Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
bara undrar. Hur långt klarar jag mig med dom softboxarna som följde med Dlite 4? En st 65x65 och en 53x53. Dom funkar till produktfoto och porträtt men om jag vill böra ge mig på helkropps foto eller kanske ett par sittandes i en soffa eller något.
Blir det ok med dessa eller bör jag köpa större boxar/paraplyer?
Tänker om ljuster blir för hårt med dessa om jag måste ha dom flera meter bort..
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Personligen tycker att de definitivt är för små för mer än nära porträtt. Det är ju en smaksak, gillar man hårt ljus går de bra, men inte till helkropp eller grupp. Hade jag använt en av dina befintiga för porträtt så skulle de hamna ca 30cm från modellens ansikte.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag använder ofta en Octobox (rund) med diameter 150cm. 70x100eller en 100x100 kan man väl använda till helkropp i nödfall.
 

kidroyale

Aktiv medlem
Jag har en 150 cm Octa som jag använder alldeles för ofta, men det blir alltid bra.

Ett mer mångsidigt alternativ kan ju annars vara att ha en stor reflexskärm med transparent material (vissa säljs med avtagbara silver/gold/sunfire-ytor) som du låter ljuset passera genom och därmed få en större ljuskälla. Fast då behöver du kanske avgränsa det samtidigt med lite täckskivor för att ljuset inte ska hamna överallt. Eller så bygger du en sådan själv och provar dig fram. Det mesta går att lösa med lite pyssel innan du köper mer utrustning.

Lycka till.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Dom funkar till produktfoto och porträtt men om jag vill böra ge mig på helkropps foto eller kanske ett par sittandes i en soffa eller något.
En tumregel jag har hört och som jag funnit fungerar hyffsat bra när man eftersträvar mjukt ljus är att ljuskällan (läs: softboxen) ska vara av samma storleksmagnitud som motivet och placeras ungefär så långt från motivet som diagonalen på ljuskällan. Vanligt fel är att man har en stor softbox men placerar den onödigt långt från motivet. Jag placerar mina så att de precis inte syns i bild om jag vill ha mjukt ljus.

Samtidigt finns det inget rätt eller fel, bara tycke.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
En tumregel jag har hört och som jag funnit fungerar hyffsat bra när man eftersträvar mjukt ljus är att ljuskällan (läs: softboxen) ska vara av samma storleksmagnitud som motivet och placeras ungefär så långt från motivet som diagonalen på ljuskällan. Vanligt fel är att man har en stor softbox men placerar den onödigt långt från motivet. Jag placerar mina så att de precis inte syns i bild om jag vill ha mjukt ljus.

Samtidigt finns det inget rätt eller fel, bara tycke.
Jag TYCKER att du har "rätt" i ditt resonemang :)

Jag använder helst min stora 170cm octa till helfigur men även till nära porträttbilder med snygg hudstruktur. Lättretuscherade modeller blir mest bekväma att jobba med i det fallet. Ute kör jag gärna med lite hårdare ljus och då i form av en beauty dish på 85cm. I studion vill jag ha låg effekt och stor bländare ute kör jag gärna med skojiga bakgrunder, som grafitti och effekt nog (2x1000Ws) för att kunna konkurera med solen.
 

campokatt

Aktiv medlem
Har kollat lite på en octabox på 150cm. Den "bör" man enligt detta ha ca 150cm ifrån modellen då alltså. Skulle en 400ws blixt klara att driva en sådan?
Kanske har snöar in mig på softboxar, fått för mig att dom är enklare att använda då man kan styra ljuset mera. Bara belysa modellen och inte bakrund tex
Skulle kanske ett paraflax vara vettigare för helkroppsbilder? Istället för en 150 octa menar jag.

He he, mitt problem är ju lite att jag köpte för stora blixtar, har jag min 65cm softbox en 40-50cm ifrån modellen så måste jag upp på f11-13 för att inte överexponera....
Ska prova att ha den lite längre bort nästa gång jag tar hem en modell. Se om ljuset blir för hårt då.. Har bara gjort en plåtning med grejerna. Johanna i mitt album om nån vill komentera bilderna.... Tycker själv dom blev riktigt bra.

/M
 

Walle

Aktiv medlem
Har kollat lite på en octabox på 150cm. Den "bör" man enligt detta ha ca 150cm ifrån modellen då alltså. Skulle en 400ws blixt klara att driva en sådan?
Kanske har snöar in mig på softboxar, fått för mig att dom är enklare att använda då man kan styra ljuset mera. Bara belysa modellen och inte bakrund tex
Skulle kanske ett paraflax vara vettigare för helkroppsbilder? Istället för en 150 octa menar jag.
Klippte ner lite. Besserwissertarmen skriker åt mig att jag måste skriva att det "rekommenderade avståndet" (enligt föregående inlägg, diagonalen) för den boxen blir drygt 2 meter (212 för att vara exakt). Personligen har jag en 145x145, men den kör jag ofta betydligt närmre än så när jag använder den (vilket är sällan, eftersom jag föredrar min 1x1 rotalux. Plåtar inte helkropp.).

Helt klart räcker ljuset i blixten till för en sån box. Mina 300ws-blixtar funkar kanon med min 145x145, det går att få riktigt låg effekt, men även lite högre. Ok, f/22 eller t.o.m. f/16 kanske blir lite knepigt, men klarar du dig med större bländare än så så ska det funka kanon.

Personligen föredrar jag absolut softboxar framför paraplyer. Dels så föredrar jag fyrkantiga reflexer, och dels så tycker jag att paraplyerna kastar runt så mycket ljus där jag inte vill ha det.
 

campokatt

Aktiv medlem
Klippte ner lite. Besserwissertarmen skriker åt mig att jag måste skriva att det "rekommenderade avståndet" (enligt föregående inlägg, diagonalen) för den boxen blir drygt 2 meter (212 för att vara exakt). Personligen har jag en 145x145, men den kör jag ofta betydligt närmre än så när jag använder den (vilket är sällan, eftersom jag föredrar min 1x1 rotalux. Plåtar inte helkropp.).

Helt klart räcker ljuset i blixten till för en sån box. Mina 300ws-blixtar funkar kanon med min 145x145, det går att få riktigt låg effekt, men även lite högre. Ok, f/22 eller t.o.m. f/16 kanske blir lite knepigt, men klarar du dig med större bländare än så så ska det funka kanon.

Personligen föredrar jag absolut softboxar framför paraplyer. Dels så föredrar jag fyrkantiga reflexer, och dels så tycker jag att paraplyerna kastar runt så mycket ljus där jag inte vill ha det.
äter en större box mer ljus om man säjer? Om jag kör f13 på en viss effekt nu med min lilla softbox får jag köra med tex f8-10 med en större softbox på samma effekt?
 

Walle

Aktiv medlem
Japp, det är helt korrekt uppfattat. Exakt hur mycket som skiljer varierar väldigt starkt beroende på modell.
 

campokatt

Aktiv medlem
Kom på en fråga till...
Fattar jag rätt att softboxen bör vara lika stor/hög som modellen för bästa effekt? Tänkte att jag kanske kunde ge mig på att prova lite bilder på en tjej som sitter/ligger på golvet med min lilla 65cm DÅ blir ju inte motivet så långt om man säjer utan mer kompakt.... Att vissa delar av kroppen kommer längre bort från blixten än andra och kanske därför blir mindre belysta får jag väll fixa med en reflexsärm eller min andra blixt som fill.
Detta är väll samma sak med en större box förmodar jag... Att ljuset avtar med avståndet...
 

Walle

Aktiv medlem
Precis, ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Om du tänker dig fallet med en liten softbox och stående helkropp, så kommer ju avståndet från softboxen till fötterna vara betydligt större än avståndet från softboxen till ansiktet (såklart beroende på hur man placerar den, men man brukar ju prioritera ansiktet). Det medför att benen blir mörka. I många modellbilder har modellerna "flammiga ben", och det beror ofta på en kombination av ovannämnda och för låg temperatur i studion.

Men inte behöver man en box som är 180cm hög bara för att fotografera en person som är 180 cm lång (märkligt att vi säger hög om softboxar men lång om människor). Men ju lägre boxen är, desto större problem får man med exponeringsavvikelse.

Man måste ju också tänka på att man inte behöver (eller sällan ens gör) rikta softboxen rakt mot modellen. Jag riktar ofta min framför modellen lite. Det gör dels att mindre ljus faller på bakgrunden, men framförallt att softboxen blir "smalare" från modellen sett. Med en "smal" box blir ljuset mjukare på ena ledden i bilden än på den andra. Faktum är att jag gillar sånt ljus så pass att jag investerade i två billiga strip lights (långsmal softbox).
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Besserwissertarmen skriker åt mig att jag måste skriva att det "rekommenderade avståndet" [...] för den boxen blir drygt 2 meter [...]. Personligen har jag en 145x145, men den kör jag ofta betydligt närmre än så när jag använder den [...]
Det är bara en tumregel, inte en naturlag. Visst kan man ha den närmare än så.

Ju närmare motivet man ställer en stor ljuskälla, desto fler "håll" kommer motivet att bli belyst från. Ju fler håll, desto mer ifyllnad får man i skuggor. En nackdel är att textur försvinner, eftersom det är skuggorna som avslöjar just textur. Ibland är det önskvärt, ibland inte. Allt är en fråga om tycke och vad man vill uppnå.

Angående striplights, dvs avlånga softboxar: en fotograf som delade med sig mycket på Photo.Net berättade att han själv aldrig hade skaffat striplights. Istället maskade han av en av de vanliga han hade med mörkt tyg eller plast. Då kunde han få önskad form (bredd/höjdförhållande). Nackdelen är så klart att man tappar en del av blixtens effekt som den smalare softboxen skulle ha riktat mot motivet. Men i denna tråd låter det inte som om brist effekt är problemet. Om inte annat kan man börja med den metoden tills man känner att det är dags att investera i riktiga stiplights.

Precis, ljuset avtar med kvadraten på avståndet.
Obs obs obs!!! En liten korrigering bara. Detta samband gäller BARA om man pratar om ljus som strålar ut från en punktljuskälla. Se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law

Är ljuskällan "stor" är det lite mer komplicerat även om grundprincipen stämmer i grova lag, dvs att de delar av motivet som är längre från ljuskällan kommer bli mindre belysta. Hur mycket mindre är dock en annan fråga. Eftersom ljuskällan är "stor" kommer en viss del av motivet bli belyst från FLERA olika "delar" av ljuskällan och man kan inte längre räkna på det på ett enkelt sätt.

(Sen finns det andra ljuskällor som inte direkt är "stora" men som inte heller följer detta samband. En laser är det uppenbara exemplet, men det är inte särskilt användbart i vanliga fotografiska sammanhang.)

Tänk också på att "stor" är ett relativ begrepp. Solen är en vansinnigt stor ljuskälla, men det stora avståndet från solen till ett motiv på jorden gör att den kan anses vara liten och därmed ger hårt ljus/hårda skuggor. En vanlig kameramonterad blixt är ganska stor om man makrofotograferar en myra och kan hålla blixten någon centimeter ifrån den. Samma blixt är pytteliten när den ska fotografera en bil. Relativt begrepp som sagt: motivets storlek, ljuskällans storlek, avståndet mellan dem båda.

Lite petnoga kanske att rätta detta, men det är lätt att denna typ av samband ses som absoluta sanningar. Bara man vet om när det inte riktigt är så enkelt så brukar allt vara frid och fröjd.
 

campokatt

Aktiv medlem
Jo precis, stor är relativt.
Fan, blev ju bara svårare.
Många säger att octoboxar är bäst. Men här verkar man antyda att en vanlig fyrkantig softbox har sina fördelar oxå... Man kanske kan avskärma ljuset bättre med en fyrkantig? Lysa framför objetet, och rikta ljuset bättre än med en åttkantig. Kan vara bra då jag har lite begränsat utrymme...

Om man säger såhär då. Jag har ju två små boxar. Om jag skulle vilja ha en större för att använda för att få sjyst jämt ljus över lite större objekt, typ en person i olika ställningar. Kanske inte jämt man fotar nån som står rakt upp..
Ska jag köpa ett stor 150cm Octo eller har man mer användning för en lite större typ 100x100cm fyrkantig.

Eller igentligen bör jag ju prova att fota med det jag har för o se hur det blir. Skuggor går ju att få bort med hjälp av reflexskärmar och en blixt till....
Kändes bara att dom softboxarna som följde med var väldigt små när man började läsa på lite för att lära sig.. Jag är sån att jag vill ha bra och rätt grejer från början när jag ska lära mig nått.
Men somsagt, kanske ska lägga pengarna på en lasolite reflexskärm på nån meter i diametar samt ett bakrundsstativ istället. Det kan nog vara en investering som lyfter mitt fotande mer än en större softbox eller vad tror ni?? :)
He he, var inte annat än att man skämdes lite när man bjöd in en snygg modell och bad henne sätta sig framför ett laken på en rostig klädställning samt riggade upp ett A3papper som reflexskärm framför henne. he he, kändes inte så proffsigt...
/M
 

Minita

Aktiv medlem
För min del lite allmänt;

Om jag släpar med mig prylarna ut till kund, så tycker jag paraplyer oftast fungerar väldigt bra. Visst de spiller ljus lite mer än soft/oktabox men det är smidigt.

Helkropp och grupper fixar paraplyer tillräckligt bra just tack vare att de sprider ut ljuset.

Oktabox/softbox. Har inte så stor betydelse tycker jag. Jag köpte en 90 cm oktabox av paraplytyp och den är jag väldigt nöjd med. Jag gillar reflexen som oktaboxen ger i ögat, hur den sprider ljuset samt att den går att fälla ihop ganska enkelt. Men jag har svårt att se skillnaden om bilden är tagen med softbox eller oktabox om inte ögonreflexen avslöjar det.

Dessutom har jag klena blixtar (200Ws) så större softboxar/oktaboxar orkar inte blixtarna med. 90 cm oktabox ligger jag på ca 3,5 av 5 om jag använder en mörk bakgrund.
 

martin991

Aktiv medlem
Octabox 150cm, D-lite 2it???

För min del lite allmänt;

Om jag släpar med mig prylarna ut till kund, så tycker jag paraplyer oftast fungerar väldigt bra. Visst de spiller ljus lite mer än soft/oktabox men det är smidigt.

Helkropp och grupper fixar paraplyer tillräckligt bra just tack vare att de sprider ut ljuset.

Oktabox/softbox. Har inte så stor betydelse tycker jag. Jag köpte en 90 cm oktabox av paraplytyp och den är jag väldigt nöjd med. Jag gillar reflexen som oktaboxen ger i ögat, hur den sprider ljuset samt att den går att fälla ihop ganska enkelt. Men jag har svårt att se skillnaden om bilden är tagen med softbox eller oktabox om inte ögonreflexen avslöjar det.

Dessutom har jag klena blixtar (200Ws) så större softboxar/oktaboxar orkar inte blixtarna med. 90 cm oktabox ligger jag på ca 3,5 av 5 om jag använder en mörk bakgrund.
Hej!
Jag kör med D-Lite 2 it och de har väl också 200ws? Tänkte nämligen köpa Kaffebrus octabox av paraplytyp på 150cm. Är mina blixtar för klena för den? Vet du någon nackdel med att ha octaboxar av paraplytyp i jämförelse med en vanlig octabox?

Hoppas på snabbt svar.
 
ANNONS