Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är "DEN" stora skillnaden mellan PC & MAC????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Många pratar om "DEN" stora skillnaden mellan dessa datorer, men vad är det för stor skillnad?
Är ute efter en ny dator, har nu PC, men funderar på att övergå till Mac.
Var och kollade på deras datorer härom dagen. Imponerande utseendemässigt måste jag säga. 27 tum var häftig!!!
Men innehållet då?
Kan jag köra samma program i Mac som i en PC, hur funkar det? Photoshop använder jag nu.
Behöver massor av hjälp...
Tycker det är svårt att läsa sig till på nätet & går man in hos en återförsäljare pratar de ju självklart för SIN dator. PC eller Mac.... Jättesvårt!!

Tackar på förhand
 

jaan v

Aktiv medlem
Utan att göra anspråk på vetenskapligt underlag skulle jag nog påstå att för användaren är det nog viktigare vilka applikationer man använder och har vana vid än vilket det underliggande operativsystemet är.
Åtminstone om man ska tro de senaste årens vittnesbörd om hur modern windows fungerar (dvs win7).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan jag köra samma program i Mac som i en PC, hur funkar det? Photoshop använder jag nu.
Nja, du kan iofs köra Windows som operativsystem på en Mac, men det kanske inte var det du var ute efter...

Och då är svaret "nej". Du kan inte köra samma program på Mac och Win. Däremot finns väldigt många program (t ex Photoshop) i versioner både för Mac och Win. Sen finns det en hel del program som bara finns för Mac eller bara för Win.
 

Repaterion

Aktiv medlem
Unix och Windows, det är väll den stora skilnaden idag.
Hårdvaran är den samma, programmen är i stort sett de samma, visst apple har aparture bl.a

Macar uppfattas som snabbare men det är ju ren operativsystems relaterat, iom att unix/linux os ÄR snabbare än windows.

När allt kommer omkring så är det en smaksak, backar du där emot till när de körde med ppc så körde ju macarna om X86 maskinerna som skit.
Men sedan ansåg Apple att det var för dyrt att ta fram ppc cpuer tyvärr... så nu är de datorerna inte mer än ockrad intelmaskin med ett tuggat äpple på framsidan, med idiotiska användaravtal.
 

levitte

Aktiv medlem
Svaret beror på vem man frågar. Frågar man nån som håller på med operativsystem och gillar att pilla på den nivån så är skillnaden skitstor, hanteringen skiljer sig radikalt, felsökning likaså. Frågar man en "vanlig användare" brukar underliggande operativ inte vara så intressant, då är fokus mycket mer på att man ska ha tillgång till vissa applikationer, och de flesta brukar bygga för både Windows och Mac OS. Ska man prata om skillnad för "vanliga användare" får man ögna lite på övriga unix-smaker, där programsviterna inte är samma (dock lär den skillnaden suddas ut allt mer)

Mvh,
Richard
 

imajica

Aktiv medlem
I mina ögon är den stora skillnaden att Apple tar ungefär dubbelt så mycket betalt för sina grejer. Det finns förstås en massa andra skillnader också, men jag har väldigt svårt att hitta nånting som motiverar deras höga priser.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Priset kan kanske hänga ihop med att när IBM släppte sin första PC 1981 var datorns konstruktion inte skyddad. Vem som helst fick tillverka en IBM dator under eget namn. Apple släppte sin Apple ll 1977 och tog som jag förstår patent på det hela. Många tillverkare billigare produkter. I en fotobok om bildbehandling nämner man PC som kontorsfolkets dator, MAC som grafikernas. Bokens namn minns jag ej. Lånade på biblioteket. Som Repaterion nämner om hastigheten har min gamla iBOOK G4 1.33 GHz vilket skall ha motsvarat runt 3 GHz på PC. Den fungerar fortfarande till mindre fotojobb fast ålderdomen kommer hos den.
 

Falumas

Aktiv medlem
Många pratar om "DEN" stora skillnaden mellan dessa datorer, men vad är det för stor skillnad?
Är ute efter en ny dator, har nu PC, men funderar på att övergå till Mac.
Var och kollade på deras datorer härom dagen. Imponerande utseendemässigt måste jag säga. 27 tum var häftig!!!
Men innehållet då?
Kan jag köra samma program i Mac som i en PC, hur funkar det? Photoshop använder jag nu.
Behöver massor av hjälp...
Tycker det är svårt att läsa sig till på nätet & går man in hos en återförsäljare pratar de ju självklart för SIN dator. PC eller Mac.... Jättesvårt!!

Tackar på förhand
Nej, dina Windowsprogram fungerar inte såvida du inte installerar Windows på Mac:en, en Mac är en helt vanlig PC så Windows fungerar jättebra på dom.

Väljer du att köra OS/X (operativsystemet som Apple levererar med en Mac) på den, måste du köpa Photoshop på nytt och då i OS/X-version.

Tycker du att iMac:en är skitsnygg men vill köra dina gamla program på den, så köp Windows 7 och installera det på iMac:en. Det kommer fungera kanon.

Du kan annars halvolovligt installera OS/X på din vanliga PC också och testa innan du byter. Fråga google hur man gör, dom har massor med svar på lager. Det är lätt och fungerar bra med Virtualbox t.ex.

/Karl
 

dajli

Aktiv medlem
I mina ögon är den stora skillnaden att Apple tar ungefär dubbelt så mycket betalt för sina grejer. Det finns förstås en massa andra skillnader också, men jag har väldigt svårt att hitta nånting som motiverar deras höga priser.
Detta stämmer absolut inte!

En motsvarande PC kostar minst lika mycket som en Mac. Sen finns det billigare PC än Mac, men det är inte samma sak. En Macbook Pro ska jämföras med Sony Vaio och liknande premiumdatorer, och de kostar lika mycket för samma batteritid, vikt, storlek, prestanda mm. Ett ännu tydligare exempel är Macbook Air där det inte existerar motsvarande produkter i närheten av samma låga prislapp.

Och visst går det hitta billigare stationära datorer än iMac, men man får vad man betalar för. Och vad gäller Apple så får man väldigt mycket mer för pengarna än för 6-7 år sedan då denna "myt" hade mer sanning i sig.
 

Melmis

Aktiv medlem
Såååå svåååårt :eek:/

tackar så hjärtligt för alla svar :0)
men det är så svårt att välja kan jag säga, jag skulle nog behöva prova Mac innan jag bestämmer mig, men det är ju inte alltid så lätt. Kanske ska testa det där att ladda hem OS/X?? Om det nu inte är allt för krångligt......
Det känns lite dyrt att "prova" en Mac för 18000, IFALL, jag inte skulle bli nöjd. Men tyvärr är det ju oftast så man får göra med teknikprylar...
 

jelu1661

Aktiv medlem
tackar så hjärtligt för alla svar :0)
men det är så svårt att välja kan jag säga, jag skulle nog behöva prova Mac innan jag bestämmer mig, men det är ju inte alltid så lätt. Kanske ska testa det där att ladda hem OS/X?? Om det nu inte är allt för krångligt......
Det känns lite dyrt att "prova" en Mac för 18000, IFALL, jag inte skulle bli nöjd. Men tyvärr är det ju oftast så man får göra med teknikprylar...
Det är svårt att köra OS X på PC-maskiner som inte Apple byggt, vilket är avsiktligt från Apples sida (Ja, apple bygger bara PC nuförtiden).
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag bytte från Windows till Mac i somras och har inte ångrat mig en sekund.

Om man vill hålla på och gräva i inställningar och tycker att sånt är roligt är nog inte Mac rätt val. Men om man som jag inte är speciellt intresserad av att hålla på med en massa inställningar så är en Mac att föredra. Jag tror bara att jag har behövt att vara inne i "systemet" och pilla en gång för att få den att funka som jag ville.

Sen är ju Mac App Store väldigt smidig, med bra priser på programmen. T.ex. Aperture 3 för 599:- eller Photoshop Elements (dock endast bildbehandlingsmodulen, inte katalogiseringen) 599:-.
Det känns som att det är mycket lättare att hitta de program man behöver lagligt till vettiga pengar när man kör Mac än med Windows.

Att Mac-datorerna skulle vara mycket dyrare än Windows-maskinerna håller jag inte heller med om. Bara för att Apple inte har några lågprisprodukter betyder inte det att de är mycket dyrare. Några procent dyrare är de säkert, men så får man en kvalitetskänsla som ytterst få Windows-maskiner kommer i närheten av, plus att man får OS/X istället för Windows vilket är ett stort plus.
 

dajli

Aktiv medlem
tackar så hjärtligt för alla svar :0)
men det är så svårt att välja kan jag säga, jag skulle nog behöva prova Mac innan jag bestämmer mig, men det är ju inte alltid så lätt. Kanske ska testa det där att ladda hem OS/X?? Om det nu inte är allt för krångligt......
Det känns lite dyrt att "prova" en Mac för 18000, IFALL, jag inte skulle bli nöjd. Men tyvärr är det ju oftast så man får göra med teknikprylar...
Ladda hem OSX och få det att funka på en PC skulle jag påstå är väldigt krångligt om man inte är van vid att "hacka" datorer och program.

Du kan ju köpa datorn på Elgiganten, de ger 30 dagar öppet köp på allt och man får testa grejerna. Men det tar ju ett tag att vänja sig lite vid skillnaderna, även om det inte jättestora skillnader. Som användare är det ju mest att allt ser lite annorlunda ut. Lite som skillnaden mellan iPhone och Androidmobiler. "Once you go Mac, you never go back" finns det ganska mycket sanning i. Ingen av de 20 kompisar jag känner som bytt till Mac har ångrat sig. De få personer som ångrar sig är nog för det mesta väldigt datorkunniga personer som har mycket stora kunskaper i Windows som inte känner sig lika "hemma" i OSX.
 

iSolen.se

Guest
Detta stämmer absolut inte!

En motsvarande PC kostar minst lika mycket som en Mac. Sen finns det billigare PC än Mac, men det är inte samma sak. En Macbook Pro ska jämföras med Sony Vaio och liknande premiumdatorer, och de kostar lika mycket för samma batteritid, vikt, storlek, prestanda mm. Ett ännu tydligare exempel är Macbook Air där det inte existerar motsvarande produkter i närheten av samma låga prislapp.

Och visst går det hitta billigare stationära datorer än iMac, men man får vad man betalar för. Och vad gäller Apple så får man väldigt mycket mer för pengarna än för 6-7 år sedan då denna "myt" hade mer sanning i sig.
Nja nog är macarna dyrare allt även om det inte är dubbelt längre. Det finns trådar här på forumet där det jämförs komponent för komponent.

(har både Sony Vaio och Mac)
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag har för mig att att en del av Adobe's program kan man få mot en mindre kostnad när man byter från Windows till Mac, så att man slipper köpa de program man redan har till fullpris en gång till.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ladda hem OSX och få det att funka på en PC skulle jag påstå är väldigt krångligt om man inte är van vid att "hacka" datorer och program.

Du kan ju köpa datorn på Elgiganten, de ger 30 dagar öppet köp på allt och man får testa grejerna. Men det tar ju ett tag att vänja sig lite vid skillnaderna, även om det inte jättestora skillnader. Som användare är det ju mest att allt ser lite annorlunda ut. Lite som skillnaden mellan iPhone och Androidmobiler. "Once you go Mac, you never go back" finns det ganska mycket sanning i. Ingen av de 20 kompisar jag känner som bytt till Mac har ångrat sig. De få personer som ångrar sig är nog för det mesta väldigt datorkunniga personer som har mycket stora kunskaper i Windows som inte känner sig lika "hemma" i OSX.
Man måste bara ladda hem en boot-loader och sedan är det bara att installera med en vanlig OS/X-skiva. Det finns många sidor på nätet som visar hur man gör och man behöver inte vara en hacker för det.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Man måste bara ladda hem en boot-loader och sedan är det bara att installera med en vanlig OS/X-skiva. Det finns många sidor på nätet som visar hur man gör och man behöver inte vara en hacker för det.

/Karl
Men Apple gör ju bara drivrutiner för sin hårdvara, kan man lita på att drivrutiner från tredje part funkar felfritt?
 
ANNONS