Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

x-country

Aktiv medlem
Seriöst? Det var då ett j-a gnölande om avsaknad av laddare!

Absolut, det är lite irriterande.

MEN - om ni på fullaste allvar menar att det är ett problem - köp en universalladdare och gå vidare med livet!

Avstår ni inköp på grund av avsaknad av medföljande laddare, kan jag meddela att det är ni som är räven. Och hur rönnbären smakar får bara de som vågar smaka veta.

Kan vi gå vidare och diskutera kamerorna nu?
Ja, verkligen. De e dags att släppa det där nu.

TIll er som använder Sony idag, jag antar att focus peaking fungerar även när man använder adapter och låt säga k-mount eller M42? Eller är det något som bara fungerar med nya objektiv, alltså att det är någon elektronisk koppling mellan objektiv och kamera för att det ska fungera?
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Ja, verkligen. De e dags att släppa det där nu.

TIll er som använder Sony idag, jag antar att focus peaking fungerar även när man använder adapter och låt säga k-mount eller M42? Eller är det något som bara fungerar med nya objektiv, alltså att det är någon elektronisk koppling mellan objektiv och kamera för att det ska fungera?
Peaking fungerar oavsett vad som sitter på :)

Edit: till exempel kör jag med Canon FD-glas med en adapter som enbart är en korkad distans - ingen EXIF förmedlas, ingen bländarstyrning via adaptern. Peaking lirar utmärkt!
 

Atropine

Avslutat medlemskap
TIll er som använder Sony idag, jag antar att focus peaking fungerar även när man använder adapter och låt säga k-mount eller M42? Eller är det något som bara fungerar med nya objektiv, alltså att det är någon elektronisk koppling mellan objektiv och kamera för att det ska fungera?
Skillnaden är att man måste initiera focus peaking manuellt med manuella objektiv. Med dedikerade E-objektiv sker detta automatiskt när man håller inne avtryckaren halvvägs och vrider på fokusringen (om man vill).
 

x-country

Aktiv medlem
Skillnaden är att man måste initiera focus peaking manuellt med manuella objektiv. Med dedikerade E-objektiv sker detta automatiskt när man håller inne avtryckaren halvvägs och vrider på fokusringen (om man vill).
Ok. Tack. Kan ju hända att det blir något dedikerat E-objektiv också så småningom.
 

afe

Aktiv medlem
Skillnaden är att man måste initiera focus peaking manuellt med manuella objektiv. Med dedikerade E-objektiv sker detta automatiskt när man håller inne avtryckaren halvvägs och vrider på fokusringen (om man vill).
Nja, peaking behöver man inte initiera - det är sökarförstoringen som inte sker automatiskt med manuella objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är en stor fan av gamla Pentax-objektiv. De passar bra på min NEX och de kommer passa utmärkt till A7 också för de som vill skruva på sånt. Men notera att Pentax har ett klart större registeravstånd än exv. både Leica och Konica så adaptern blir allt klart större. Men det är väl allt. Fördel Leica-objektiv av det skälet och en del andra också. :)
Tvärtom blir det väl? Ju kortare registeravstånd för en fattning desto längre måste adaptern för den fattningen vara när objektivet ska monteras på en annan fattning.

Adaptern måste ju vara precis så lång så att objektivet hamnar på samma avstånd från bildsensorn på den nya kameran som det gjorde på kameror med den ursprungliga fattningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan så borde en A9r också ligga i utveckling och den kommer väl då att ha 50 MP.
Siffran 9 brukar Minol^H^H^H^H^HSony reservera för "proffsmodeller" (även om A99 kanske utgör ett undantag). Jag gissar därför att en eventuell A9 måste ha mycket bra följande AF och högfrekvent seriebildstagning för att kvalificera för namnet. Samt vara lika robust som Canikons störtsta och tyngsta modeller. En A9 behöver givetvis inte vara lika stor och tung som dessa, men den skulle nog blir större och tyngre än A7.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Det har varit lite förvirrat om seriebildshastigheten för dessa kameror.

Det kan vara praktiskt att känna till att Sony sedan länge har haft två typer av seriebildstagning:
1) Kontinuerlig tagning
2) Hastighetsprioriterad kontinuerlig tagning.

Typ 1 har AF och exponeringsmätning mellan varje bild.
Typ 2 mäter AF och exponering på första bilden i serien, och låser dem sedan där så länge man håller slutarknappen nedtryckt. Behöver man ändra är det bara att släppa upp knappen ett ögonblick.

Detta har funnits sedan DSLR-tiden (min gamla A550 har två hastigheter av typ 1 och en av typ 2).


Enligt Sony gäller följande:

A7 med 24 Mp sensor
5 b/s Typ 2
2,5 b/s Typ 1

A7R med 36 Mp sensor
4 b/s Typ 2
1,5 b/s Typ 1
.
och man kan nog tänka sig att de 2,5 resp 1,5 i verkligheten är avsevärt lägre eftersom autofokusen säkert kommer både jaga lite och missa målet ibland/ofta.

Känslan är ju att den där funktionen med fasdetekterande af på sensorn fortfarande mest är en marknadsföringsgrej snarare än att den är särskilt användbar.
 

PMD

Aktiv medlem
Den här grunkan tror jag nästan avgör saken för mig som har en hel drös med Canon EF-objektiv.

"Canon EF Lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark III),
Electronic aperture, EXIF, image stabilization, autofocus
"
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tänk på att Metabones adapter togs fram när A7/a7R-kamerorna var okända. De kan därför ha bafflar som avgränsar utgångsstrålarna till APS-C storlek. Ifall det är så kommer säkert snart en Mark IV med större "utgångshål". :)

Ser dock att de uppger att den är testad på NEX-VG900, och i så fall bör det ju inte vara några problem med denna adapter.

En del andra adaptrar är försedda med sådana bafflar, bl.a. Sonys egna LA-EA1 och LA-EA2. Men inte LA-EA3 och LA-EA4, varför de senare kan användas med FF-objektiv på A7/A7R utan vinjettering.
.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Tänk på att Metabones adapter togs fram när A7/a7R-kamerorna var okända. De kan därför ha bafflar som avgränsar utgångsstrålarna till APS-C storlek. Ifall det är så kommer säkert snart en Mark IV med större "utgångshål". :)

Ser dock att de uppger att den är testad på NEX-VG900, och i så fall bör det ju inte vara några problem med denna adapter.

En del andra adaptrar är försedda med sådana bafflar, bl.a. Sonys egna LA-EA1 och LA-EA2. Men inte LA-EA3 och LA-EA4, varför dessa kan användas på A7/A7R.
.
TheCameraStore använde denna adapter på A7/A7R i sin testrapport och hade inga problem med vinjettering så det är bara att åka!
http://www.youtube.com/watch?v=bnvgceTEV3c
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tvärtom blir det väl? Ju kortare registeravstånd för en fattning desto längre måste adaptern för den fattningen vara när objektivet ska monteras på en annan fattning.

Adaptern måste ju vara precis så lång så att objektivet hamnar på samma avstånd från bildsensorn på den nya kameran som det gjorde på kameror med den ursprungliga fattningen.
Nä, du tänker på fel sak. Det blir så ifall du har ett och samma objektiv, t.ex. ett Leica-objektiv, och ska montera detta på olika spegellösa system. Ringen blir längre om du ska montera detta på en NEX med sitt korta registeravstånd än på en m4/3-kamera med sitt något längre registeravstånd. Försöker du montera det på en spegellös med ännu längre registeravstånd, som Samsungs NX-system, så blir ringen så kort att det blir problem tydligen. Det finns ju massor av Leica M-adaptrar både till NEX och m4/3-systemen, men jag har inte sett någon till NX (har i och för sig inte letat).

Men ifall du har t.ex. m4/3 (vilket jag vet att du har), A7 eller vad som helst, så blir ringen längre för Canon-objektiv än för Leica-objektiv.
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
och man kan nog tänka sig att de 2,5 resp 1,5 i verkligheten är avsevärt lägre eftersom autofokusen säkert kommer både jaga lite och missa målet ibland/ofta.

Känslan är ju att den där funktionen med fasdetekterande af på sensorn fortfarande mest är en marknadsföringsgrej snarare än att den är särskilt användbar.
Det är ju extremt stor skillnad mellan olika implementationer av pdaf på sensorn.

Hur Sony har lyckats med detta i A7 vet vi väl inte ännu, eller?
Finns det någon test av det som visar hur prass bra Sony har lyckats eller inte. Jag har inte sett någon.

Nikon1 sägs ju vara snabb, fast det är nog itne jämförbart med så liten sensor.
Ett annnat märke har ju på senare tid lyckat exceptionellt bra med detta.

Så innan vi vet hur bra som Sony fått till det i den här kameran är det väl för tidigt att prata om "marknadsföringsgrej snarare än att den är särskilt användbar".

Ska bli spännande att se. Jag har dock inga stora förhoppningar, men förmodligen ett snäpp bättre än tidigare och de första implementationerna som Canon 650D eller så.

/Mats
 

Sabud

Aktiv medlem
Verkar som om Fujifilm kan ha löst IBIS-problematiken med FF. Enligt inte helt otillförlitliga källor kommer de under 2014 släppa modell 200 med sensorbaserad IBIS. Dock en liten kamera med fast optik, alla RX1 till att börja med.

/Stephan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tekniken med IBIS på fullformatssensorer är löst för längesen. Fanns i Sonys A900 från år 2008, och sedan i A99.

När det gäller A7/A7R handlar det säkerligen om val - att få fram minsta och lättaste fullformatarna (med utbytbara objektiv). Inget hindrar således att det kommer typ A8 eller nåt med IBIS (och NEX:ar också för den delen, även om de kommer att kallas för Alpha i fortsättningen).

Men ifall ryktet stämmer så ska Fujifilm ha en eloge för att de vågar. De kommer att möta en formidabel konkurrens. Varken Canon eller Nikon verkar ju vara djärva nog när det gäller att ge sig ut i okänd terräng... Men självfallet tjänar de mycket mera pengar i nuläget på att hålla sig till sin traditionella och väl inkörda teknik, som fortfarande är bäst inom vissa områden. Vill man gå före och vara innovativ så måste man ju alltid kalkylera in att vissa av ens idéer kommer att göra åt förmögenheter, utan att man för den skull har några som helst garantier att de kommer att generera en enda krona i intäkter.
.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Det är ju extremt stor skillnad mellan olika implementationer av pdaf på sensorn.

Hur Sony har lyckats med detta i A7 vet vi väl inte ännu, eller?
Finns det någon test av det som visar hur prass bra Sony har lyckats eller inte. Jag har inte sett någon.

Nikon1 sägs ju vara snabb, fast det är nog itne jämförbart med så liten sensor.
Ett annnat märke har ju på senare tid lyckat exceptionellt bra med detta.

Så innan vi vet hur bra som Sony fått till det i den här kameran är det väl för tidigt att prata om "marknadsföringsgrej snarare än att den är särskilt användbar".

Ska bli spännande att se. Jag har dock inga stora förhoppningar, men förmodligen ett snäpp bättre än tidigare och de första implementationerna som Canon 650D eller så.

/Mats
Ja, alltså den är ju avsevärt långsammare med af än utan, så i den meningen så får man väl säga att Sony inte lyckats så särskilt väl. Och jag kan lova att det kommer vara sämre i verkligheten än i specarna.

Så om man kommer ner till 1-2 b/s så är det ju knappt kontinuerligt alls. Och om man elakt räknar med varannan som keeper så kan man lika gärna använda af-s och sigle shot.

Nä, min gissning är att det inte fungerar i verkligheten här heller.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja, alltså den är ju avsevärt långsammare med af än utan, så i den meningen så får man väl säga att Sony inte lyckats så särskilt väl. Och jag kan lova att det kommer vara sämre i verkligheten än i specarna.

Så om man kommer ner till 1-2 b/s så är det ju knappt kontinuerligt alls. Och om man elakt räknar med varannan som keeper så kan man lika gärna använda af-s och sigle shot.

Nä, min gissning är att det inte fungerar i verkligheten här heller.
AF-hastigheten har väl inget att göra med serietagningsintervallet?

Visst, att det är högre fps med låst exponering och fokusering är en sak, vilket inte nödvändigtvis har att göra med AF-hastigheten.

Vad jag menar med AF-hastighet är hur fort det går från att du siktar på det du vill fokusera på och trycker ner avrycket halvvägs till dess att fokus är satt. För att det ska fungera med följande fokus så måste det vara såpass snabbt att motivet inte hunnit ta sig ur fokusområdet när bilden tas.

Den AF-hastigheten är viktig även om man bara tar en enda bild och har därför inget att göra med serietagningshastigheten.

Menar du nåt annat?


/Mats
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS