Annons

Vidvinkelobjektiv för lghfotning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Y-flocken

Medlem
Hej därute!

Är helt grön på vidvinkelobjektiv, har aldrig ens provat... Ska sälja lägenheten och tycker alla mäklarbilder är så jäkla tråkiga så jag skulle vilja fota själv istället, men inser att jag behöver ett vidvinkelobjektiv då. Hittade Nikon Nikkor AF-S DX 35/1.8 G på pricerunner för ett rimligt pris. Någon som känner till det och vet om det kan lämpa sig för att fota rum? Annat förslag annars? Jag har en Nikon D90.

Förslag på annan användning av vidvinkel?

Hoppas på snabbt svar, ska träffa mäklaren imorgon... =)

MVH/Yohanna
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Hej därute!

Är helt grön på vidvinkelobjektiv, har aldrig ens provat... Ska sälja lägenheten och tycker alla mäklarbilder är så jäkla tråkiga så jag skulle vilja fota själv istället, men inser att jag behöver ett vidvinkelobjektiv då. Hittade Nikon Nikkor AF-S DX 35/1.8 G på pricerunner för ett rimligt pris. Någon som känner till det och vet om det kan lämpa sig för att fota rum? Annat förslag annars? Jag har en Nikon D90.

Förslag på annan användning av vidvinkel?

Hoppas på snabbt svar, ska träffa mäklaren imorgon... =)

MVH/Yohanna
AF-S DX 35/1.8 G skall vara ett riktigt bra objektiv, det kommer dock inte vara specielt mycket vidvinkel på din D90. Vilken kitzoom som helst brukar gå ner mot 18mm, vilket kan räknas som vidvinkel på en D90. Förmodligen kan du behöva ännu mer vidvinkel för att fotografera där det är trångt.

/Karl
 

christian veltman

Aktiv medlem
Hej därute!

Ska sälja lägenheten och tycker alla mäklarbilder är så jäkla tråkiga så jag skulle vilja fota själv istället, men inser att jag behöver ett vidvinkelobjektiv då.

..............................................................................................................................

Mitt bästa råd är att du överlåter detta till yrkesverksamma fotografer med stor erfarenhet
av bostadsfoto. Arvodet till mäklaren inkluderar nästan alltid fotografkostnad ;-)

Sedan kan du alltid fotografera din bostad själv med ditt nya objektiv och låta mäklaren
avgöra vad som lämpar sig till försäljning. :)

Ju mindre erfarenhet desto enklare tror man att det är. Kanske är det meningen?
Annars skulle kanske ingen bli bra *s*.

Kan ju berätta att två yrkesverksamma fotografer just sålde sina bostäder men
de lät en annan fotograf med stor erfarenhet av bostadsfoto göra jobbet.
Undrar varför?

Lycka till!
 

Y-flocken

Medlem
Det brukar alltid vara lättare sagt än gjort, helt klart! För man kan ju verkligen undra vem som skulle kunna misslyckas med platta bilder på rum, liksom? Med rätt objektiv borde en apa kunna ta bilderna (ser det ut som). Dock har ju inte gemene man (eller jag för den delen) den utrustning ett proffs har råd att hålla sig med, så det går självklart inte att ta lika bra bilder som en riktig bostadsfotograf. Dock verkade det som om det skulle bli billigare om jag nu kunde ta bilderna själv.

Men vi får se vad han säger imorgon, och vad gäller objektiv får jag nog fråga i fotoaffären, de vet ju, och sedan väga kostnaden för objektivet mot det mäklaren säger att jag kan spara in på att fota själv, så får jag se sen. Tror inte jag har användning för det i vardagen, jag fotar ju mest hundar och barn...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
de flesta mäklare här omkring tar sin egna "platta" bilder.
Och de som anlitar fotografer betalar typ mellan 500 och 1000 kr för uppdraget.
Ett vindvinkelobjektiv kostar minst 5000 kr.

Har du ingen användning för det så köp inte det. Vidvinkel används oftast till landskapsfotografering.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Jag håller med stefan och de andra. Mäklarfoto är mycket svårt. OM du nu behöver ett vidvinkel i alla fall så är sigmas 10-22 väldigt fin och prisvärd. 35 mm kan du glömma på en DX, i så fall till lite närbilder. Ta ditt kitobjektiv och ställ på 35 mm. Du kommer att märka att det inte funkar. Ställ på 18 mm, nu är det nog bättre. 10-22 är perfekt eftersom att det är en vidvinkelzoom, inte fast optik. /Hannes

Edit: Du kanske bara har ett 200 mm? Tittade in på din profil och såg att du bara har det i "kameraväskan".
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mäklarfoto med attraktiva resultat är inte bara att plåta. Man måste balansera ljus, färgtemperatur, se upp med ev blixtreflexer, komponera för att framhäva utrymmet på det mest fördelaktiga sättet sett ur marknadens perspektiv. Tittar jag själv på broskyrer om hus så har fotografens teknik en betydande inverkan och kan avgöra om man tittar på lägenheten eller inte. Sedan brukar det röra sig om bilder med låg kontrast då man vill ha bilderna så ljusa som möjligt och gärna lyfter lågdagerna mycket - kanske inte så kreativt - men vem vill köpa ett hus som ser mörkt ut?
 

Ventures

Aktiv medlem
Ah, det var några år sedan nu men när vi sålde huset hade samtliga bilder, alla tagna av mäklaren själv, en stor skugga av objektivet pga kamerans inbyggda blixt. Verkligen inga snygga bilder men huset blev sålt till rätt pris ändå.
En 12-24 kan passa bra, den duger till mycket annat också. 18mm på "kitzoom" i nödfall, men det räcker inte långt om det är små rum.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Det brukar alltid vara lättare sagt än gjort, helt klart! För man kan ju verkligen undra vem som skulle kunna misslyckas med platta bilder på rum, liksom? Med rätt objektiv borde en apa kunna ta bilderna (ser det ut som).
Får jag göra en kvalificerad gissning så har du nog inte sett många mäklarbilder.
Jag skulle gladerligen låna ut alla min utrustning till dig över en dag och låta dig ta fantastiska bostadsfotograferingar. Du är ju människa, kan till och med en apa lyckas borde det vara en omöjlighet att du misslyckas.

Om du fick pröva en gång skulle du kanske upptäcka hur knivigt det kan vara att få till det. Att du dessutom tänker använda en 35mm på DX-hus för ändamålet tyder bara på att du inte har en susning om hur det går till. Eller för ändamålet förenliga utrustningskrav. Att ifrån den sitsen påstå att att en apa kan göra det är befängt!
 
ANNONS