten finner jag diskussionen om signaturer / vattenstämpling märklig. När du målar en tavla så är det självklart att du sätter dit en signatur. Skulle du vara känd och sälja dina alster så skulle ingen köpa om det inte fanns en signatur. Det är givet att alla skall veta vem som skapat tavlan. På vilket sätt skiljer sig egentligen foto - borde det inte också här vara en självklarhet att ha en signatur på fotot.

Nu är ju frågan om signatur och kännedom om vem som skapat bilden inte riktigt samma sak som att "märka" sina bilder i syfte att förhindra stöld av dem på internet. Härom finns andra mycket intressanta inlägg i detta forum.

Jag vill lyfta de olika synsätten på foto respektive måleri. Olika synsätt som jag inte förstår. Jag anser att det ligger i mitt intresse som betraktare att se vem skaparen är oavsett teknik att skapa bild.
 

johannaj78

Aktiv medlem
Utställningsbilder signerar jag alltid med en handskriven signatur och årtal på själva bilden. Det gör man ju med annan konst, varför inte med foto?
 

christian veltman

Aktiv medlem
Jag startade här på fotosidan eftersom jag efter allt akvarellmålande blev nyfiken på foto. Med den utgångspunkten finner jag diskussionen om signaturer / vattenstämpling märklig. När du målar en tavla så är det självklart att du sätter dit en signatur. Skulle du vara känd och sälja dina alster så skulle ingen köpa om det inte fanns en signatur. Det är givet att alla skall veta vem som skapat tavlan. På vilket sätt skiljer sig egentligen foto - borde det inte också här vara en självklarhet att ha en signatur på fotot.

Nu är ju frågan om signatur och kännedom om vem som skapat bilden inte riktigt samma sak som att "märka" sina bilder i syfte att förhindra stöld av dem på internet. Härom finns andra mycket intressanta inlägg i detta forum.

Jag vill lyfta de olika synsätten på foto respektive måleri. Olika synsätt som jag inte förstår. Jag anser att det ligger i mitt intresse som betraktare att se vem skaparen är oavsett teknik att skapa bild.
------------------------------------------
En liten motfråga till dig som konstnär:

Behöver Lennart Nilsson signera sina bilder från livets första skede?
Tycker du att Ernst Billgren, Karin Momma Andersson, Philip von Schantz behöver signera sina alster?
Knappast men okända kan gärna sätta en liten kråka, iaf a´tergo.

Christian
 

Scarlet

Aktiv medlem
signatur eller ej

Kul motfråga!

Tja, Vincent van Gogh gjorde det och Rembrant och Philip von Schantz. Så varför inte. Tror du inte att den som har lyckan att äga en Lennart Nilsson bild också gläds åt hans signatur. Det skulle jag.

Sedan så kan det ju hända att du ärver något som du inte känner till men tack vare signaturen kan få reda på vad det är. Jag har flera sådana tavlor på min vägg. Signaturen var ledtråden till att få veta mer om dessa bilder och så få en ny kunskap om tavlan. Detta har gjort att jag uppskattar bilderna än mer.

Men det är inte ett krav jag har. Det är en jämförelse jag gör. I målerivärlden så ifrågasätts inte signaturer på samma sätt som jag uppfattar att det ibland görs i fotovärlden.

Därför är det verkligt fascinerande med responsen jag får och de olika tankarna som lyfts.

Personligen så håller jag med Johannaj78.

Och efter att ha läst Christians inlägg så fortsätter jag glatt signera mina verk för jag är totalt okänd.
;o)
 

christian veltman

Aktiv medlem
Jag håller egentligen helt med dig :)

Har under alla år tjatat på min far att signera sina alster och nu gör han det!
Smart nog på två sätt. Konsten på ett sätt och beställningar på ett annat.

Christian
 
ANNONS