Annons

AF på Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Är det någon som vet om A77:an har någon AF funktionalitet som avviker från övriga Sony-familjen? Tex tröghetsinställning eller mjukvarubaserad avståndsbegränsare? Det senare har jag en känsla av att A99:an har i alla fall.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vad jag kommer ihåg på rak arm (disponerar ingen A77 f.n.) så har man lagt till ett fjärde AF-val - zon-val (utöver de traditionella Wide, Valfri punkt och Spot AF) i A77:an. Man kan välja en grupp av AF-punkter, antingen den vänstra, centrala eller den högra AFpunktssvärmen samt alla tre ifall jag minns rätt.

Det du tänker på finns mycket riktigt på A99. Där finns ett "AF-tröghetsfilter" där man kan välja tre olika fördröjningar, dock enbart i videoläge. Sony valde däremot INTE att lägga in ett sådant tröghetsfilter för stillbildsfoto som Canon och Nikon har. Deras kameror behöver dock sannerligen ingen fördröjning för sina video-AF-system - i de modeller där de har implementerat något slags video-AF-system så har dessa hittills varit toksega...

Sony tog istället de första stegen in på helt andra och dittills oprövade vägar. Jag förstår mycket väl deras tankegång här - alla jobbar utav h-lsike för att få ett så snabbt AF-system som möjligt, och då förefaller det mig inte att vara det allra smartaste att det första man sedan gör är att hälla sirap i systemet...

A99 är försedd med tre nya AF-tekniker som inte funnits i några kameror tidigare.
Jag har själv inte någon erfarenhet av A99 (förutom att jag "klämt på" några vid fotoutställningar och i butiker), så jag ger bara en kort beskrivning nedan.

1) A99 är försedd med 102 st PDAF-punkter on-board-image sensorn utöver de 19 st traditionella separata AF-punkterna. Dessa 102 jobbar inte separat, utan tillsammans med de 19 för att utvidga området som täcks av AF-punkter.

2) AF-D: "Depth-map assist continous AF". Man ska kunna "stänga in" ett rörligt objekt i en "box". AF-systemet bryr sig inte om vad som händer utanför denna.

De båda ovanstående funkar enbart för de objektiv som stöds av programvaran i A99. Initialt gällde detta bara för sex objektiv, men sedan har det kommit FW-uppdateringar som gör att typ 2/3 av deras objektivpark stöds. Stöder tydligen även vissa objektiv från Minolta och Tamron, trots att dessa inte är upptagna i kompatibilitetslistan.


3) D-Range: Man kan i kameran steglöst välja en bortre och en främre avståndsgräns. AF-systemet bryr sig inte om det som är utanför dessa gränser, t.ex. ifall någon person, fotbollsspelare e.d. passerar framför kameran. Istället jobbar det i full fart inom det valda avståndsområdet (ingen "sirap"). Funkar med alla D-objektiv (som är försedda med avstånds-enkoder) oavsett fabrikat, men rapporteras funka även med non-D-objektiv, fast man får då ingen meteravståndsangivelse på skärmen av området, bara en omärkt "skala".

Finns förstås många användningsområden för detta. Motocross, biltävlingar, djur bakom galler etc. Man ställer in gränserna så att AF-systemet inte bryr sig om staket, galler, nät etc., men det klarar ändå att fokusera med full snabbhet på objekten innanför de valda avståndsgränserna. Detta är konster som A99:an är helt ensam om att utför (åtminstone ännu så länge).

Eller, det finns faktiskt en hårdvarulösning till Minoltas och Sonys fasta objektiv (200, 300, 400, 500 och 600 mm) som medger steglös inställning av främre och bortre avståndsgränserna. Dessa objektiv kan förstås användas på vilken A-mountkamera som helst. Beroende på omständigheterna kan då även en gammal Sony A100 tydligen fokusera snabbare än en Canon 1D eller Nikon D4, har jag sett rapporteras... :)
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Här är en länk till några användarerfarenheter av A99:ans AF-D:


Forum index > Sony Alpha SLR/SLT Talk > Change forum

Sony A99 AF-D Mode Rocks!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Started 4 months ago

I had my first outing yesterday with my new A99 and my existing SAL-70400G lens at the D1 Tennessee State Soccer Championship Tournament.

While I was adjusting to the loss of the crop factor enjoyed on my A77, trying to cover the field at a maximum focal length of 400mm instead of 600mm, the AF-D dual sensor "depth mapping" magic was working silently and near flawlessly in the background.

It wasn't until I reviewed my extra fine JPEGs today from the A99 that I witnessed the astonishingly higher spot on focus "keeper" rate I had attained in sports motion tracking relative to the AF-C focus mode results on the A77.

I now know how really lucky I am that all three of my Full Frame Zeiss and G lenses are currently supported by the A99 in the AF-D mode. (And with all due respect, I am aware that it has been a contentious issue among forum contributors that not all Alpha mount lenses can drink at this "depth mapping" well.) Turning on the AF-D mode feels like a reward of sorts for being a loyal Sony aficionado.


Länk:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3494843
 

afe

Aktiv medlem
TS frågade om A77, så varför en lång uppsats om A99? ;)

Söm tidigare nämnts har A77 ingen av de funktionerna, men ändå en bra AF (för det mesta).
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Tja det var väl alltså som jag trodde. Sonys kameror borde ju vara en dröm att hacka firmware till. Olympus är ju som en jämförelse som en liten dator man kan styra precis som man vill menyerna.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej Mattias! (Såg ditt mejl just nu, så jag svarar här istället. )

Jag utnyttjade inte så avancerade AF-finesser när jag hade A77an. Fokuserade med centerpunkt och komponerade om med af-s mest. Lärde mic inte anvä da af-c o h val av fokuspunkter förrän jag hade Nikon D600.

A77 är som andra Sonykameror, men är snabbare. Ruskigt snabb att hitta fokus o h med 16-55 också ruskigt snabb att låsa fokuseringen. Andra har klagat på att den inte har en inställbar fördröjning innan den fokuserar om åå nåt annat som tillfälligtvis kommer i vägen, men det går att komma runt med lite annan teknik att släppa upp avtrycket. Å andra sidan gör det inte så mycket att den fokuserar om, den fokuserar ju tillbaka igen blixtsnabbt utan nån fördröjning.

Snabb att hitta och låsa fokus och dessutom exakt är den i alla fall, oerhört snabb.

Det ska finnas ett motivlåsningsläge som jag tror aktiveras default i af-c. Jag kommer inte ihåg vhur det var. Provade det när jag gick igenom kameran, men använde det i te så flitigt. Det var längesen.

Har du skaffat en A77? Du hade väl A65 vill jag minnas.

/Mats
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jo, jag hade en A65:a en kort tid. Tyckte inte den var så bra så jag sålde den och köpte en A55:a för mindre pengar.

Tänkte använda min Olympus för filmning men trots att den har blixtsnabb af i enbildsläge så jagar den bara fram och tillbaka när man filmar. Och grejen är den att jag filmar dottern när hon rider rätt mycket.

Då tänkte jag att om jag byter ut mitt (ja ditt gamla) Tamron 70-200 mot ett Sigma 50-150 så har jag en rätt bra kombo för att filma med. Bättre brännviddsomfång och tyst fokusmotor. Sony är för mig (jag vet att 99% av alla tycker af och filmning inte hör ihop men jag fattar det inte) egentligen perfekt för att filma med. Men, det är riktigt irriterande att kameran byter fokus hela tiden när någon annan ryttare kommer i vägen.

Tröghetsinställning eller en mjukvarubaserad avståndsbegränsning skulle lösa det problemet men det har tydligen inte A77:an heller. Och att hitta ett objektiv med mekanisk begränsare vete fn om man kan hitta till Sony. Varken Tamron eller Sigma har väl det vad jag vet och ifall nu Sonys egna har det så är det för dyrt.

Och A99:an kommer jag inte köpa så då är jag nog i en återvändsgränd tror jag.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ana, för filmning.

Jo, jag har filmat en del med A77 och det funkar bra med AF.

Håller med om att det är konstigt att en del ratar af vid filmning. Det är ju suverät när det fungerar, men det ju inte så många kameror där det faktiskt gör det.

Jag filmade en scen tillsammasmed min son som innehöll både fokusförflytnig,panorering, och zoomning tillsammans edföljandefokus.Rätt ovanligt, men det var mycket välpoanerat och krävde flera omtagningar.

Fokus var inzoomat på ett par personer utanför ett sjukhus, sedan utzoomning så man såg ambulansutfarten och när ambulansen kom så kom den först emot en och svängde sedan bort varvid när den var en bit bort och svängde igen och då zoomadesndet in så att kan kunde identifiera personen i passagerarsätet. Hela tiden med största bländare för att få bakgrundsoskärpa.

Låter lite märkligt, men så var det beskrivet i storyboardet :).

Att med kameran på stativ göra en mjuk utzoomning, panorering och sedan en inzoomning och hela tiden följa fokus på ett objekt som först närmar sig kraftigt och sedan byter riktning och åker ifrån dig var inte så alldeles enkelt. Utan fungerande AF i stort sett omöjligt om inte en extra person gör enbart fokusering efter förinställda värden, men inte heller det är enkelt utan att krocka med varandra.

(Scenen ingår i ett ambitiöst filmprojekt som kommit lite av sig, men är planerat att tas upp igen så det blir kanske en publik film av det)

Det här har ju tidigare inte fungerat med någon annan kamera än Sonys SLT. numera finns ju Canon 70D som också gör det.

(Bäst att tillägga att jag i alla fall inte känner till någon annan som klarar det för att inte bli utskälld om det skulle finnas det.) Kontrastfokus kan ju bli väldigt fult vid filmning.

Jag upplevde alltså A77 som mycket trevlig för detta och objektivet 16-50/2,8 SSM är inget annat än alldeles underbart, mjukt, tyst, smidigt, ljusstarkt och knivskarpt och dessutom billigt. Helt otroligt egentligen :)

Nu verkar det komma på bred front med spegellösa som fixar PDAF på sensorn.

Jag har själv sneglat på Canon 70D pga detta och var på vippen att inhandla en, men känner mig inte riktigt bekväm med Canon och avvaktar lite för att se vad annat som kommer snart, bl.a. från Sony. Canon-kameran är ju annars det enda riktiga alternativet just nu tillsammans med Sonys SLT. Kolla lite på den vetja, eller kommande NEXar.

Möjligt att A77 reas ut riktigt rejält tillsammans med 16-50-gluggen. Det är ju faktiskt bland det allra bästa som finns, fast med några tillkortakommanden.

Annars som sagt, titta på Canon EOS 70D. Den har mycket bra AF som funkar i PDAF-läge vid filmning och har de där trögehetsinställningarna som du efterfrågar. Finns bra objektivutbud också ju, med tysta mjukzoomande och fokuserande objektiv. Speciellt de där STM-objektiven som är till för exakt detta. Den croppar inte heller bilden vid filmning, men kräver ju objektiv med stabilisering. Sigma 50-150/2,8 OS HSM finns ju till den bl,a,


/Mats
 
ANNONS