Annons

Till ER som tror att ni kan få gratis foto

Produkter
(logga in för att koppla)

eroko

Aktiv medlem
Nej, jag har förstått dina inlägg och anser dessutom att fotbollspelare är inget vanligt jobb/yrke och annorlunda lönesättning och arbetssätt. Och därmed mkt sämre liknelse än snickare.
Vilka fler yrken brukar man vara tvungen att gratisjobba innan de får jobb?

/Stefan
Nu har jag sagt tvungen också?
 

BeriJan

Aktiv medlem
Får vara nog för mig i den här tråden nu då det, som i många andra trådar på FS, för många verkar gälla mer att märka ord än att diskutera det som trådarna faktiskt gäller.
 

eroko

Aktiv medlem
Får vara nog för mig i den här tråden nu då det, som i många andra trådar på FS, för många verkar gälla mer att märka ord än att diskutera det som trådarna faktiskt gäller.
Ja nu är det ju denne Rommel som drar in the piratebay på helt outgrundliga anledningar och dessutom insinuerar att slutsatsen man skall dra från mina inlägg är att fotografer skall jobba gratis. Dessutom skall allt dra till sin spets så att det hamnar way OT. Jag har försökt hålla detta on topic hela tiden men det verkar inte Rommel klara.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Rolig läsning detta. Men det är du Erik som märker orden. Du övertolkar du som om han citerar dig vilket han inte gör. Men dina meningar är ofullständiga och man måste läsa mellan raderna. Bra exempel är fotbollspelaren som man tyvärr måste övertolka för att få något som helst grepp om saken. Och detta påhopp om stiligt och hur man formulerar sig! Skärpning!!! Detta är ingen svenska rättstavningskurs. Bråka kan ni göra på fritiden. Men så som jag läst era båda inlägg så ser det ut som Erik anser det är ok att begära få saker utförda gratis av en okänd person istället för att i det normala fallet ha någon anställd medan Rommel anser att det är oetiskt att begära eådan föfrågan utan det är bättre be vänner utföra eller betala en mindre peng. Och detta är inte hypotetetisk annons. Det finns flertal sådana i detta forum! särskilt bröllopsannonser. och så håller jag med de flesta att när man besvarar en sådan här tråd så måste man ha det i bakhuvudet i vilken forumdel som tråden är inlagd i. Denna del av forum är alltså riktad att jobba som fotograf och så vitt jag vet så tar man betalt för sina tjänster. Känner heller inte någon yrkesval där det är en fördel att först gratisjobba. De flesta skaffar sig utbildning och i hantverk som fotografi så skaffar man sig en portfolio. hur man åstadkommer en portfolio utan att sälja sig gratis har flera besvarat.
 

eroko

Aktiv medlem
Om nu denne man formulerar sig som om det är mina ord måste man väl få anmärka. Jag har inte sagt tvungen någon gång och inte heller insinuerat detta.

Jag tycker det är OK att be om ett jobb gratis. Det hypotetiska är att ett semi-proffs verkligen tar detta jobb. Ignorera dessa annonser och överlämna det till det fåtal som kan ha nytta av det, för det är ju ingen snack om saken att en del börjar på detta sätt? Sen finns det andra sätt som kanske är bättre. Men ni verkar tro att detta är potentiella kunder för er men jag anser att de inte är det.

Ber om ursäkt för anmärkningen på punkterna.............
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag instämmer med eroko. De här som inte vill betala vad de kostar / vad ni begär, är ju egentligen inga naturliga kunder till er och då vet jag inte om det är speciellt relevant att bli upprörd som proffs. De vet att de kan hitta folk som gör det billigare och de är förmodligen beredda att acceptera att det inte är state of the art. Enda sättet att kunna ta ett sådant jobb är ju att sänka era priser.

Det värsta som kan hända i detta sammanhang med bröllopsfoto är väl annars att någon som verkligen betalar vad det kostar och sedan upptäcker att det inte ens blev bra. Sådana vittnesbörd finns det säkert en hel del av eftersom förväntningarna och hypen kring bröllop ofta är väldigt uppskruvad.

Köper man i bästa fall billigare och näst bäst så har man ju sänkt ribban för sina krav en del.
 

MartinP666

Medlem
Drar upp en gammal tråd här då den refererades i en annan diskussion, och jag kan helt enkelt inte låta bli nu när jag läst hela tråden.

Fotografering är så klart mycket lägre värderat idag när alla har kameror. Innan böcker var var mans egendom och alla kunde läsa och skriva var säkert de kunskaperna högre värderade.

Dessutom är det bara att inse att det är svårt att jobba med nåt som andra har som en mycket passionerad hobby.

Vad man får göra som arbetande fotograf är att se till att vara bättre än amatörerna!

Riktigt bra fotografer kommer alltid kunna ta riktigt bra betalt, det är jag övertygad om, det är bara det att konkurrensen hårdnat och det finns inte heller plats för lika många.
Efter det här inlägget borde egentligen diskussionen vara slut. Men det fortsätter ändå, utan att någon egentligen tillför något nytt.

Det är uppenbart att fotograferna enbart argumenterar för att de har ett egenintresse i att priserna hålls uppe, de logiska argumenten lyser med sin frånvaro. Man har helt missförstått hur en marknadsekonomi fungerar, och vill med hjälp av någon slags märklig retorik övertyga andra om att det som kostar mest automatiskt är det bästa. Man försöker övertyga folk om att de ska ta betalt i stället för att jobba gratis, men hur det ska göra att resultatet blir bättre har ingen talat om.

Likaså ges exempel på när folk anlitat en "billig" fotograf och blivit missnöjda med resultatet. På vilket sätt skulle utfallet blivit bättre om samma fotograf tagit mer betalt för sitt dåliga jobb?

Och så har vi argumenten om att det skulle vara oetiskt att annonsera efter någon som gör ett billigt eller t.o.m kostnadsfritt jobb. Varför skulle det vara ett problem? Jämför t.ex med ett diskussionsforum som det här. Folk frågar ständigt efter hjälp med diverse problem, antingen rent teoretiska i form av tips och kunskap, eller rent praktiska där man vill ha hjälp med att redigera ett foto eller liknande. Men det är aldrig någon som klagar över att det är oetiskt att fråga efter den typen av gratishjälp. Varför då, kan man fråga sig? Man stjäl ju arbetstillfällen från folk som jobbar med utbildning, med redigering osv.

Nej, det är nog bara att erkänna att folk bara ser problem när de själva känner sig drabbade. Själv har jag jobbat en hel del med programvaruutveckling, men jag klagar inte över att det finns ett stort utbud av open source, att man använder billig arbetskraft från asien eller att folk utan utbildning sitter och slänger ihop halvtaskiga hemsidor åt småföretag och föreningar etc.

Det är ingen rättighet att kunna försörja sig på det man tycker är roligt, så är det bara. Så länge det funkar, fine! När det inte funkar längre får man leta upp något annat att tjäna pengar på. Jag skulle inte ha något emot att livnära mig på att spela musik eller fotografera, men marknaden är inte stor nog för att mina talanger ska vara kommersiellt gångbara. Därmed inte sagt att INGEN kan livnära sig på detta, men det kommer aldrig att bli så att alla som vill kan göra det. Speciellt inte om man samtidigt kräver att tjäna flera hundra kronor i timmen.

Att man vill jobba med något man älskar är fullt förståeligt. Men det är väl ingen som tror att en majoritet av världens befolkning, eller ens Sveriges befolkning för den delen, är så priviligierad? De flesta får vara nöjda med att ha ett jobb som man står ut med. Sedan får man använda fritiden till att ha roligt.
 

Cambo

Aktiv medlem
dansband

Kanske dansbanden har liknande problem med att få betalt? Ett band fick förfrågan om att spela på en privat fest. Bandet består av fem personer. "Vad tar ni för 4 timmar nästa lördag"? Åtta tusen rent med kvitto svarade bandrepresentanten. "Åttatusen??? skrek festarrangören, det var fanimej dyrt!

Vi gör så här, sa musikern. Du tar hem fem rörmokare en lördagkväll och ger dom jobb i fyra timmar inkl reseersättning. moms och kvitto. Stannar notan på under åtta tusen så står jag för den.
Vet inte om det går att överföra till vårt skrå, men vore intressant om någon provade principen.
 

TBone

Aktiv medlem
Vi gör så här, sa musikern. Du tar hem fem rörmokare en lördagkväll och ger dom jobb i fyra timmar inkl reseersättning. moms och kvitto. Stannar notan på under åtta tusen så står jag för den.
Vet inte om det går att överföra till vårt skrå, men vore intressant om någon provade principen.
Frågan är väl hur många hobbyrörmokare det finns som lägger ner stora delar av sin fritid (och lön) på att skaffa rörmokarprylar, öva rörmokeri och drömmer om att få rörmoka "på riktigt". Hittar man en sån "rörmokeriklubb" för varje tusen källarband som finns så blir jag förvånad.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
..
Det är uppenbart att fotograferna enbart argumenterar för att de har ett egenintresse i att priserna hålls uppe, de logiska argumenten lyser med sin frånvaro.
...
Likaså ges exempel på när folk anlitat en "billig" fotograf och blivit missnöjda med resultatet. På vilket sätt skulle utfallet blivit bättre om samma fotograf tagit mer betalt för sitt dåliga jobb?
...
Först skriver beskriver du dina meningsmotståndare enligt följande "de logiska argumenten lyser med sin frånvaro."

För att sedan ägna dig själv åt en klassisk "halmgubbe", dvs tillskriva dina meningsmotståndare argument de vare sig använt, menat, eller tycker.
Har inte sett en enda person här påstå att en och samma person med automatik skulle göra ett bättre arbete enbart för att personen ifråga bara för att den skulle ta mer betalt!

Så jag ståller mig mycket frågande till varför du tillskriver både mig och andra åsikter som vi absolut inte har.
Det är definitivt ett tecken på att du själv saknar de logiska argument, som du samtidigt beskyller dina meningsmotståndare att sakna.

Det jag, och andra med mig, påpekat, är att det inte är helt riskfritt att anlita en oerfaren amatör.
Det kan gå bra, men det kan också gå rejält illa.
Finns, tyvärr, åtskilliga exempel från verkligheten på detta.
 

MartinP666

Medlem
Först skriver beskriver du dina meningsmotståndare enligt följande "de logiska argumenten lyser med sin frånvaro."

För att sedan ägna dig själv åt en klassisk "halmgubbe", dvs tillskriva dina meningsmotståndare argument de vare sig använt, menat, eller tycker.
Har inte sett en enda person här påstå att en och samma person med automatik skulle göra ett bättre arbete enbart för att personen ifråga bara för att den skulle ta mer betalt!

Så jag ståller mig mycket frågande till varför du tillskriver både mig och andra åsikter som vi absolut inte har.
Det är definitivt ett tecken på att du själv saknar de logiska argument, som du samtidigt beskyller dina meningsmotståndare att sakna.

Det jag, och andra med mig, påpekat, är att det inte är helt riskfritt att anlita en oerfaren amatör.
Det kan gå bra, men det kan också gå rejält illa.
Finns, tyvärr, åtskilliga exempel från verkligheten på detta.
Klart att det inte är riskfritt att anlita en oerfaren amatör. Men som vi sett exempel på så är det inte riskfritt att anlita ett erfaret proffs heller. Att få pengarna tillbaka om man inte är nöjd är nog en klen tröst när bröllopet redan är över.

EDIT: Dessutom har det upprepats flera gånger att de som jobbar gratis eller billigt stjäl jobb för "riktiga fotografer" och gör det svårare för dem att förtjäna sitt levebröd. Håller du med om att amatörer ska ta ordentligt betalt eller låta bli att fota? Och i så fall, ska man låta bli att ställa frågor på diskussionsforum och anlita ett proffs som kan svara på frågor i stället, så att inte dessa går utan jobb? /EDIT

Det upprepas ständigt i den här typen av trådar att kunderna ska passa sig för "lågprisfotografer", och fotografer ska se till att ta ordentligt betalt för sitt arbete. Det är sällan någon argumenterar för att man ska ta betalt för vad man tycker resultatet är värt, alla ser bara kronor per timme. Men eftersom fotografering för de flesta inte är ett 8-5-jobb med fast timlön så fungerar det inte på det sättet. Man utsätts i stället för marknadens krafter, styrda av tillgång och efterfrågan.

Någon tycker t.ex att man ska höja priset för att få mer jobb. Smart. Om det inte hjälper har man såklart höjt för lite, bara höj priset mer och mer tills kunderna kommer springande. Eller? Nej, det handlar såklart om att känna av marknaden.

Jag vet inte riktigt vad det är för logiska argument du menar att jag saknar, det jag säger är att det är uppenbart att de professionella fotograferna inte argumenterar ur ett logiskt perspektiv utan främst ser till hur de vill att verkligheten ska se ut för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt på så lite arbete som möjligt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
................................Det är ingen rättighet att kunna försörja sig på det man tycker är roligt, så är det bara. Så länge det funkar, fine! När det inte funkar längre får man leta upp något annat att tjäna pengar på. Jag skulle inte ha något emot att livnära mig på att spela musik eller fotografera, men marknaden är inte stor nog för att mina talanger ska vara kommersiellt gångbara. Därmed inte sagt att INGEN kan livnära sig på detta, men det kommer aldrig att bli så att alla som vill kan göra det. Speciellt inte om man samtidigt kräver att tjäna flera hundra kronor i timmen..............

.
Håller med men "Speciellt inte om man samtidigt kräver att tjäna flera hundra kronor i timmen" känns inte helt verklighetssynkat. En fotograf ute på uppdrag kostar väl betydligt mer än så? Två hundra i timmen och skatt på det samt hålla med utrustning, bil m.m. Det blir väl inte mycket kvar att leva på av det?

När det gäller kvalitetsfrågan, så kan det väl fungera åt helt andra hållet också. Om någon städslar en glad men duktig amatör, så kan det ju hända att denne amatör faktiskt kan lägga ner mer tid och omsorg på efterbehandling än ett proffs kan om han ska hinna rusa till nästa jobb för att få ihop till sin livsstilsnivå.

Jag skulle väl vilja säga att det väl knappast kan vara någon större skillnad mellan villkor för fotografer och andra som driver egna företagare vare sig dessa är plåtslagare, rörmokare eller driver byggföretag. Är man utsatt för hård konkurrens måste man ta till vara på de möjligheter som finns att rationalisera sitt arbete. Man måste göra mer på kortare tid om priserna droppar om man ska kunna överleva på längre sikt eller hitta en nisch där inte alla vill eller kan vara. Hur bra på det är fotografer av idag?
 

MartinP666

Medlem
Håller med men "Speciellt inte om man samtidigt kräver att tjäna flera hundra kronor i timmen" känns inte helt verklighetssynkat. En fotograf ute på uppdrag kostar väl betydligt mer än så? Två hundra i timmen och skatt på det samt hålla med utrustning, bil m.m. Det blir väl inte mycket kvar att leva på av det?
Kostar mer ja, men med "tjänar" menar jag pengarna som blir kvar att stoppa i plånboken när man dragit av utgifter såsom skatt, arbetsgivaravgift, kostnad för utrustning, fordon, drivmedel etc.

Det jag menar är att det är extremt få förunnat att jobba med något man älskar och samtidigt ha en bra timlön. Då måste man normalt sett tillhöra toppskiktet inom sitt område.
 

Pocca

Aktiv medlem
Kanske dansbanden har liknande problem med att få betalt? Ett band fick förfrågan om att spela på en privat fest. Bandet består av fem personer. "Vad tar ni för 4 timmar nästa lördag"? Åtta tusen rent med kvitto svarade bandrepresentanten. "Åttatusen??? skrek festarrangören, det var fanimej dyrt!

Vi gör så här, sa musikern. Du tar hem fem rörmokare en lördagkväll och ger dom jobb i fyra timmar inkl reseersättning. moms och kvitto. Stannar notan på under åtta tusen så står jag för den.
Vet inte om det går att överföra till vårt skrå, men vore intressant om någon provade principen.
8000 kr vitt var ju billigt! Undrar vad 5 fotografer skulle ta för 4 timmars jobb en lördagskväll?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tillgång och efterfrågan ...

... är väl det som gäller för en frimarknad inkl. fotografer. Vill kunderna chansa och satsa på en amatörfotograf så är det väl ok. Finns det amatörer som vill ställa upp på dåliga villkor så är det väl deras egen sak. De fanns en tid med skråväsenden som skyddade de befintliga mästarna och deras gesäller. Det vill vi nog inte ha tillbaka.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Är man utsatt för hård konkurrens måste man ta till vara på de möjligheter som finns att rationalisera sitt arbete. Man måste göra mer på kortare tid om priserna droppar om man ska kunna överleva på längre sikt eller hitta en nisch där inte alla vill eller kan vara. Hur bra på det är fotografer av idag?

Mitt i prick som sådant.

Och då försörjer jag mig personligen enbart på fotografering.

Det jag, och många med mig på reagerar, är att många amatörer säljer sig så billigt att de omöjligt kan ta ut en ordentlig timlön om du kalkylerar på alla de kostnader som faktiskt är relaterade till utrustning osv.
Dessutom så ska man ta hänsyn till moms, sociala avgifter och skatter.

Det stora problemet, och den springande punkten i den här diskussionen.
Och det som är ett så obekvämt faktum för många amatörer, att de helt blundar för frågan, är det faktum, att det finns långt fler som vill vara yrkesfotografer/försörja sig på fotografering.
Än vad det finns en faktisk marknad för.

Alltför många amatörer tror sig kunna skapa sig en framtid i branschen genom att börja med att sälja sig själva billigt, för att höja priserna i efterhand.

En väldigt stor del av alla dessa har inte gjort någon som helst kalkyl på den verksamhet de håller på med.
Ännu mindre än hållbar affärsplan.

Det är inte min mening att vara elak eller otrevlig på något som helst sätt, mot någon som helst person. Men det finns alltför många som agerar på ett högst naivt sätt, och utan att begripa det själva blir utnyttjade.
Framför allt är det rejält naivt att tro att man ska lyckas att bli en yrkesfotograf genom att börja sälja sig själv billigt för att höja priset i efterhand.

För att uttrycka det lite annorlunda.
Så länge det finns en överetablering i branschen (vilket det helt klart gör, och kommer fortsätta att göra), så fungerar det helt i överenskommelse med marknadsekonomiska regler så att priserna pressas.
Vilket gör att det är oerhört svårt, näst intill omöjligt, att höja sina priser i efterhand.
Det enda som händer när du försöker att höja priset, är att kunden hittar en annan leverantör.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men det är väl precis så det är för väldigt många idag, också de som inte är fotografer. Många tvingas jobba nästan gratis i början av sin karriär för att visa att de kan och för att de överhuvudtaget ska komma ifråga för ett jobb. De hoppas att någon ska se deras potential och anställa dem bara för att finna att praktikplatser och vikariat sägs upp i god tid innan man tvingas anställa dem. De som blir utslängda går inte sällan från ena usla arbetsgivaren till den andra och finner sig bara springa i ett oändligt ekorrhjul av taskiga påhugg där de ibland t.o.m. blir blåsta på den lilla skitlön de lovats. De som drabbas av detta tycker jag verkligt synd om. Många åker nog också ut från bemanningsföretagen i dåliga tider som dessa. Det är ju hela iden med den typen av verksamhet att företagen ska kunna göra sig av med folk enkelt när de inte behövs utan att företagen får några extra kostnader för detta. Tryggheten i ofta mycket låg för dessa utnyttjade människor och det delar de med fotografer som inte kan leva på sitt arbete.

Den järnhårda lönelagen som Marx talade om gäller fortfarande för de som är utbytbara utan någon speciellt efterfrågad kompetens att luta sig mot.
 

MartinP666

Medlem

Mitt i prick som sådant.

Och då försörjer jag mig personligen enbart på fotografering.

Det jag, och många med mig på reagerar, är att många amatörer säljer sig så billigt att de omöjligt kan ta ut en ordentlig timlön om du kalkylerar på alla de kostnader som faktiskt är relaterade till utrustning osv.
Dessutom så ska man ta hänsyn till moms, sociala avgifter och skatter.

Det stora problemet, och den springande punkten i den här diskussionen.
Och det som är ett så obekvämt faktum för många amatörer, att de helt blundar för frågan, är det faktum, att det finns långt fler som vill vara yrkesfotografer/försörja sig på fotografering.
Än vad det finns en faktisk marknad för.

Alltför många amatörer tror sig kunna skapa sig en framtid i branschen genom att börja med att sälja sig själva billigt, för att höja priserna i efterhand.

En väldigt stor del av alla dessa har inte gjort någon som helst kalkyl på den verksamhet de håller på med.
Ännu mindre än hållbar affärsplan.

Det är inte min mening att vara elak eller otrevlig på något som helst sätt, mot någon som helst person. Men det finns alltför många som agerar på ett högst naivt sätt, och utan att begripa det själva blir utnyttjade.
Framför allt är det rejält naivt att tro att man ska lyckas att bli en yrkesfotograf genom att börja sälja sig själv billigt för att höja priset i efterhand.

För att uttrycka det lite annorlunda.
Så länge det finns en överetablering i branschen (vilket det helt klart gör, och kommer fortsätta att göra), så fungerar det helt i överenskommelse med marknadsekonomiska regler så att priserna pressas.
Vilket gör att det är oerhört svårt, näst intill omöjligt, att höja sina priser i efterhand.
Det enda som händer när du försöker att höja priset, är att kunden hittar en annan leverantör.
Men varför skulle en amatör oroa sig för att sälja sig för billigt? En sådan världslig sak som en affärsplan är inget som en amatör bekymrar sig det minsta om. Det är ju just det som är det fina med att vara amatör - man håller på för att det är kul, inte för att sätta bröd på bordet. De allra flesta amatörerna har ett vanligt jobb som de går till 5 dagar i veckan för att finansiera bl.a. sina hobbies, utav vilka foto kan vara en. En amatör bekymrar sig knappast för att dennes hobby kanske inkräktar på proffsens territorium. Och varför skulle han det?

Att en amatör tar låga priser är helt naturligt, skulle han ta ut samma priser som ett proffs skulle han få nöja sig med att fotografera sina nära och kära. Och känner man att man är redo för lite större utmaningar så kanske det inte känns så stimulerande att fotografera sina ungar och sina katter längre.

Att det sedan kan bli svårt att höja priserna i efterhand, det må vara hänt. Men om man gör ett tillräckligt bra jobb så skapas rimligtvis en efterfrågan, och då kan man absolut ta betalt för sin tid. Om "kunderna" kan få samma kvalitet av någon annan amatör, varför ska de betala det aspirerande proffset som nu vill ha en massa pengar för det som man kan få gratis?

Återigen: Har ni samma inställning till ett diskussionsforum till detta, där man frågar och får svar och hjälp, och de kunniga personerna därmed underminerar möjligheterna för kursledare, informationsproffs etc. att kunna livnära sig på det de vill? Och tycker ni det är oetiskt med open source-arbete, som tar jobb från systemutvecklare och liknande? Eller är det bara fotograferna som måste skyddas från dessa hjärtlösa gratisarbetare?
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Men varför skulle en amatör oroa sig för att sälja sig för billigt? En sådan världslig sak som en affärsplan är inget som en amatör bekymrar sig det minsta om. Det är ju just det som är det fina med att vara amatör - man håller på för att det är kul, inte för att sätta bröd på bordet. De allra flesta amatörerna har ett vanligt jobb som de går till 5 dagar i veckan för att finansiera bl.a. sina hobbies, utav vilka foto kan vara en. En amatör bekymrar sig knappast för att dennes hobby kanske inkräktar på proffsens territorium. Och varför skulle han det?

Att en amatör tar låga priser är helt naturligt, skulle han ta ut samma priser som ett proffs skulle han få nöja sig med att fotografera sina nära och kära. Och känner man att man är redo för lite större utmaningar så kanske det inte känns så stimulerande att fotografera sina ungar och sina katter längre.

Att det sedan kan bli svårt att höja priserna i efterhand, det må vara hänt. Men om man gör ett tillräckligt bra jobb så skapas rimligtvis en efterfrågan, och då kan man absolut ta betalt för sin tid. Om "kunderna" kan få samma kvalitet av någon annan amatör, varför ska de betala det aspirerande proffset som nu vill ha en massa pengar för det som man kan få gratis?

Återigen: Har ni samma inställning till ett diskussionsforum till detta, där man frågar och får svar och hjälp, och de kunniga personerna därmed underminerar möjligheterna för kursledare, informationsproffs etc. att kunna livnära sig på det de vill? Och tycker ni det är oetiskt med open source-arbete, som tar jobb från systemutvecklare och liknande? Eller är det bara fotograferna som måste skyddas från dessa hjärtlösa gratisarbetare?


Mitt i prick!
 
ANNONS