Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast dessa brukar kunna köpas beg även av återförsäljare för runt 2000:- st även lite lägre ibland. Priset i annonsen anger 3000:- vid köp av en. Rimligt hade varit 2000:- styck eller mängdrabbat vid köp av båda - säg 3500:- för båda eller optimistiskt 4000:- för båda.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Fast dessa brukar kunna köpas beg även av återförsäljare för runt 2000:- st även lite lägre ibland. Priset i annonsen anger 3000:- vid köp av en. Rimligt hade varit 2000:- styck eller mängdrabbat vid köp av båda - säg 3500:- för båda eller optimistiskt 4000:- för båda.
Ja, mycket möjligt att du har rätt.
Men under kategorin "Hur tänker folk på Blocket" förväntar jag mig mer överpris än 1000:- för något som borde ligga på 4000:-.

Men håller med om att jag aldrig skulle köpa två konvertrar ver1 för 5000:-, o så är det fredag kväll, ni har rätt, klart överpris...

Bjuder på två andra, något överdrivna priser samt ännu mer överdrivna texter...

Tex "världen finaste digitala systemkamera" 20D för 4000:-
http://www.blocket.se/vasterbotten/Canon_EOS_20D_48926351.htm?ca=11&w=3

Eller 30D för 2200:- där säljaren skriver "I affär kostar ca. 11000kr. utan batteriladdaren"
http://www.blocket.se/hassleholm/Canon_EOS_30D_49241679.htm?ca=11&w=3
 

PMD

Aktiv medlem
Säljaren accepterar ju avhämtning så om man inte har alltför långt dit så är det väl ganska riskfritt?
 

glemmy

Aktiv medlem
jo förvisso sant men ett vinnande bud är bindande så en eventuell köpare kan inte dra sig ur om den inte motsvarar förväntningar. eller kan inte, allt går väl visserligen
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är klart att man kan. Om det visar sig vara en sunkkamera så behöver man inte genomföra köpet.
 

glemmy

Aktiv medlem
Det här med skick är alltid subjektiv så om det nämns är det alltid ett sätt för en köpare att komma undan? (Sålänge det inte är nytt och inplastat). Man kan alltid hävda att man förväntade sig bättre skick.

Nåväl, ursäkta off topic. Jag reagerade på avsaknaden av information i en budgivningsannons. Trodde att bättre beskrivning, bilder m.m. skulle medföra ett högre slutpris. Men så verkar det inte vara.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Antikvärde? Affektionsvärde? Skämt åsido, det är inte ovanligt att köpare av konsumentelektronik inte hänger med vid nylanseringar av efterträdare och hur stort prisfallet är. Det är iögonfallande hur mycket begärs för beg amatörkameror jf med mer professionella kameror - de senare är mer insatta i regel.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Jag lade nyligen ut en grej på blocket, till rimligt pris, och jag blev förvånad över hur KÖPARNA tänker. Eller kanske snarare de presumtiva köparna, i det här fallet, eftersom jag aldrig i helvete tänker sälja till någon av dem som mailat hittills. Lade ut annonsen med priset 3000:-, tydligt markerat i annonsen, och hade morgonen efter följande skörd i inkorgen.

Tre mail där den enda texten var "vad är priset`". Nej, okej, ett av dem stod det faktiskt "hur mycket kostar" i istället.

Ett mail där någon ville köpa för 1500:-, vilket är så lågt att det inte ens kvalificerar sig som skambud.

Ett mail där "Jessica" ville ha paketet skickat till England, trots att det uttryckligen står i annonsen att varan inte skickas. Givetvis en scammer av något slag.

Det ska bli spännande att se vad mer som dyker upp. Och ännu mer spännande att se om det finns några seriösa köpare på blocket längre...
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Satt och följde den här auktionen:
http://www.tradera.com/item/340230/193928713/canon-eos-5d-mark-ii
En 5D MKII. Nästan ingen information alls och en bild som visar en MKIII (som säljaren påpekar men ändå). Säljaren har några negativa omdömen.
Jag skickade ett meddelande för ett tag sedan men fick inget svar.

Trots detta går priset upp i 8200 kr!!

Tycker folk att det är lite spännande att köpa grisen i säcken?
Jag gillar att han har frågetecken efter varje punkt i annonsen, är han inte säker själv? :) Nej, det luktar scam lång väg. Det är väl förresten mest scammare och oseriösa kina-importörer som säljer saker på Tradera numera.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Det är väl förresten mest scammare och oseriösa kina-importörer som säljer saker på Tradera numera.
Det här är ju bara skitsnack.

På Tradera får man grejerna sålda, man får bra pris och slipper allt bök som uppstår på blocket med skambud och märkliga bytersförslag.

På blocket hittar man ju mest objekt av den här typen:
http://www.blocket.se/halland/Sony_SLT_A77_50153371.htm?aw=1

Nypris för kamera och 16-50 är ca 10 000 kr. Nypris för objektivet om man bortser från Pixmania är ca 2 000 kr.
Så alltså tycker säljaren att man skall betala exakt nypris för hennes begagnade prylar.
 
ANNONS