Annons

Kompaktkamera, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpan

Aktiv medlem
Liten reflektion om man kommer från systemkamera och ibland fotar med en RX100.

Bildkvaliteten blir mycket bra, ofta bra resultat även i mörka förhållanden. Det är dock två saker som stör mig lite:

1) Hanteringen blir inte lika smidig som på en systemkamera, jag saknar lite fler direktknappar.
2) Ibland är också autofokus och omfokusering långsam vilket gör att man missar en del bilder som skulle suttit med en systemkamera.
 

ROOL

Aktiv medlem
RX100 ger bra bilder (har en själv). Om jag skulle ge mig ut på strapatser som innefattar sand och vatten skulle jag nog fundera på att tulla på bildkvaliteten och välja en "allväderskamera". Jag har inte utforskat var gränsen går för vad RX100 tål, men misstänker att den inte gillar vatten så bra.
När man stänger av den dras det våta objektivet in i kamerahuset t.ex.
Annars är den en smidig kamera för resor med alla funktioner som en systemkamera har utom genomsiktsökare, blixtsko och objektivbytesmöjlighet . Videokvaliten är också bra men skulle bli mindre skakig om man har något att hålla kameran med.
Har en RX100 som alltid ligger i benfickan utan skydd. Eftersom jag lever på en båt stor del av året blir den utsatt både för sand, salt och hög luftfuktighet. Den har klarat sig riktigt bra. Direkt kontakt med vatten försöker jag undvika.

Det extra greppet är riktigt bra. Gör att man får ett betydligt bättre grepp.
 

larsborg

Aktiv medlem
Liten reflektion om man kommer från systemkamera och ibland fotar med en RX100.

Bildkvaliteten blir mycket bra, ofta bra resultat även i mörka förhållanden. Det är dock två saker som stör mig lite:

1) Hanteringen blir inte lika smidig som på en systemkamera, jag saknar lite fler direktknappar.
2) Ibland är också autofokus och omfokusering långsam vilket gör att man missar en del bilder som skulle suttit med en systemkamera.
På en så liten kamera, Sony RX100 serien, ungefär som ett cigarettpaket, är det omöjligt att få utrymme till en massa direktknappar, det som behövs justeras, nås lätt genom menyer.
Om du har en bättre lösning, med flera direktknappar runt om, på ovansidan och på undersidan av kamerahuset, - kontakta Sony i Japan.
Jag tycker att autofokusen är mycket snabb, ingen tvekan framåt eller tillbaka, har ännu inte missat något, ja,,en modern systemkamera är ännu snabbare.
 

afe

Aktiv medlem
Det finns definitivt kompaktkameror med mer ergonomisk hantering än RX100, men det hjälper ju inte TS om de inte passar i budget. Möjlighet till UV-hus var dock ett önskemål konstaterade jag efter att läst startinlägget igen, och det verkar det tyvärr vara ont om till den kameran för låga priser.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Tack för alla era svar! Jag har bestämt mig att det blir en Sony RX. Men velar mellan att köpa den första modellen ny, eller den andra begagnad. Dom ligger på ungefär samma pris.
 

afe

Aktiv medlem
Version två har något bättre bildkvalitet tack vare bakgrundsbelyst sensor, men framför allt är skärmen vinklingsbar. För mig är det helt avgörande i en kamera där man använder skärmen som sökare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Man kanske ska nämna något som kan vara tänkvärt om
om RX100 och det är när af-motorn får fnatt och surrar konstant i vågrätt läge. Det upphör om man tippar kameran åt något håll. Googlar man "RX100 buzzing " så ser man att det inte är helt ovanligt. Jag har råkat ut för det vid några tillfällen och då när belysningen är dålig. Det påverkar inte stillbilder så mycket men ljudet kommer med när man filmar, vilket gör ljudupptagningen oanvändbar. Felet som verkar drabba de första två modellerna verkar inte ha någon varaktig lösning eftersom det kan uppstå igen hos de som fått kameran reparerad av Sony. Det borde rimligen vara fler än jag som råkat ut för detta i Sverige. För övrigt gillar jag kameran skarpt som ger bra bilder trots att den kan vara lite bångstyrig ibland.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, dels har tvåan en mycket bättre sensor (BSI), dels gör den rörliga skärmen och möjligheten att sätta på en evf kameran mycket mer användbar.
 

larsborg

Aktiv medlem
Nja, dels har tvåan en mycket bättre sensor (BSI), dels gör den rörliga skärmen och möjligheten att sätta på en evf kameran mycket mer användbar.
Jag skulle välja RX100 mk I, den har troligen bättre legering på avtrycket, än vad mk II har, viktigt vid fotografering i regnväder och åska.
Blixtskon på mk II är totalt onödig för en extern blixt, som ofta är större än själva kameran, det ser ju löjligt ut, den inbyggda blixten räcker till de flesta tillfällen.
Extern EVF kostar flis, nära nog lika mycket som kameran själv, gör idén om en liten kamera till en parodi, kan vara lämplig för prylnördar.
Sony säger i sin reklam, att mk II har en ny sensor, jämfört med mk I, men inga testresultat har visat någon riktigt stor skillnad, i bildresultat, alltså ingen revolution.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag var in i stan i går och köpte den första modellen, jag tyckte inte alls om vikskärmen på den andra, den var tjorvig att få ut. Tyckte vikstjärmen smed mycket finare ¨på tredje modellen men den var på tok för dyr :)

Tror det blir en bra kamera det här!
 

professorb

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp och mycket nöje med den. Tror du kommer bli nöjd med bilderna den tar.

Ett litet tips bara. Sonys lilla plastbit man klistrar på på framsidan gör att man får mycket bättre grepp på kameran. Den går ändå in i det hårda fodral jag köpte på Kjell och Co.
http://store.sony.com/attachment-grip-zid27-AGR1/cat-27-catid-EOL-Digital-Camera-Accessories
Nu verkar Kjell inte ha det längre men så här ser det ut:
http://www.lovecases.co.uk/hama-hardcase-colour-style-camera-bag-60-l-black.html
 

unoengborg

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp och mycket nöje med den. Tror du kommer bli nöjd med bilderna den tar.

Ett litet tips bara. Sonys lilla plastbit man klistrar på på framsidan gör att man får mycket bättre grepp på kameran. Den går ändå in i det hårda fodral jag köpte på Kjell och Co.
http://store.sony.com/attachment-grip-zid27-AGR1/cat-27-catid-EOL-Digital-Camera-Accessories
Nu verkar Kjell inte ha det längre men så här ser det ut:
http://www.lovecases.co.uk/hama-hardcase-colour-style-camera-bag-60-l-black.html
Att inte ha ett sådant grepp på en sådan är ohållbart:)
 

Ventures

Aktiv medlem
Att inte ha ett sådant grepp på en sådan är ohållbart:)
Haha. Köpte en sådan gummibit när jag besökte B&H (och sparade därmed ett par kronor), men har inte klistrat dit den ännu. Har börjat vänja mig med det lilla hala kamerahuset.
Det finns varianter på handtaget från Hasselblads som är dyrast (en Rx100 kommer med på köpet) via tredjepartstillverkare (som vissa anser vara bäst) till gör det själv-varianten av en halv rundstav och självhäftande gummiduk.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag var in i stan i går och köpte den första modellen, jag tyckte inte alls om vikskärmen på den andra, den var tjorvig att få ut. Tyckte vikstjärmen smed mycket finare ¨på tredje modellen men den var på tok för dyr :)

Tror det blir en bra kamera det här!
Du kommer att bli förvånad över det utmärkta bildresultatet. :)
Köp till original väskan, både skyddar och ger ett perfekt grepp, kolla på den i en välsorterad fotoaffär.
Sony RX100 Väska art.nr. LCJ-RXA
 
ANNONS