Annons

Vanligaste skärm/dator/storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Hej!

Vet du/ni om det finns fakta angående de vanligaste storlekarna på
skärmar hos den "vanlige" konsumenten?

Några av mina kunder ändar krav om bildstorlekar för webben.
Bilder som är för stora för tex liten laptop med 1024 pixlars bredd.

En reklambyrå tyckte att mina kunder skulle använda 1920 pixlars bredd
med allt vad det innebär i extra besvär. Nåväl, de fick sparken...

När "för stora" bilder visas på skärmen tappar de skärpa osv.

Men, var hittar lite fakta om just skärmstorlekar (upplösning) hos vanliga konsumenter.
 
Senast ändrad:

reboot81

Aktiv medlem
Glöm inte att det finns mängder med retinaskärmar, samt sådana som mig som gillar att zooma in på sidor.

Vad är målgruppen? Surfplattefolket kan glädjas åt bilder i 2048x1536, så varför skulle 1920 vara för stort?
 

TBone

Aktiv medlem
Man kan ställa sig frågan vad som är värst:
a) en "slutanvändare" med väldigt låg upplösning på sin skärm drabbas av automagisk nedskalning
b) en "slutanvändare" med normal / hög upplösning på sin skärm får en pixlig eller liten bild.

Jag vet var jag lägger min röst.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Högst meningslösa alternativ om man inte har klart för sig vad som är låg, normal, respektive hög upplösning i målgruppen. Tillbaka på ruta ett, skulle jag säga.
 

control87th

Aktiv medlem
Slutanvändaren med "låg" upplösning på sin skärm bryr sig förmodligen inte om kvaliten alternativt förstår att denne inte får bästa upplevelsen med den utrustningen.
 

christian veltman

Aktiv medlem
Tack för svaren :)

Målgruppen är en "vanlig" konsument dvs en vanlig "Svensson".
Ska vara lämplig för de vanligaste skärmarna.

Många bilder ska användas av fastighetsmäklare där jag enligt gammal
lärdom optimerar bildstorleken för webb.

En del använder en storlek både för web och tryck där mäklarnas system
skalar ned till webstorlek. Enligt mig inte optimalt då kvalite går förlorad (läs skärpa).

Vad säger ni?
 

ErlandH

Aktiv medlem
En mycket stor del av de "vanliga" konsumenterna använder i första hand mobiler eller surfplattor, med upplösning på 1920x1080 eller högre. Anpassa bilderna efter dem.
 

control87th

Aktiv medlem
Vi verkar vara förvånandsvärt överens om att det är FullHD/1920x1080 som gäller.

När du nu säger att det är för mäklarfoto så är jag än starkare i min uppfattning om att bilderna definitivt inte skall vara i lägre upplösning än detta. Även Svensson vill drömma om sitt framtida hus genom att titta på bilder på sin 55tums TV.
 

EJM68

Aktiv medlem
Visst är det trevligt med hög upplösning, men det finns flera faktorer som talar mot att använda 1920 breda bilder.

Websidorna har vänster och högerkant, så även om användarna har 1920 breda skärmar, kommer de ej kunna se 1920 bilder och därmed måste bilderna minskas ner, med pixlighet som följd. Det är inte troligt att websidan kommer byggas om bara för att ett fåtal vill se bilderna i full HD.

1920 bilder blir ganska tunga för webbservern att jobba med många besökare. Det kan krävas investering i caching servrar etc. Långsamma sidor är värre än dålig upplösning.

1920 bilder kräver bandbredd hos användarna. Det blir ganska tråkigt för mobilanvändare som inte sitter under mobilmasten och aldrig får se bilderna.

En sajt med sega sidor kommer tappa besökare.

Om mäklarens sida har teknik för att tillhandahålla flera upplösningar av bilder är det en väg att gå, men att som standard tillhandahålla 1920 bilder tror jag inte på.
 
ANNONS