Annons

Vad kostar bildstölden?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Så är det dax igen för en liten bildstöldsfråga.

Så här skrev jag till personen som "lånade" 15 bilder och använde på sin hemsida:
...................................................................................................................................
Hej XXXXX!

Noterade att du använder bilder som tillhör mitt företag AB XXXXX.

Du kan läsa mer om användandet av upphovsrättskyddade bilder här:

http://www.blf.se/leveransvillkor-foto-2014/

Du kan vidare läsa om ersättningsnivån för otillåten kommersiell publicering här:

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2015_web_k4.pdf

Vart skickar jag faktura?

Mvh
Christian Veltman (fotograf)

Svaret:

Hej Christian,

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag tydligen använt Dina bilder.
Jag hittade dem när jag var ute och kollade lägenhet och såg då att min kund skulle sälja sin lägenhet som jag varit med och inrett/designat.
Tog det helt som mäklarbilder och tänkte inte på att de ”ägdes” av någon.
Idag är jag anställd och har egentligen ingen affärsnytta av min hemsida, den har egentligen bara varit ett galleri för de projekt jag gjort.
Jag tar naturligtvis bort bilderna alternativt lägger till ditt namn som fotograf om du vill det.
Tycker att du fotograferade lägenheten fint.


Med vänlig hälsning

XXXXX
-----------------------------------------------------------------------------------------

Vad skulle du begära i ersättning?
Läser man de rekommenderade ersättningarna blir det ett betydande belopp.
 

Tell

Aktiv medlem
MÅSTE du verkligen kräva pengar? Personen i fråga verkar ju inte alls använda dina bilder i nåt slags kommersiellt syfte utan vill bara visa upp sitt jobb med hjälp av dina bilder. Är det så hemskt? O alternativt så vill ju denne helt enkelt ta bort bilderna.
Vad är det med fotografer nuförtiden som så promt vill ha en väldans massa pengar för sitt jobb, räcker det inte med att fota o ha kul o se att folk tycker om ens bilder?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad är det med fotografer nuförtiden som så promt vill ha en väldans massa pengar för sitt jobb, räcker det inte med att fota o ha kul o se att folk tycker om ens bilder?
Om jag förstår rätt så jobbar TS som fotograf och då förstår jag att man reagerar när ens bilder blir stulna.
 

christian veltman

Aktiv medlem
MÅSTE du verkligen kräva pengar? Personen i fråga verkar ju inte alls använda dina bilder i nåt slags kommersiellt syfte utan vill bara visa upp sitt jobb med hjälp av dina bilder. Är det så hemskt? O alternativt så vill ju denne helt enkelt ta bort bilderna.
Vad är det med fotografer nuförtiden som så promt vill ha en väldans massa pengar för sitt jobb, räcker det inte med att fota o ha kul o se att folk tycker om ens bilder?
En bra frågeställning!
Jag blev dock lite undrande.
Personen vill visa upp sitt jobb men det är inte kommersiellt???

Jag bedriver en verksamhet i AB-form och därigenom har relativt stora kostnader
såsom utrustning, fordon, datorer och självklart revisor oa.
Visst är det kul med foto :) och visst är det kul att folk gillar bilderna men,
det brukar jag ta betalt för.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nästa fundering... om man nu inte vill betala och dessutom har fixatinredningen, varför fotograferade man inte själv?
DÅ hade det varit gratis. Njae jag anser nog att personen bör betala.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle nog kräva betalning, men inte några SFF-fantasisummor, utan ett mer symboliskt belopp. Och givetvis måste byline sättas ut.
 
ANNONS