Annons

Olympus pris vs Panasonic

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Jag tittar på att komplettera med en 4/3 kamera och blir nyfiken på en sak. Priset på en Olympus E-P3 ligger på strax under 8000:- med kitgluggen. Panasonics nya "toppmodel" GX1 ligger på strax under 6000:- inkl kitoptik.
Varför denna i mina ögon stora skillnad? (eller varför är E-P3 så dyr i jämförelse)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kanske för att med tre modeller i sortimentet, så har man tagit ut svängarna i prisdifferentieringen.
Motiveringen kan de förstås bäst själva svara på, men att E-P3 kan mera, är försedd med en bättre pekskärm, har många funktioner, samt inte minst har både IBIS och "Wireless RC Flash System".

Att sen GX1 är en nyare kamera med en bättre pixelstinnare sensor, men saknar några premiumfunktioner gentemot Olympus toppmodell, är en annan del av ekvationen.
 

stregnil

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Vilka funktioner tänker du på som är mer "premium" i E-P3 i jämfört med GX1?
Jag försöker inte slå dig på fingrarna... är bara nyfiken eftersom jag står och väljer mellan dessa 2
 

Knight Palm

Aktiv medlem
EP-3 eller GX1

Den sensorbaserade bildstabiliseringen, bättre skärm, samt i viss mån fjärrstyrning av blixtarna.
Klarar du dig med en kamera utan EVF, så är det ju dessa två som är respektive fabrikats "top of the line". Annars, kanske du ska vänta in Olympus nya vädertätade kamera som presenteras om någon vecka. Men med hänsyn till bildkvalitet och videoegenskaper, så är i mitt tycke GX1 att föredra i dagsläget pga dess nyare sensor.

Jämförelse:
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=oly_ep3&products=panasonic_dmcgx1
 
ANNONS