Annons

Byta lampor i blixtar???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hur ofta behöver man byta lampor i blixtarna?
Har ni alltid hemma på lager?
Kan man köpa på sig eller blir dem gamla om dem bara ligger?
Det kostar ju en hel del. Till mina kostar blixtröret 599:-/st på Kaffebrus. Vart köper ni era lampor?

Många frågor & funderingar....
Men jag är självklart tacksam för svar :0)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Hur ofta behöver man byta lampor i blixtarna?
I princip aldrig.

Blixtrör håller för hundratusentals utlösningar. Det som kan ta kål på ett blixtrör är om man fyrar av väldigt många gånger under kort tid. Uppvärmningen kan göra att röret spricker, så att det kommer in luft, och då funkar det inte längre. Om det är fel på röret, en luftläcka, kan det också sluta fungera.

Om blixtröret är för klent kan det gå sönder av bara en blixt, till exempel om man har större kondensator än röret är gjort för. Blixtrören som säljs till studioblixtar är väldimensionerade, men det går att köra sönder blixtrör med proffsblixtar som laddar upp väldigt fort.

Har ni alltid hemma på lager?
Nej, om man inte tar snabba serier med blixt som har kort uppladdningstid behöver man knappast ha blixtrör hemma.

Kan man köpa på sig eller blir dem gamla om dem bara ligger?
De kan ligga hur länge som helst utan att försämras. Om det inte finns en luftläcka på röret så håller det praktiskt taget i evighet.
 

RDL

Aktiv medlem
Nu skriver du blixtrör och lampor.
Jag antar du menar just blixtrör. Och ja, de håller väldigt länge som redan nämnts.

Men om du menar ledljus så är det olika beroende på vilken blixt du har.
Finns allt från halogen glödlampor med traditionell glödtråd och E27 fattning till moderna LED ljuskällor.

Är det "glödlampor" du har så kan det vara en god idé att ha ett gäng på hyllan.
Murphys lag och allt det där.
 
ANNONS