Annons

Risk med gammalt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Obedix

Medlem
Jag är på väg att köpa ett begagnat macro-objektiv och har ett på gång som inte är använt mycket alls. Det enda är att det är ca 6 år gammalt. Finns det någon risk med att objektivet är gammalt eller är det bara antalet exponeringar man tittar på. Tänker exempelvis om det är som en bil som inte mår bra av att inte användas.
 

arpelalm

Ny medlem
Jag har ett Canon EF 1,8 Mk I som med all säkerhet är tillverkat före 1990. Det är fullt fungerande och tar otroligt skarpa bilder, trots att det förmodligen är av lägre kvalitet än det objektiv du tittat på! Slå till om det inte har yttre skador som kan antyda att det fallit i marken!
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag är på väg att köpa ett begagnat macro-objektiv och har ett på gång som inte är använt mycket alls. Det enda är att det är ca 6 år gammalt. Finns det någon risk med att objektivet är gammalt eller är det bara antalet exponeringar man tittar på. Tänker exempelvis om det är som en bil som inte mår bra av att inte användas.
Ja det är ingenting. Jag har haft objektiv som varit säkert över 20 år gamla som funkat perfekt i både elektroniken och mekaniken. Det största problemet som jag märkt med gamla objektiv är att moderna kameror har rätt starka af-motorer som kan dra sönder kugghjulen i objektivet. Det har hänt ett par gångar med gamla Sigma på nya Sony hus.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du möjlighet att testa att fokuseringen går jämnt och inte låter illa. Makroobjektiv brukar ha lång fokuseringsgång. Kolla efter slagmärken som kan bero på att det tappats. På makron är repfria linser viktigare än annars också. Annars är åldern inte något problem. Manuella 60mm/2,8 Micro-Nikkor brukar ha problem med olja på bländarlameller vilket ofta kräver demontering och rengöring för att de ska fungera korrekt.
Det enda begagnade objektivköpet jag misslyckats med (och jag har köpt många begagnade, där åldern varit allt från 60-talet fram till nya) var ett 55mm/2,8 AF Micro-nikkor, som, visade det sig, gått i backen så fokuseringen kärvade till oanvändbarhet.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag kör med objektiv från allt från 50-tal till 2010-talet och jag ser inte något problem med ålder så länge skicket är dugligt. Ironiskt nog är det mina yngre objektiv som stött på krångel, inte de äldre.
 
ANNONS