Annons

Vinkel mot solen

Produkter
(logga in för att koppla)

raivi

Avslutat medlemskap
Hej!

En mycket grundläggande fråga. Jag ska fota utomhus i starkt solsken, utan medhavda reflektorer etc. Vilken vinkel mot solen ger bäst resultat? Dels ska modellen inte behöva kisa, dels ska hudens färgtoner och himmel bli bra.

Mats
 

BikerBoyIEO

Aktiv medlem
fota i starkt solsken

Tjena, lite tipps:
1.leta upp lite skugga som modellen kan stå i, Då blir skuggorna mjukare men om du komponerar bra så ser det fortfarande som du fotar direkt i solen pgr av bakgrunden.
2.Om du inte är tvungen att fota mitt på dagen så vänta tills solen blivit lite lägre och ljuset inte lika starkt, fota sedan med solen i vinkel bakifrån och exponera för modellens ansikte.
3.Fotar jag ute så är det ofta med motljus, är det mitt på dagen och inte mulet så krävs det någon form av upplättning, prova med den inbyggda blixten om du inte har något annat,
 

raivi

Avslutat medlemskap
Tack. Det är nummer tre som blir aktuellt. Men då tar jag med blixten helt enkelt. Var det inte svårare än så?
 

erro.se

Aktiv medlem
Tänk bara detta med blixtsynktid. Om det är såpass ljust ute att du hamnar på tider runt 1/250 eller snabbare så måste du använda "high-speed-sync". Eller blända ner så att du hamnar på längre tider än din blixtsynktid. men då kanske du får för stort skärpedjup å andra sidan.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Då kan ett gråfilter komma till pass. Så man kan hålla 1/250 men få mycket mindre ljusinsläpp så större bländare kan användas för kortare skärpedjup.
 

erro.se

Aktiv medlem
Visst. Men då måste blixten jobba lite mer å andra sidan, och med tillräckligt mörka gråfilter kanske den inte orkar lätta upp tillräckligt. Det är som vanligt frågan om en balansgång med flera olika parametrar inblandade.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ett gråfilter dämpar det befintliga ljuset lika mycket som blixtljuset och har inget med förhållandet i styrka mellan tex sol och blixt att göra. ( det är först när du ändrar till längre slutartid som skillnaden kommer ).

Däremot att använda highspeed sync gör att du får mindre ljus från blixten.
 

erro.se

Aktiv medlem
OK, du är mycket duktigare på blixt än jag så jag kanske missförstår, men är det inte så här:

Gråfilter dämpar allt ljus, självklart. Och HSS pulsar blixtljuset så att blixten blir mindre effektiv.

Men ponera följande då. Vi fotar i starkt dagsljus och antar att "sunny 16" kan appliceras. Vi får då:
ISO 100, 1/100, f/16

Men vi vill ha f/2,8 för att få kort skärpedjup (5 steg större bländaröppning) och måste då ha 5 steg snabbare slutartid d.v.s. 1/3200. Med så snabb slutartid kan vi inte använda blixten i normal läge utan måste köra HSS, varpå vi tappar effekt. Kanske för mycket effekt för att den ska orka lätta upp så mycket som vi vill, eftersom 1/3200 gör att blixtens pulsar blir få och svaga.

Eller så sätter vi slutartiden till 1/250 för att kunna köra blixten normalt (vi antar att 1/250 är blixtsynktiden). Vi måste då använda f/10 ungefär. Då får vi inte det korta skärpedjup vi vill ha, men blixten orkar förmodligen lätta upp tillräckligt mycket (beroende på hur stark blixten är så orkar den lysa olika långt vid f/10).

Eller så sätter vi ett 5-stegs gråfilter på objektivet för att dämpa det befintliga ljuset så att vi kan använda ISO 100, f/2,8 och 1/100. Vi kan t.o.m. använda 4-stegs filter för att få ISO 100, f/2,8 och 1/200 så håller vi oss fortfarande på rätt sida om blixtsynktiden. Blixten kan nu arbeta normalt men måste å andra sidan skicka ut 5 (eller 4) gånger så mycket ljus för att kompensera för gråfiltret. Och det kanske den inte klarar.

Jag erkänner att jag inte har någon direkt praktisk erfarenhet av att faktiskt jämföra de tre olika varianterna. Vilken variant är bäst? Går det att säga nåt generellt?
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej!

En mycket grundläggande fråga. Jag ska fota utomhus i starkt solsken, utan medhavda reflektorer etc. Vilken vinkel mot solen ger bäst resultat? Dels ska modellen inte behöva kisa, dels ska hudens färgtoner och himmel bli bra.

Mats
Hej Mats, mer eller mindre skugga finns nästan alltid att tillgå.

Använd sedan vit alt silver-reflexskärm att lätta med.

Lättar du med blixt se till att inte använda den inbyggda utan en lös som du kan hålla en bit ifrån optiken och därmed undvika alltför platt ljus.

/Janne Höglund
www.brudfoto.nu
 

pellepiano

Aktiv medlem
Blixten ska inte behöva kompensera för gråfiltret, det gör ju bländaren.
Om blixten klarar att ge lagom ljus på modellen i förhållande till sol i bakgrunden, utan gråfilter, så blir det ingen skillnad i det förhållandet om du sätter på ett gråfilter ( både sol och blixtljus kommer i mindre mängd till sensorn ). Däremot kan du då köra med större bländare.
 

raivi

Avslutat medlemskap
"mer eller mindre skugga finns nästan alltid att tillgå"

Ja, ganska mycket mindre i detta fall... På en strand och klippor.
 

erro.se

Aktiv medlem
Blixten ska inte behöva kompensera för gråfiltret, det gör ju bländaren.
Om blixten klarar att ge lagom ljus på modellen i förhållande till sol i bakgrunden, utan gråfilter, så blir det ingen skillnad i det förhållandet om du sätter på ett gråfilter ( både sol och blixtljus kommer i mindre mängd till sensorn ). Däremot kan du då köra med större bländare.
Det ligger ju faktiskt nåt i det du säger...... Då är bara frågan hur pass kraftfulla dagens blixtar är? Klarar de att ge tillräcklig upplättning på typ f/10 inom rimliga avstånd? Återigen har jag själv testat för lite för att egentligen veta.
 

Janne H

Aktiv medlem
"mer eller mindre skugga finns nästan alltid att tillgå"

Ja, ganska mycket mindre i detta fall... På en strand och klippor.
Plåta med solen rakt bakom modellen och använd vit, eller silver-vitt, reflexskärm som upplättning.
Se dock till att hålla reflexskärmen högre upp än kameran.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det ligger ju faktiskt nåt i det du säger...... Då är bara frågan hur pass kraftfulla dagens blixtar är? Klarar de att ge tillräcklig upplättning på typ f/10 inom rimliga avstånd? Återigen har jag själv testat för lite för att egentligen veta.
Jag funderar och svarar (spekulerar) lite själv. En blixt med GN 40 borde vid bländare 10 ge 4 fots räckvidd (40/10=4), d.v.s. drygt metern. Detta gäller då "full upplysning" så man borde nå ännu längre om man bara ska använda blixten för upplättning.

Tror det är dags att ge mig ut i solen och göra lite praktiska tester helt enkelt.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Det ligger ju faktiskt nåt i det du säger...... Då är bara frågan hur pass kraftfulla dagens blixtar är? Klarar de att ge tillräcklig upplättning på typ f/10 inom rimliga avstånd? Återigen har jag själv testat för lite för att egentligen veta.
Det är alltid ett styvt jobb för en blixt att försöka överrösta dagsljus.

Min 580EX klarar att ge en dräglig upplättning på en mindre grupp personer (10 pers, två rader i öppen skugga) om jag kör på bländare 11. Avståndet är då nånstans i häradet 6-7m och blixten gå på full fart. Men det är som sagt max.

Eftersom ljuset inte blir supertrevligt om jag gör på det viset så föredrar jag fler blixtar på stativ lite närmare eller allra helst att ha en vit byggnad i ryggen som lättar upp.
Dock får man se upp så folk inte kisar mot det vita.
Det är alltid en balansgång.
 

raivi

Avslutat medlemskap
Tack alla!

Ni får gärna fortsätta resonera, men jag har redan system overload i skallen. Jag ska nog också ut och testa helt enkelt. Fast just nu är det inget problem att hitta skugga.... :(
 

pellepiano

Aktiv medlem
Klarar de att ge tillräcklig upplättning på typ f/10 inom rimliga avstånd?
Ja det beror mycket på avstånd och ljusmodifierare. Jag har testat en del med en Sigma 500 Super ( de är billiga och hyfsat starka, ledtal ca 50 ), och kört med transparent paraply ( då man kommer närmare vid porträtt tex ). Att köra med vidvinkel gör att man kan komma närmare också.

Sigman framifrån och en Vivitar bak till höger.
http://www.flickr.com/photos/studiobild2/3325782879/
 

RDL

Aktiv medlem
Fota i skuggan och ta med en kompis som får hålla i en stor frigga eller spänn upp ett vitt lakan för upplättning
 
ANNONS