Annons

Storlek till hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsatt

Ny medlem
Hej!
Jag har varit sugen på att prova att göra en hemma studio. Jag har väldigt begränsat med utrymme men det finns ett rum som är 4 x 2 meter med ca 2,25 i takhöjd. det är dock det enda som finns. Är det värt att försöka fixa till något där? Eller kommer det att bli alldeles för litet? Jag fotar som hobby och den är tänkt för porträtt (pga bristen av utrymme)
 

pellepiano

Aktiv medlem
För halvkropp och porträtt är det inga problem, och om man står utanför dörren kan man tjäna några meter extra och kanske kunna ta en helfigur också, med något kortare brännvidd förmodligen. Jag har rätt litet och ibland får jag gå in i köket och fota genom hallen in i "studion".
 

Kajsatt

Ny medlem
För halvkropp och porträtt är det inga problem, och om man står utanför dörren kan man tjäna några meter extra och kanske kunna ta en helfigur också, med något kortare brännvidd förmodligen. Jag har rätt litet och ibland får jag gå in i köket och fota genom hallen in i "studion".
Tack så mycket för svar, ska försöka att backa ut genom dörren för att få någon halvmeter extra!
 

RDL

Aktiv medlem
Svart moltontyg på stativ eller vajer eller svartmålade friggor kan vara ett tips för ljuskontroll i trånga/låga utrymmen. Köp inte för starka blixtar! 150-200ws är mer än tillräckligt för bländare 10 på några meters avstånd. Det omvända är vanligare, att det inte går gå ned tillräckligt i blixtstyrka.
 

Kajsatt

Ny medlem
Svart moltontyg på stativ eller vajer eller svartmålade friggor kan vara ett tips för ljuskontroll i trånga/låga utrymmen. Köp inte för starka blixtar! 150-200ws är mer än tillräckligt för bländare 10 på några meters avstånd. Det omvända är vanligare, att det inte går gå ned tillräckligt i blixtstyrka.
Tack så mycket med hjälpen, men jag får nog tänka över studion, eftersom att det är så trångt och jag kommer även att vara tvungen att ta ner den då och då eftersom att det är ett källarrum. Men som sagt, tack för hjälpen!
 
ANNONS