Annons

Panasonic GX-1

Fogel70

Aktiv medlem
Ja det har jag, men det är inget jag orkar leta igenom tusentals bilder för. Det bara att testa själv, sätt på bildstabiliseringen och fota på 1/2 sekund när det är mörkt och kolla sen på. De hackiga ljuskällorna, blir som sicksackmönster.
Enligt min erfarenhet blir det ännu värre utan stabilisering med så lång slutartid. (möjligtvis med undantag om man panorerar).

100% delförstoringar av bilder föreställande en kant på en lysande spotlight taget handhållet med 200mm med APS-C och 1s slutartid. Vilken ser bäst ut?
 

Bilagor

Senast ändrad:

Utvandraren

Aktiv medlem
Ja det har jag, men det är inget jag orkar leta igenom tusentals bilder för. Det bara att testa själv, sätt på bildstabiliseringen och fota på 1/2 sekund när det är mörkt och kolla sen på. De hackiga ljuskällorna, blir som sicksackmönster.
Jag har fotat med bildstabilisering på långa tider att ha märkt något sådant, men det finns faktiskt situationer där bildstabiliseringen syns. Ett sådan situation demonstreras här. Det är förvisso det enda exemplet jag sett, så det är nog ett undantagsfall.
 

janne_145

Aktiv medlem
Nån som kan säga om 1080i är så dåligt jämfört med 1080p? Det är väl 1080i som gör mig tveksam till ett köp. Är det nån som testat ledljus som man kan ha på blixtskon?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Nån som kan säga om 1080i är så dåligt jämfört med 1080p? Det är väl 1080i som gör mig tveksam till ett köp.
Du måste sitta rätt nära din tv (eller rättare sagt, din tv måste täcka en rätt stor del av ditt synfält) för att över huvud taget se skillnad mellan 720 och 1080 linjers upplösning. De flesta som skaffar sig hdtv har tv:n så långt bort att man fråga sig om det är värt att titta på högupplösta sändningar över huvud taget.

Men, låt säga att du har din tv på lagom 1080-avstånd: ladda ner några filmklipp och jämför, vetja.

Visste du redan allt det här så betrakta mitt inlägg som praktisk konsumentupplysning till alla andra som läser tråden.
 

janne_145

Aktiv medlem
Du måste sitta rätt nära din tv (eller rättare sagt, din tv måste täcka en rätt stor del av ditt synfält) för att över huvud taget se skillnad mellan 720 och 1080 linjers upplösning. De flesta som skaffar sig hdtv har tv:n så långt bort att man fråga sig om det är värt att titta på högupplösta sändningar över huvud taget.

Men, låt säga att du har din tv på lagom 1080-avstånd: ladda ner några filmklipp och jämför, vetja.

Visste du redan allt det här så betrakta mitt inlägg som praktisk konsumentupplysning till alla andra som läser tråden.
Här hittade jag ett klipp http://www.youtube.com/watch?v=j29b7B6CSNM
 
ANNONS