Annons

"fotostudio" i lägenheten

Produkter
(logga in för att koppla)

sljdhl

Medlem
Hej jag har planer på att göra en liten fotostudio i ett utav rummen i min lägenhet utan att behöva lägga ut allt för mycket. Det rummet jag tänkt ha det i är 280cm bred, 360 lång och 250 upp till tak. Det kommer inte vara något seriöst utan mest för att fota min flickvän skulle jag tro och småsaker. Nu är det rummet ägnat åt bara fotograferingen utan har även två datorer där inne jag kan slänga in mot väggarna.

Det är inte tänkt att va jättestort utan bara för att ta nått porträttfoto. Tror ni det är för litet? Om det skulle va lite problem med längden så kan jag gå ut ur rummet nån meter.

Det jag har tänkt köpa till är en till speedlight ( 2 totalt), eventuellt radiosändare till de. Bygga nån sort av softbox och bygga/köpa ett paraply. Det och någon improviserad bakgrund av färgen vit. Det jag har kollat på är rullgardin från ikea för att kunna dra upp och inte ta upp allt för mycket plats mot väggen. Jag vet inte om de är för glansiga än eller om färgen fungerar, men jag är lite orolig över måtten också. Den längsta är 200x195 och då är det längden jag är orolig över.Att ha det som bakgrund för halvporträtt är nog inga problem om färgen fungerar, men för att slippa ha en kant längs ned så ska den ju helst gå ut på marken lite, vilket knappt kommer räcka till om nu inte min "modell" ska stå väldigt nära väggen. Hur nära bör modellen stå från bakgrunden?

Har ni några åsikter om det här? Tror ni utrymmet fungerar? Hur nära borde modellen stå bakgrunden? Hur lång borde bakgrunden va?
Kan tillägga att jag använder 17-70mm 2,8-4
 
Det och någon improviserad bakgrund av färgen vit. Det jag har kollat på är rullgardin från ikea för att kunna dra upp och inte ta upp allt för mycket plats mot väggen. Jag vet inte om de är för glansiga än eller om färgen fungerar, men jag är lite orolig över måtten också. Den längsta är 200x195 och då är det längden jag är orolig över.Att ha det som bakgrund för halvporträtt är nog inga problem om färgen fungerar, men för att slippa ha en kant längs ned så ska den ju helst gå ut på marken lite, vilket knappt kommer räcka till om nu inte min "modell" ska stå väldigt nära väggen.
En rulle vitt papper skulle funka bra som bakgrund om budgeten är begränsad. Finns att köpa relativt billigt hos din lokala bok/pappershandlare. Den kan du dessutom rulla ihop när ni är klara med sessionen, och om pappret blivit smutsigt/trasigt är det bara att riva av och kasta. Och nästa gång rulla ut nytt papper från rullen.

Jag har även sett att man kan köpa billig pappersduk på t.ex ICA, vet dock inte om dessa är helt vita utan mönster.
 

pellepiano

Aktiv medlem
En rullgardin kan fungera utmärkt som bakgrund för halvkroppar. Jag köpte tex en från Jysk som är ca 180x180 cm , mellangrå på ena sidan och ljus och reflekterande på andra. Sen kan man måla eller kludda lite på den om an vill ha den mer organisk. ( tex www.lutzimages.com/thread_images/anna_e_2012/gel_5204_color_750.jpg )

Jag själv har lite större men med min 40d och 50mm 1.8 får jag fota från köket över hallen och in i rummet =)

En reflexskärm kan vara till hjälp också.

Normalt använder man papersbakgrunder, som är 2,70x11 meter, och har man trångt kan man såga av en bit, men de kostar nära tusenlappen styck.
 

emmepemme83

Aktiv medlem
Hej jag har planer på att göra en liten fotostudio i ett utav rummen i min lägenhet utan att behöva lägga ut allt för mycket. Det rummet jag tänkt ha det i är 280cm bred, 360 lång och 250 upp till tak. Det kommer inte vara något seriöst utan mest för att fota min flickvän skulle jag tro och småsaker. Nu är det rummet ägnat åt bara fotograferingen utan har även två datorer där inne jag kan slänga in mot väggarna.

Det är inte tänkt att va jättestort utan bara för att ta nått porträttfoto. Tror ni det är för litet? Om det skulle va lite problem med längden så kan jag gå ut ur rummet nån meter.

Det jag har tänkt köpa till är en till speedlight ( 2 totalt), eventuellt radiosändare till de. Bygga nån sort av softbox och bygga/köpa ett paraply. Det och någon improviserad bakgrund av färgen vit. Det jag har kollat på är rullgardin från ikea för att kunna dra upp och inte ta upp allt för mycket plats mot väggen. Jag vet inte om de är för glansiga än eller om färgen fungerar, men jag är lite orolig över måtten också. Den längsta är 200x195 och då är det längden jag är orolig över.Att ha det som bakgrund för halvporträtt är nog inga problem om färgen fungerar, men för att slippa ha en kant längs ned så ska den ju helst gå ut på marken lite, vilket knappt kommer räcka till om nu inte min "modell" ska stå väldigt nära väggen. Hur nära bör modellen stå från bakgrunden?

Har ni några åsikter om det här? Tror ni utrymmet fungerar? Hur nära borde modellen stå bakgrunden? Hur lång borde bakgrunden va?
Kan tillägga att jag använder 17-70mm 2,8-4
Mitt vardagsrum, eller ytan för studion rättare sagt är ca 350cm brett och ca 450cm långt. Jag har lastolites bakgrund på 270cm+stativ så det är precis att grejerna får plats i bredd där. en rullgardin funkar som sagt till halvkroppsporträtt, men för att få ett vettigt helkroppsporträtt får jag rulla ut ca 6 meter rulle...dvs 250 upp till taket åh sen resten ut mot golvet.

Ställer modellen ca 150cm från bakgrunden och får stå ett par meter ifrån modell (kör oftast ett 18-105mm objektiv till detta) och då är det ändå så att man får kapa sidorna för att delar av rummet kommer med på bild. Barn funkar mkt bättre :p

Går ju så klart att ställa modellen närmare väggen, beror ju på hur du vill rikta ljuset och hur du önskar ha ev skuggor.
hade jag fått önska hade jag haft iaf 4*6 meters yta för helkropp men den ytan finns inte där vi bor i dagsläget så man får göra det bästa av situationen..allt går att lösa med lite vilja och fantasi!
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag har ett rum som är av liknande storlek faktiskt! Har inte kommit jättelångt men jag har gjort såhär:

för at få längsta avstånd till modellen är allt riktat från en härna till en den tvärs över på diagonalen.. i ena härnan hänger gardinstänger typ 2,50 upp på väggen på båda väggar i hörnet, på så vis kan jag få ett helt svart eller vitt hörn genom att hänga vilket tyg jag vill där.. helkroppsporträtt är väl inte precis nåt jag brinner för så det är ingen begränsning fäör mig, men imed hörnet så går det nog rätt bra utan att behöva beskära :)

bygg inte egna modifierare! ett paraply kan du få för 99 spänn på kjell o company, stativ och blixthållare är billigt där med.. alternativt om du vill ha lite mer kvalitet, så har cyberphoto nice kits till billiga pengar!

Det som kan löna sig att bygga själv är en beautydish då dom går på närmare 1000 spänn.

annars funkar det jättebra med en vit vägg som bakgrund så länge man har modellen en bit ifrån!(vilket går i min hörn-lösning) jag har till och med strukturtapet, men med lite bakgrundsoskärpa försvinner det :) alternativt riktar du en blixt snett mot väggen med rätt styrka så blåser du bort den och du kan lura i vem som helst att du hade vitt papper :)
 

sljdhl

Medlem
Jag har ett rum som är av liknande storlek faktiskt! Har inte kommit jättelångt men jag har gjort såhär:

för at få längsta avstånd till modellen är allt riktat från en härna till en den tvärs över på diagonalen.. i ena härnan hänger gardinstänger typ 2,50 upp på väggen på båda väggar i hörnet, på så vis kan jag få ett helt svart eller vitt hörn genom att hänga vilket tyg jag vill där.. helkroppsporträtt är väl inte precis nåt jag brinner för så det är ingen begränsning fäör mig, men imed hörnet så går det nog rätt bra utan att behöva beskära :)

bygg inte egna modifierare! ett paraply kan du få för 99 spänn på kjell o company, stativ och blixthållare är billigt där med.. alternativt om du vill ha lite mer kvalitet, så har cyberphoto nice kits till billiga pengar!

Det som kan löna sig att bygga själv är en beautydish då dom går på närmare 1000 spänn.

annars funkar det jättebra med en vit vägg som bakgrund så länge man har modellen en bit ifrån!(vilket går i min hörn-lösning) jag har till och med strukturtapet, men med lite bakgrundsoskärpa försvinner det :) alternativt riktar du en blixt snett mot väggen med rätt styrka så blåser du bort den och du kan lura i vem som helst att du hade vitt papper :)
Vad är det för tyg du har då? Blir inte det skrynkligt lätt? kanske inte om man har det på väggen bara men om det ska ned på marken så är väl papper bättre kanske?

Tack för tipset om kjell! det hade jag helt glömt bort och de hade ju en hel del skapliga saker. Och att jag inte använder väggen bara är för att den är rätt gul med mönster på tyvärr :/
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Ahaa okej, synd på väggen där!

Jag har väl inte riktigt kommit så långt att tyg har införskaffats, men jag är inte ett så stort fan av helt jämna bakgrunder.. Jag gillar dessutom svart bakgrund bättre än vit.. en svart bakgrund blir ganska snabbt i extrem oskärpa om man går bak en bit och zoomar.. ska man ta helkroppsporträtt ser man givetvis vad man har bakom, men det är nog inget jag kommer att göra i denna lilla studio :)

Jag tycker personligen att tyg ger lite mer liv i bakgrunden.. vita bakgrunder används väl oftast för att göra affischer eller omslag, där man ändå lägger till en helt annan bakgrund.. som porträttbakgrund gillar jag inte vitt, den är en bra utgångspunkt dock om man vill färga den! bara på med en "gel" på blixten och rikta mot väggen, vips är den röd, grön, råsa eller vad man nu vill :)

så visst, vill du ha en sömlös balkgrund är vitt nog det bästa.. men det saknar som sagt liv, jag gillar veck! :)
 

RDL

Aktiv medlem
Konstigt nog så är det faktiskt nästan enklare att gel-färga en svart bakgrund.
Det låter kanske konstigt, men testa så får du se :)
 
ANNONS